Jump to content

Er du en baugspydgeneral? Hvordan man ikke fortøyer.

Shore

Recommended Posts

Sahara skrev for 3 timer siden:

Selvfølgelig kan unger (utenom de aller minste) løpe rundt på brygga. Og skjønner ikke helt at de skal smelle inn i baugspyd selv om de stikker inn på brygga? Kan forøvrig aldri huske å hatt plass på en brygge hvor det har vært et praktisk problem med baugspyd innover brygga. Men noen skal jo alltid lete etter ting og irritere seg over

Neida, har egentlig ikke gått med lupe foe å se etter problemer. Her jeg ligger er det plenty med baugspyd innover brygga, men de fleste er en del av glassfiberskroget og synes godt, stikker kanskje inn max 1/4 del av bryggebredden.  Når et vanskelig synbart baygspyd opptar halve bryggebredden, blir det straks annerledes.

Hvordan hadde du reagert hvis en metallstang akurat i høyde med pannen din blokkerte brygga til stadighet? Hadde du regnet med at det var en naturlig del av båthavna og hele tiden vært på vakt mot slikt? Prøv å se en slik hindring fra et barns synspunkt og prøv å se for deg hvordan en 6 åring ser ut etter å ha løpt inn i en jernstang godt forankret i en klump på 4-5 tonn. Jeg tar bekymringen på forhånd, nettopp fordi jeg ikke ønsker at slikt skal skje.

Det tar 30 sekunder ekstra å stramme opp båten så den ligger klar av brygga, 30 sekunder for å forhindre en ulykke.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Det er vel et større opplevd problem for meg også. Et og annet baugspryd som henger over brygga ser jeg i løpet av en sommer og jeg har gått rett inn i et en gang også, men (motorbåt-)folk som griller på brygga det seg jeg hver eneste dag. Men det får bli en egen tråd, tror jeg. Nå diskuterer vi baugspryd.

Ja. Aldri sett en seiler som griller på brygga.

11 hours ago, UGLESETT said:

Du vokste tross alt opp på den tida da alle hadde refleksbånd på  klær og refleksbrikker i hver lomme fordi du var livredd for å bli påkjørt  .Selv om det kom en bil hver andre time. Man kan ikke forlange at  barn skal gå med hjelm og tannbeskyttelse fordi noen  folk i  båt ikke klarer å fortøye båten sikkert og må beslaglegge gangveien til naboenes  båter.

Feil! Jeg vokste opp før refleksbrikkene kom. Men så var det også nesten ingen biler på veiene. Vi satte tollekniven (!) midt i veien og kastet på stikka med femøringer av jern . . .

Selv fortøyer jeg av og til med fronten inn og baugspydet litt inn over brygga. Han i nabobåsen setter pris på at båten min ikke stikker for langt ut bak når han skal inn og ut. Dette med baugspyd over brygga er etter min mening et noe oppkonstruert problem i de aller fleste tilfelle. Agurktid?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Pinkvin skrev for 8 timer siden:

Nja... Tror jeg har 4.5 meters lysåpning i båsen jeg har nå, og utriggerne mangler jo egentlig 2-3 meter.. på den andre siden ville havna blitt ganske trang om utriggerne var "lange nok". 

Er vel de evige kompromissene for å spare noen kroner det handler om da, som vanlig ;-)

--

Vet ikke om jeg noen gang har hatt utriggere som jeg har opplevd som "lange nok". Hva er egentlig "lange nok"? Like lange som båten blir vel i overkant. Men et forhåndstall basert på lysåpning burde jo være greit å få til. 

Syns utriggerne passa bedre i lengde når vi hadde båt på 28 og 31 fot enn nå når vi har 39 fot. Tipper lengden på utriggerne er det samme. 

Den logikken er jeg ikke helt med på. Båtene blir vel ikke lengre selv om utriggerne blir lange nok, bare de ikke blir lengre enn båten, eller den lengste båten ?

Lars H. skrev 19 minutes ago:

Og ikke bare baugspryd som stenger veien, også barnevogner (uten unger i) stenger veien, se mitt bilde lenger oppe.

Sørg for all del for å få hunden din også vekk fra bryggen!

Tenk på de som er redd hunder, har allergi eller bare hater hunder!

Lars H. skrev 51 minutes ago:

Og ikke bare baugspryd som stenger veien, også barnevogner (uten unger i) stenger veien, se mitt bilde lenger oppe.

Baugspyd som stikker langt inn på brygga kan være et problem og en sikkerhetsrisiko.  Hunder som går løse på brygga eller er bundet  slik at båteiere/barn passerer nær hunden er også et problem og en sikkerhetsrisiko.

Barnefamilier/barn med barnevogner, triller må hilses hjertelig velkommen og det bør legges til rette slik at de ikke skremmes eller skades på noen måte.

Guest Avmønstret#
Zitt skrev 1 time siden:

Den logikken er jeg ikke helt med på. Båtene blir vel ikke lengre selv om utriggerne blir lange nok, bare de ikke blir lengre enn båten, eller den lengste båten ?

Det har du helt rett i. Totalt logisk sammenbrudd fra meg i det resonnementet der gitt :-D Da er det vel pris pr meter utrigger det handler om da vil jeg tro (?). 

Guest Avmønstret#
Joltus skrev for 1 time siden:

Ja. Aldri sett en seiler som griller på brygga.

Det må i tilfelle være en som akkurat har konvertert fra "the dark side" og ikke helt har klart å riste av seg alle dårlige vaner :giggle:

Zitt skrev 1 time siden:

Sørg for all del for å få hunden din også vekk fra bryggen!

Tenk på de som er redd hunder, har allergi eller bare hater hunder!

Måtte du for fa%&%/%&¤ komme med noe slikt tull? Det inviterer jo bare UGLA til å omme innom å ødelegge tråden!

Og nå er fuglen allerede på plass. Jeg trodde ikke du var en "fuglevenn".

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 14 minutes ago:

Måtte du for fa%&%/%&¤ komme med noe slikt tull? Det inviterer jo bare UGLA til å omme innom å ødelegge tråden!

Er det sånn at irritasjon over barnevogner på bryggen ikke er tull?

Du må roe deg ned, eller legge deg i hardtrening, slik at du klarer å flytte en barnevogn eller gå rundt den!

Nei, jeg er ikke noen utpreget fuglevenn, og jeg liker ikke fugler som driter på båter eller brygger!

Utrolig hva mange greier å irritere seg over. Hvorfor ikke se litt mer positivt på tingene og være litt fleksibel selv. Et baugspyd som stikker litt inn over brygga er da som regel ingen alvorlig hindring, barnevogner er bare koselig og samtlige hunder jeg har møtt på brygga har vært veldig trivlige. Nå er sommeren her, ta en kald pils og nyt det . . . .

Lars H. skrev 1 time siden:

Helt utrolig at en som liksom skal fremstå som voksen og seriøs båtmann klarer å komme opp med slik oppgulp på et hyggelig forum. Tåler du ikke andre forumdeltagere, logg av! 

Oppriktig lei av din hersketeknikk. Du tror tydeligvis alt er greit bare fordi du er gammel. 

9 minutes ago, Ben Sin said:

................

Oppriktig lei av din hersketeknikk. Du tror tydeligvis alt er greit bare fordi du er gammel. 

"Du tror tydeligvis alt er greit bare fordi du er gammel". DET kaller JEG hersketeknikk . . . . .

På tide å roe ned for noen og enhver nå . . .

NilsPils skrev 16 minutes ago:

Utrolig hva mange greier å irritere seg over. Hvorfor ikke se litt mer positivt på tingene og være litt fleksibel selv. Et baugspyd som stikker litt inn over brygga er da som regel ingen alvorlig hindring, barnevogner er bare koselig og samtlige hunder jeg har møtt på brygga har vært veldig trivlige. Nå er sommeren her, ta en kald pils og nyt det . . . .

For det første bør man ikke drikke øl for å ha det trivelig. 

En brygge er smal og man kan ikke tillate at enkelte båteiere  stjeler av fellesarealet.  Når det gjelder hund  er det ikke tillatt å binde hunden foran inngangen til butikker osv. Da sier det seg selv at man ikke kan stenge en smal brygge med en bundet hund som ligger å knurrer og skremmer de som skal forbi.   Hund skal være ombord i båten eller i bånd og under kontroll.

Hvis vi tar med litt godt humør hjelper det.

Jeg har nå gått hele vestlandskysten alene og opplever at det er mangel på hjelp i de fleste havner. I Ålesund fikk jeg litt hjelp og det var selvsagt av en engelsktalende .

I Flere andre havner sitter godt voksne mannfolk og ser på om jeg klarer å legge til alene - det gjør jeg siden jeg har både tau og fender klare, men det hadde vært greit å hjelpe hverandre litt ?

Dette må jo være årets agurktråd, men nå må jeg allikevel si at den begynner å bli ganske underholdende :lol:

Ellers må jeg bare ta bladet fra munnen og innrømme at jeg er en baugspydgeneral :ghost:  Årsaken er rett og slett at når vi fikk påmontert både baugspyd og forlenget badeplattform ble båten rett og slett for lang i forhold til avstanden til neste flytebrygge. Jeg kunne selvsagt valgt å forhale båten 60-70cm slik at baugspydet ikke stakk nevneverdig inn over brygga, men da hadde jeg nok blitt hudflettet av de som har båt lenger inn enn meg. Årsaken er visstnok at moringene ble feilplassert den gangen flytebryggene ble lagt ut. Når jeg skal ut av båsen har jeg noen centimeter klaring mellom båten på neste brygge med badeplattingen, og båten ved siden av med baugspydet. Baugspydet stryker da nesten borti kalesja på båten ved siden av. Hvis det er folk på bryggene når jeg skal legge til eller gå stopper alle opp som saltstøtter til jeg er vel ute, snakker om å ha publikum :giggle:

Baugspyd max 0.5 m inn over brygga høres rimelig ut for meg. Ellers har jeg samme problemet som Komodo. Det er ganske trangt mellom bryggene der jeg ligger, så naboene setter pris på at båten min ikke stikker unødvendig langt ut. At utliggeren er kort kunne jeg alltids leve med da vi alle i min familie er gode til å klatre. Men det gjelder kanskje ikke alle andre . . . .

Og når det gjelder hund: Jeg har hittil aldri møtt eller sett en hund som sitter bundet på brygga og bjeffer på folk som skal forbi. Så det tror jeg er et oppkonstruert problem. Jeg har derimot møtt en del veldig snille bikkjer som ønsker å hilse på meg, og det får de lov til. Som regel må jeg da berolige eieren som ofte tror jeg kan bli redd og vil holde dyret unna meg.

Og når det gjelder barnevogner, traller, stoler og annet som måtte stå i veien for meg har jeg aldri greid å oppfatte det som noe problem. Folk er veldig greie til å gi plass når du måtte komme med en høflig og vennlig anmodning.

Jeg observerer at snart hver båteier har et par veskehunder som svinser rundt på dekk eller brygge.  Disse er selvfølgelig ikke farlige  for folk flest. Noen kan virke  hissige og glefser når "uvedkommende" komme for nær.. Hund er en ny trend  .  Jeg foretrekker heller måkeshit på dekk enn hundhår og hunde lort under dekk og setter stor pris på dyr i vill tilstand. Hver sin smak.

Hadde  alle disse baugspydene vært farlig for hunder hadde det sikkert kommet et forbud hehe.

Et barn kan fort få et par tenner slått inn eller en hjernerystelse hvis det løper på et baugspyd. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...