Jump to content

Er du en baugspydgeneral? Hvordan man ikke fortøyer.

Shore

Recommended Posts

Shore; jeg er helt enig i poenget ditt og at dette er en uting. Til tross for at jeg tidligere har kommet ut av skapet og stått fram som en baugspydadmiral  føler jeg meg allikevel ikke truffet. Årsaken er at vår fortøyning er et kompromiss for å ikke lage mer bry enn nødvendig for dem som skal passere bak oss. Hadde jeg forhalt båten 50cm bakover ville de som ligger på tilstøtende brygge fått et problem med å komme ut av båsen. Så vidt jeg forstår har NilsPils signalisert det samme.

Baugspyd som stikker ut over brygga er altså ikke kun pga. tankesløshet og mangel på empati med omgivelsene, men noen ganger et resultat av å forsøke å tilfredsstille alle. Men, "til lags åt alle kan ingen gjæra" som det heter :smiley:

29 minutes ago, Shore said:

Siterer hovedpoenget i mitt åpningsinnlegg sammen med bildet av baugspydet som var foranledningen til innlegget. 

Jeg kan ikke på noen måte se at dette baugspydet har noen større funksjon der det opptar halve bredden av bryggen, enn om det hadde vært trukket tilbake til bryggekanten. En del av kommentarene i denne tråden er av en slik art at jeg lurer på om de som kommenterer i det hele tatt har sett bildet som fulgte med åpningsinnlegget. 

For vedkommende båteier har denne plasseringen ingen funksjon, da adkomst skjer fra utrigger, utriggere er også så lange at de dekker hele båtens lengde. 

Du må nesten bestemme deg for om dette er et generelt problem som du skrev i første innlegg, eller om det gjelder denne spesielle båten. Det er ikke noe tvil om at det bildet viser et veldig stort overheng. Men det betyr ikke at dette er generelt problem som fortjener egen tråd. 

2 hours ago, Shore said:

Jeg kan ikke huske jeg har nevnt med et ord at jeg synes en baugstige eller baugspyd som brukes til å entre båten er til sjenanse. Men må man ha baugspydet eller stigen stikkende nær meteren inn på brygga av den grunn? Det holder vel egentlig at den er litt over bryggekanten, eller flush med brygga for den saks skyld?

Nei, man må ikke nødvendigvis ha baugspydet stikkende en meter inn på bryggen. Jeg svarte bare på det du skrev: Jeg forstår ikke problemet med lange eller korte utriggere.

Det er altså slik at korte utriggere kan gjøre at den eneste ombordstigningsmuligheten man har er via baugspydet, ellers kunne man jo gjerne ligget med baugspydet en meter ut fra bryggekanten. Det er helt sikkert slik at noen føler seg tryggere når de skal klatre opp på baugspydet dersom dette stikker litt inn over bryggekanten og så har de kanskje ikke tenkt over at det kan føre til ulempe for andre at baugspydet stikker langt inn på bryggen. Jeg har vært ganske tydelig i alle mine innlegg i denne tråden på at jeg er enig med deg i at det baugspydet du viser bilde av stikker lenger inn enn det jeg mener er akseptabelt. Jeg prøver bare å få frem at det ikke nødvendigvis er slik at baugspydegeneralene gjør dette på pur faen, men at det kan være praktiske grunner til at de gjør det slik og så har de rett og slett ikke tenkt over at det kan være til ulempe for andre. Men jeg utelukker heller ikke at dette er en hensynsløs egoist som driter i alle andre og som legger båten sin slik til tross for at det ikke er nødvendig og på tross av oppfordringer fra andre om å ikke beslaglegge halve bryggen. Jeg ser bare ikke at du har noen grunn til å anta det siste. Og så er jeg ikke enig i at hensynet til 4-åringer eller andre som ikke ser seg for burde veie spesielt tungt her. Hvis man forventer at en brygge som dette skal være barnevennlig i den forstand at småunger skal kunne løpe rundt på egenhånd helt risikofritt, er det forventningene det er noe galt med, ikke bryggen og båtene som ligger der.

Nå har vi flyttet oss til den nye brygga på Ø. Bolæren og her er utriggeren så kort at baugen vår med spyd tar halve brygga. Alternativet er at jeg trekker meg akterover og drar utriggeren skjev. Det skal blåse 11-12 m/s utover ettermiddagen og da blir belastningen for stor med det vindfanget vi har.

Så, nå har jeg i løpet av en dag tatt 2 forskjellige hensyn ??

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det er både vann og strøm her, men ikke "liv" i kontakta. Innbiller meg at det er et system hvor man betaler separat for strøm for kontaktene er merket med bostav+nummer. Akkurat nå klarer jeg meg bra med solcellene, men jeg skal sjekke nærmere når jeg skal opp å betale for plassen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det var ikke noen egen avgift. Stolpen jeg ligger ved er "død". En annen her som ligger med kontakten innkoblet i en annen stolpe, men jeg har ikke snakket med han. Gidder ikke styre med noe nå, for nå "blåser det måker og fisk" her og jeg har nok strøm med solcellene.

Oppdaterer om jeg finner ut av mer.

@Lars H. Nå føler jeg meg skikkelig smart. Har ikke brukt landstrøm før nå i år og når jeg gikk bort til den andre stolpen med skjøtekabel og koblet til var det fremdeles dødt. Spurte han i den båten som var koblet til om han hadde strøm og det hadde han. Satte meg ned og tok en pils mens jeg tenkte litt....da kom jeg på at jeg har automatsikring på inntaket. Sjekket og joda, den hadde slått seg av.

Koblet tilbake til stolpen som står rett forran båten og selvfølgelig var det strøm der også.

Lærdom: Sjekk eget utstyr før man går igang på brygga ??

Ha ha, der kjenner jeg godt igjen. Jeg har skilletrafo med hjemmelaget soft start, men den funker ikke alltid. Så det er 50/50 sjanse for at jeg må slå på sikringen i stolpen når jeg plugger i. :thumbsup:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hvis legene mener  barn bør herdes og skade seg litt er det kanskje på tide  at de voksne går foran som gode eksempler . Kast redningsvesten  ,navigere uten kart , dropp medlemskap i NSSR  , ha ikke med verktøy,  olje og reservedeler. Ikke lytt til værmeldinger  og legg igjen mobil og vhf hjemme. 

images.jpg

images-1.jpg

Zitt skrev for 1 time siden:

Det kan også innføres vestpåbud hvis bryggen er smalere enn 10 føtter! :yesnod::giggle:

Hvilken størrelse er det på føttene? Er det barne-føtter så blir brygga smal! :giggle::lipseal:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du verden, hvilken retning dette tok. Hva skal man med all verdens personlighetstester når man bare kan starte en tråd på Baatplassen? :wink:

Hadde jeg kunnet redigere overskriften i tråden, hadde jeg skrevet "Vis meg ditt baugspyd og jeg skal fortelle hvem du er".  :thumbsup:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Lazyjack skrev for 11 timer siden:

Hvorfor er det ingen som gjør noe med alt dette vannet som finnes helt inntil bryggene? Det er jo direkte livsfarlig!

Barn som ikke er svømmedyktige bør ha redningsvest når de oppholder seg på brygga. Dette er like viktig som sikkerhetsbelte I bil

Noen som kan forklare hvorfor voksne må ha hjelm for å bære et brett fiskeboller? 

per sandberg og siv jensen og viktor johnsen.jpg

Leser at det er en utbredt oppfatning ? blandt voksne at barna bør lære å takle farer. Når barna bader i gjestehavna eller leker på bryggene kan det være en mestringsoppgave å løpe mellom hindere som baugspyd utført i  stål i hodehøyde.  Skolene er for at små barna skal få lov til å klatre I trærne. Et barn på 7 år ble sittende fast i et tre 8 meter over bakken.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article9398561.ece

slik denne tråden har utviklet seg er det vel på tide med en 

grevling2.jpg?chk=13F9A4

eller så er jeg ikke så engstelig mht baugspydene utenom denne kombinasjonen, treffer tanngarden som en bowlingkule tar kjeglene....

Fritt valg i flere høyder... passer alle aldre...

IMG_0164.JPG

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

"Løse unger" med hodehøyde vis a vi en pulpit på en vanlig fritidsbåt har vel strengt tatt ingen ting som helst å gjøre springende rundt på egen hand i et marinaanlegg uten tilsyn. Ansvaret påhviler i sin helhet foreldrene på lik linje som om ungen slippes inn i et steinbrudd eller på en strengt trafikert vei.

Det er havnereglementet som evt. legger begrensningene i dette. Det er mange gode grunner til å legge baugspydet litt inn over kaia med tanke på belastning på uteriggere. Med den innsnevringen de fleste uteriggere har inne ved innfestingen så vil man muligens måtte forskyve båten et par meter lengre ut ved å legge hekken inn. Noe som belaster kaianlegget mye mer. Det har ingen ting med manglende evne til manuvrering å gjøre. Selv ser jeg bedre det som foregår aktenfor båten pga. kamerautstyret enn det som foregår rett foran/under baugen så bakking inn i båsen er minst like enkelt.

Når det er sagt så er det klart at man skal forsøke å unngå fortøyning til sjenanse for andre og man bør også tilrettelegge så godt man kan for å unngå potensielle farlige situasjoner der eget utstyr kan føre til skade på person eller utstyr. Det tar jeg som en selvfølge.

Jeg har i alle år sagt til ungene idet de hopper iland. Ingen løping på bryggene!

Det får de beskjed om fordi smale brygger ikke er lekeplass eller løpebane. Med å ta det med ro har de bedre tid til å se seg for, bli sett av folk som hopper i land eller bare går på brygga. Ved å ikke løpe minsker sjangsen for å løpe på ting, snuble i tau, kabler, campingstoler, sparkesykler, hundebånd og alt annet man måtte dra med seg på brygga. Så med litt sunn fornuft er problemet løst...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Selvsagt skal de ikke løpe. Men med redningsvest kan man fint ødelegge ting ved at man snur seg og spaserer rett inn i en slik i tannhøyde.

Det er ingen krise hverken eller. Mest sannsynlig går alt helt fint. Men det bør også gå helt fint å ikke fortøye på denne måten. Uavhengig av konsekvenser. Selv om man ikke ødelegger noe, så vil det være ganske irriterende om alle skal legge til på en slik måte. Flere av dere som latterliggjør TS her, er jo veldig opptatt av hensyn og "hvis alle skal gjøre ditt og datt" i andre settinger. Så eg ser virkelig ikke hvorfor dette blir så tåpelig? 

Det er respektløst og unødvendig å gjøre slik. Når det da i tillegg kan gjøre skade på en stakkars unge som ikke gjør noe annet enn å gå på brygga så skal man plutselig gjøre det forbudt for et barn å være på brygga? Et barn har akkurat like rett til å være på brygga som oss voksne. De skal, som oss voksne, oppføre seg. De skal i tillegg ha redningvest, men det vil neppe hjelpe mye.

Så med litt sunn fornuft unngår vi et problem som trenger å løses.

Komodo skrev On 7/3/2017 at 11.36:

Baugspyd som stikker ut over brygga er altså ikke kun pga. tankesløshet og mangel på empati med omgivelsene, men noen ganger et resultat av å forsøke å tilfredsstille alle. Men, "til lags åt alle kan ingen gjæra" som det heter :smiley:

Finnes selvsagt tilfeller der man ikke har noe valg grunnet forskjellige årsaker. Men er det kun av egen comfort syns eg man skal ta ulempen selv, ikke dumpe den på alle andre.

Men så er jo ikke eg veldig erfaren med hvordan man oppfører seg på sjøen.....

Joltus skrev 20 minutes ago:

Men det bør også gå helt fint å ikke fortøye på denne måten. Uavhengig av konsekvenser.

Det er respektløst og unødvendig å gjøre slik.

Jeg har kjøpt en plass i et marinaanlegg beregnet for voksne folks behov. Da følger jeg havnereglemetet. Dette tilsier også at unger uten tilsyn ikke har adgang til anlegget, og det bør respekteres av alle parter. Det ligger verdier for millioner i anlegget og enhver foreldre med ørlite grann av ansvarsfølelse slipper ikke unger uten tilsyn ned hit da dette både går på muligheten for å skade ungene samt muligheten for å utføre skade på andres verdier gjennom skjødesløshet. Uansett om det er uskyldig.

Jeg er forbauset over at noen mener å ha personlige rettigheter for ungene sine ut over det som er stadfestet gjennom havnereglementet der de nærmest forlanger at man skal fortøye til ulempe eller fare for seg selv for å ivareta disse hensynene. Noe som kan bli konsekvensen.

For enkelte båter må man muligens benytte baugstigen for å entre sikkert om man ligger ved pontonger med dårlig oppdrift, har bredere båtplass enn bredden av båten tilsier etc.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...