Jump to content

Askeladden 525 Excel m/Mercury 115EFI treg styring


Fred89

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte meg en Askeladden 525 Excel med en Mercury 115EFI for noen uker siden, jeg skrev i en annen post tidligere at styringa på den var meget treg.

jeg har nå brukt båten en del og har kanskje litt mer opplysninger til dere  mer båtkyndige som kanakje kan hjelpe meg å oppklare dette :)

Den har hydraulisk styring med merket baystar.

Det jeg har gjort selv til nå er å grease opp svingleddet på påhengsen, det hjalp lite.

 

Det som skjer er at den er så tung på rattet at jeg må bruke makt med to hender når båten er i halvplan også når jeg går sakte i havna (skummelt når man skal legge til kai), men når motoren er i fri så er den noe lettere på rattet, om jeg kjører i 30-35knop så er den også helt ok på rattet, oppfører seg litt merkelig da også i form av at den er tung til ene siden men meget lett til andre siden.

i dag når jeg var ute å kjørte så testet jeg å tilte motoren litt opp mens jeg kjørte i 5-10knop, da ble den mye lettere på rattet, men når jeg tiltet den helt ned igjen så ble den like tung som den pleier.

det er også heftig slakk i rattet, noe som kanskje er et resultat av at tidligere eier ikke har fikset dette å brukt mye makt ved sving over lengre tid?

 

noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

 

Setter stor pris på konstruktive svar :)

 

til info så ser styresylinderen slik ut:

 

59556517913a8_WEB_Image20-264455235.jpg.94f7b3d3298208fca6e58e20e3f83a0b.jpg

 

Edited by Fred89 (see edit history)
Link to post

ville først prøvd å løsnet styresyl. fra motor, og så dreie på ratt og motor for å se hva som da går tregt. 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, jeg har blitt tipset om dette før, så jeg bør vel starte der uansett, men jeg synes det er så merkelig at den blir tregere på rattet når motoren er helt tiltet den versus den er litt tiltet ut.

 

Link to post

det vil alltid bli styremoment fra motor, og dette vil variere alt etter trimming.   Men noen styrepumper har tilbakeslagsventiler for å forhindre dette.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

hornene, mener du de bøyde rørene på enden av sylinderen? for jeg tror de bare står i ro, det som er bevegelig er den øvre svarte platen som sylinderen står fast i, og påhengern er festet med den bolten i midten

 

Link to post

Ja, det er dem jeg mener. Hele sylinderen skal lett kunne beveges opp og ned. Gjør den ikke det, så er desse rørene fast og må smøres. Bare løs dem fra sylinderen og løs mutteren som holder dem fast i motoren og prøv å dra dem ut. Deretter gjør du dem og røret dem står i rent, og smør dem med grease før du monterer igjen. 

Link to post

Okei jeg skjønner, er dette for at hele styresylinderen skal "leve" mens motoren går? at hvis disse er fastgrodd eller rustet fast så kniper det slik at styringa blir treg/tung, har jeg forstått det rett ? :)

Link to post

Da har jeg vært nede i båten for å sjekke om det var noe vandring på styresylinderen, den sto gadd fast, kan ikke rikke den opp eller ned i forhold til påhengsen, det ser ut som de "hornene" sitter fast, jeg hadde ikke verktøyet til å løse på det i dag, men jeg blir klokere for hver dag som går og skjønner problemet nå takket være dere.

jeg knipset noen bilder så dere kan se hvordan det ser ut.

jeg ser også bolten og plata som går inn mot påhengs er svært rustet, er dette noe jeg bør bytte, særlig bolten? evt hvor kan jeg kjøpe ny slik med nye shims som hører til?

 

 

IMG_0962.JPG

IMG_0963.JPG

IMG_0965.JPG

IMG_0967.JPG

IMG_0969.JPG

IMG_0971.JPG

IMG_0973.JPG

Link to post

for meg ser det ut til at bolten er i syrefast og ok, men den har blitt misfarget av rust fra styrearmen på motor som er laget i "gørrjern" :thumbsdown:

 

Tryggeste er jo å skru løs og inspisere.  da kan du samtidig skrape vek løs rust og pensle med slik olje så holder det rusten i sjakk 

https://www.marineshop.no/båtpleie/behandling-av-metall/owatrol-olje-penetrerende-antirust0-5l-103316-p0000036308?gclid=CKn_4puw8NQCFcSrGAodyLADcQ

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

har brukt å kjøpe i malerforretninger

 

og så er denne grei å spraye på der hvor det er vanskelig å komme til: 
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelse-linoljebasert-2000021462/

 

Edited by ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

owatrol olja er nok mest holdbar 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

okei, så jeg vil ikke merke noe forskjell på styringa om jeg bytter olje med mindre det er lekk, (noe det ikke er) .

 

systemet er vel like gammelt som båten (2007) derfor jeg tenkte det kunne være greit å skifte olja.

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...