Jump to content

Askeladden 525 Excel m/Mercury 115EFI treg styring

Fred89

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte meg en Askeladden 525 Excel med en Mercury 115EFI for noen uker siden, jeg skrev i en annen post tidligere at styringa på den var meget treg.

jeg har nå brukt båten en del og har kanskje litt mer opplysninger til dere  mer båtkyndige som kanakje kan hjelpe meg å oppklare dette :)

Den har hydraulisk styring med merket baystar.

Det jeg har gjort selv til nå er å grease opp svingleddet på påhengsen, det hjalp lite.

Det som skjer er at den er så tung på rattet at jeg må bruke makt med to hender når båten er i halvplan også når jeg går sakte i havna (skummelt når man skal legge til kai), men når motoren er i fri så er den noe lettere på rattet, om jeg kjører i 30-35knop så er den også helt ok på rattet, oppfører seg litt merkelig da også i form av at den er tung til ene siden men meget lett til andre siden.

i dag når jeg var ute å kjørte så testet jeg å tilte motoren litt opp mens jeg kjørte i 5-10knop, da ble den mye lettere på rattet, men når jeg tiltet den helt ned igjen så ble den like tung som den pleier.

det er også heftig slakk i rattet, noe som kanskje er et resultat av at tidligere eier ikke har fikset dette å brukt mye makt ved sving over lengre tid?

noen som kan hjelpe meg litt på vei her?

Setter stor pris på konstruktive svar :)

til info så ser styresylinderen slik ut:

59556517913a8_WEB_Image20-264455235.jpg.94f7b3d3298208fca6e58e20e3f83a0b.jpg

Redigert av Fred89 (see edit history)

det vil alltid bli styremoment fra motor, og dette vil variere alt etter trimming.   Men noen styrepumper har tilbakeslagsventiler for å forhindre dette.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ja, det er dem jeg mener. Hele sylinderen skal lett kunne beveges opp og ned. Gjør den ikke det, så er desse rørene fast og må smøres. Bare løs dem fra sylinderen og løs mutteren som holder dem fast i motoren og prøv å dra dem ut. Deretter gjør du dem og røret dem står i rent, og smør dem med grease før du monterer igjen. 

Da har jeg vært nede i båten for å sjekke om det var noe vandring på styresylinderen, den sto gadd fast, kan ikke rikke den opp eller ned i forhold til påhengsen, det ser ut som de "hornene" sitter fast, jeg hadde ikke verktøyet til å løse på det i dag, men jeg blir klokere for hver dag som går og skjønner problemet nå takket være dere.

jeg knipset noen bilder så dere kan se hvordan det ser ut.

jeg ser også bolten og plata som går inn mot påhengs er svært rustet, er dette noe jeg bør bytte, særlig bolten? evt hvor kan jeg kjøpe ny slik med nye shims som hører til?

IMG_0962.JPG

IMG_0963.JPG

IMG_0965.JPG

IMG_0967.JPG

IMG_0969.JPG

IMG_0971.JPG

IMG_0973.JPG

for meg ser det ut til at bolten er i syrefast og ok, men den har blitt misfarget av rust fra styrearmen på motor som er laget i "gørrjern" :thumbsdown:

Tryggeste er jo å skru løs og inspisere.  da kan du samtidig skrape vek løs rust og pensle med slik olje så holder det rusten i sjakk 

https://www.marineshop.no/båtpleie/behandling-av-metall/owatrol-olje-penetrerende-antirust0-5l-103316-p0000036308?gclid=CKn_4puw8NQCFcSrGAodyLADcQ

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

har brukt å kjøpe i malerforretninger

og så er denne grei å spraye på der hvor det er vanskelig å komme til: 
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelse-linoljebasert-2000021462/

Redigert av ivar (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...