Fred89 Startet 30.Juni.2017 Del på Facebook Startet 30.Juni.2017 (redigert) Hei, Kjøpte meg en Askeladden 525 Excel med en Mercury 115EFI for noen uker siden, jeg skrev i en annen post tidligere at styringa på den var meget treg. jeg har nå brukt båten en del og har kanskje litt mer opplysninger til dere mer båtkyndige som kanakje kan hjelpe meg å oppklare dette :) Den har hydraulisk styring med merket baystar. Det jeg har gjort selv til nå er å grease opp svingleddet på påhengsen, det hjalp lite. Det som skjer er at den er så tung på rattet at jeg må bruke makt med to hender når båten er i halvplan også når jeg går sakte i havna (skummelt når man skal legge til kai), men når motoren er i fri så er den noe lettere på rattet, om jeg kjører i 30-35knop så er den også helt ok på rattet, oppfører seg litt merkelig da også i form av at den er tung til ene siden men meget lett til andre siden. i dag når jeg var ute å kjørte så testet jeg å tilte motoren litt opp mens jeg kjørte i 5-10knop, da ble den mye lettere på rattet, men når jeg tiltet den helt ned igjen så ble den like tung som den pleier. det er også heftig slakk i rattet, noe som kanskje er et resultat av at tidligere eier ikke har fikset dette å brukt mye makt ved sving over lengre tid? noen som kan hjelpe meg litt på vei her? Setter stor pris på konstruktive svar :) til info så ser styresylinderen slik ut: Redigert 30.Juni.2017 av Fred89 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 ingen ? :) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 ville først prøvd å løsnet styresyl. fra motor, og så dreie på ratt og motor for å se hva som da går tregt. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Ja, jeg har blitt tipset om dette før, så jeg bør vel starte der uansett, men jeg synes det er så merkelig at den blir tregere på rattet når motoren er helt tiltet den versus den er litt tiltet ut. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 det vil alltid bli styremoment fra motor, og dette vil variere alt etter trimming. Men noen styrepumper har tilbakeslagsventiler for å forhindre dette. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
bellen Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Sjekk om "hornene" som går fra hver side av sylinderen og inn på brakettrøret på motoren ikke er rustet fast. Er dei rustet fast, så må du få smurt opp desse. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 hornene, mener du de bøyde rørene på enden av sylinderen? for jeg tror de bare står i ro, det som er bevegelig er den øvre svarte platen som sylinderen står fast i, og påhengern er festet med den bolten i midten Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Ja, det er dem jeg mener. Hele sylinderen skal lett kunne beveges opp og ned. Gjør den ikke det, så er desse rørene fast og må smøres. Bare løs dem fra sylinderen og løs mutteren som holder dem fast i motoren og prøv å dra dem ut. Deretter gjør du dem og røret dem står i rent, og smør dem med grease før du monterer igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Okei jeg skjønner, er dette for at hele styresylinderen skal "leve" mens motoren går? at hvis disse er fastgrodd eller rustet fast så kniper det slik at styringa blir treg/tung, har jeg forstått det rett ? :) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 (redigert) Du tenker rett. Styresylinderen skal følge med når du trimmer motoren. Redigert 3.Juli.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Når jeg løser bolten som fester styre.syl og motor, skal den festes med ny mutter og moment da? eller er det bare å stramme til? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Bare å stramme så det holder, trenger ikke å stramme så du sprenger gjengene. Bruk normal vekt på fastnøkkelen, 10-15 kilo kraft på enden av nøkkelen bør holde plenty. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Da har jeg vært nede i båten for å sjekke om det var noe vandring på styresylinderen, den sto gadd fast, kan ikke rikke den opp eller ned i forhold til påhengsen, det ser ut som de "hornene" sitter fast, jeg hadde ikke verktøyet til å løse på det i dag, men jeg blir klokere for hver dag som går og skjønner problemet nå takket være dere. jeg knipset noen bilder så dere kan se hvordan det ser ut. jeg ser også bolten og plata som går inn mot påhengs er svært rustet, er dette noe jeg bør bytte, særlig bolten? evt hvor kan jeg kjøpe ny slik med nye shims som hører til? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 for meg ser det ut til at bolten er i syrefast og ok, men den har blitt misfarget av rust fra styrearmen på motor som er laget i "gørrjern" Tryggeste er jo å skru løs og inspisere. da kan du samtidig skrape vek løs rust og pensle med slik olje så holder det rusten i sjakk https://www.marineshop.no/båtpleie/behandling-av-metall/owatrol-olje-penetrerende-antirust0-5l-103316-p0000036308?gclid=CKn_4puw8NQCFcSrGAodyLADcQ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 okei, takk for tips, da må jeg bare bestille meg en kanne med dette stoffet å skru av, selger de noe lignende andre plasser? som biltema? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 (redigert) har brukt å kjøpe i malerforretninger og så er denne grei å spraye på der hvor det er vanskelig å komme til: http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rustbeskyttelse/Rustbeskyttelse-linoljebasert-2000021462/ Redigert 4.Juli.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 Kan jeg bruke sprayen fra biltema istede for den olja du først linka? eller er ikke den så bra? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juli.2017 Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 owatrol olja er nok mest holdbar Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Fred89 Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 hvis jeg skal skifte olje på styresystemet mitt, kan dere forklare meg enkelt hvordan jeg gjør dette? hvor tapper jeg den gamle olja og hvordan er lufteprosedyre på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Opp Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Juli.2017 Del på Facebook Svart 10.Juli.2017 Ingen vits å skifte olje så lenge det er tett og ingen forurensing har komt inn i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Fred89 Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juli.2017 okei, så jeg vil ikke merke noe forskjell på styringa om jeg bytter olje med mindre det er lekk, (noe det ikke er) . systemet er vel like gammelt som båten (2007) derfor jeg tenkte det kunne være greit å skifte olja. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.