Gjerdrum Startet 30.Juni.2017 Del på Facebook Startet 30.Juni.2017 Oppdaget nylig at hele ytterringen på lageret i sjøvannspumpa går rundt, vil tro det ikke skal være sånn og at hele pumpen må byttes ut? Regner med lageret har spist av godset i pumpen? noen tanker? Vært borti lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 1.Juli.2017 Del på Facebook Svart 1.Juli.2017 Da har du hatt samme hendelse som meg på en av mine D6'er men jeg var heldig og oppdaget dette på et tidligere stadium der kun ytterste lageret (mot pakkboksen) hadde havarert uten at ytteringen hadde rotert. Jeg oppdaget dette ved peiling av motorene om morran under en båttur. Det var kommet reimstøv under pumpa som ikke var der forrige dags peile/sjekkrunde. Regna først med at det var reima eller et strammehjul som var på tur å takke for seg men etter oppstart og sjekk ble det temperaturstigning i lagerhuset mens lagerhuset på den andre motoren var helt kaldt. Stanset motoren og kjørte resten av turen hjemover på en motor. Da jeg demonterte pumpa manglet det flere kuler i det ytterste lageret. Pumpa gikk litt tregt men sto ikke fast. Bestilte delene jeg trengte og overhalte pumpa med nye lager. Det er tette lager (gummitetning på begge sider) type SKF 6305 som sitter i denne og du trenger også ny mekanisk tetning om huset i det hele tatt er brukbart. Det var som nevnt uskadet hos meg. Overhalingsjobben er grei men det fordrer jo at pumpeaksling og pumpehus er iorden. Reimhjulet sitter svært godt på akselen i bosset med sporkilen og her er det fort å ødelegge da du ikke må bruke noen kraft på selve ytre reimskiva under avtrekking. De tynne "eikene" mellom bosset og reimskiva tåler ikke dette. All kraft må brukes inne i bosset på reimhjulet. Drar du ut hele akselassemblyen med reimskiva og lagrene på fra pumpehuset i en omgang som også er mulig må du ikke forsøke å presse av reimskiva ved hjelp av lageret innenfor etter at assemblyen er ute da innerringen til ytterste lageret vil stoppe i sporkilen til reimskiva på sin vei ut. Dette ser man ikke så godt om du ikke studerer eksplosjonstegninga. Det kan jo godt tenkes at du kan reparere pumpehuset ved hjelp av kjemisk metall om det er skadet men dette må jo nesten vurderes iht. hva du ser ved åpning. Har du demontert dette og har du evt. noen bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.