Jump to content

2 meter bred båtplass, hvor stor båt kan jeg ha?

Fjellfanten

Recommended Posts

Hei! Har aldri eid båt, men etter å ha fått en 2 meter bred båtplass, ønsker jeg meg nå et lite krypinn på sjøen. Jeg kommer nok ikke til å bruke båten noe særlig i ferdsel - men duppe i fjorden, og overnatte der i ny og ne. Og hva velger man da, med såpass smal båtplass? Ønsker å begrense utsiktene til vedlikehold - så trebåt går kanskje ut? Er i det hele tatt veldig åpen for gode forslag, om noen har tid og lyst til å gi råd.

Guest Avmønstret#

Wasa 30 er vel 2.2. Nydelige båter men var vel litt sjaber kvalitet. Veldig lavt priset på bruktmarkedet. Sikkert greie nok å sove i, men resten må vel nesten skje utendørs ;-) Husker det var en stående vits at en kun fikk plass til pølser og spagetti i byssa på disse båtene (lange og smale).

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3080

---

Finnes vel en rekke andre langsmale fra 70-80 tallet som gir relativt mye plass ifht bredden. Ofte pene båter, gode kryssbåter, og grovt underpriset på bruktmarkedet iom at trenden er så "bred" og voluminøs som den er i dag. Så her kan en få mye båt for pengene, og mye seilerglede. 

--

Og også mye for pengene om den kun skal brukes som et lite "krypinn", men ikke forvent ståhøyde. Dog er salongene i slike seilbåter ofte veldig koselige å oppholde seg i. Og er været fint sitter en ute. Motorbestykning betyr mindre iom at en påhengs kan gjøre nytta langt på vei om en kun skal putre litt rundt i nærområde. Og skal en lengre kan jo seilene brukes. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...