Jump to content

2 meter bred båtplass, hvor stor båt kan jeg ha?

Fjellfanten

Recommended Posts

Hei! Har aldri eid båt, men etter å ha fått en 2 meter bred båtplass, ønsker jeg meg nå et lite krypinn på sjøen. Jeg kommer nok ikke til å bruke båten noe særlig i ferdsel - men duppe i fjorden, og overnatte der i ny og ne. Og hva velger man da, med såpass smal båtplass? Ønsker å begrense utsiktene til vedlikehold - så trebåt går kanskje ut? Er i det hele tatt veldig åpen for gode forslag, om noen har tid og lyst til å gi råd.

Jeg ville tro 15-16 fot er passe på en båtplass med 2,0 meter bredde.
Kjenner desverre ikke til noen båter i den størelsen som er gode å overnatte i.
Blir vel stort sett en luftmadrass i mitten av båten men det fungerer jo like bra eller dålig som ett telt på land.

Edited by pipe (see edit history)

Er det ingen av Rana sine eldre båter i 16-17 fots klassen som er smale nok? Noen av de er jo med lite overbygg og vindskjerm kombinert med et kapell som gir mulighet for enkel overnatting. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Guest Avmønstret#

Wasa 30 er vel 2.2. Nydelige båter men var vel litt sjaber kvalitet. Veldig lavt priset på bruktmarkedet. Sikkert greie nok å sove i, men resten må vel nesten skje utendørs ;-) Husker det var en stående vits at en kun fikk plass til pølser og spagetti i byssa på disse båtene (lange og smale).

http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=3080

---

Finnes vel en rekke andre langsmale fra 70-80 tallet som gir relativt mye plass ifht bredden. Ofte pene båter, gode kryssbåter, og grovt underpriset på bruktmarkedet iom at trenden er så "bred" og voluminøs som den er i dag. Så her kan en få mye båt for pengene, og mye seilerglede. 

--

Og også mye for pengene om den kun skal brukes som et lite "krypinn", men ikke forvent ståhøyde. Dog er salongene i slike seilbåter ofte veldig koselige å oppholde seg i. Og er været fint sitter en ute. Motorbestykning betyr mindre iom at en påhengs kan gjøre nytta langt på vei om en kun skal putre litt rundt i nærområde. Og skal en lengre kan jo seilene brukes. 

Edited by Avmønstret# (see edit history)