Jump to content

Hva er beste propell til Nidelv 18 med trimmet AQ145, 14x21 alu eller 14x19 stål?


Bcrazy

Recommended Posts

Trenger litt råd til valg av propell. Båten er en Nidelv 18 med lett trimmet AQ145. Litt høyere kompresjon, litt vassere kam (12.2mm løft 250grader@1mm) doble 45 dellorto forgassere.

 

Båten går lett i plan med 4 personer ombord. Gjør 32,5 knop ved 5300 o/m. Båten går like fort med bare 1 person ombord. Propellen er original alu 14x19

 

Prøve 14x21 alu eller 14x19 Stål?

Redigert av Bcrazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Stål har svært lite for seg på aq drev og i den farten der. Du nevner heller ingen typiske aluprop problemer så antar du ikkje har noen så da vil det være penger ut vinduet.

Om du bør prøve 21" er umulig for oss andre å vite da vi på ingen måte veit kor toppeffekten på din motor ligger da du har byttet kam. 

Er det ikkje på 5500 med original kam? du har en vassere en sier du hva nå det betyr? meir turtall? flyttet moment? 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er typiske alu propell problemer ?

 

original motor har toppeffekten ved ca 5000 tenker jeg. Er jo ingen offisielle moment kurver å finne på disse motorene. Har ikke bremset motoren min, bare simulert med software, toppeffekt på 5300, momentkurven detter også her. 

 

Da jeg relativt lett kommer opp i maks turtall (5300), tror jeg at jeg skal teste med en 21 tommers propell.

 

Men stål gir vel litt midre slip og dermed teoretisk høyere fart ved samme stigning?

Link to post
Share on other sites

Momentkurven faller vanligvis lenge før toppeffekten oppnåes.  Nuvel   Men om du har beregnet toppeffekt på 5300 og når 5300 så er du så spot on som det er mulig å komme. 

Joda om en ser bort i fra motorens effekt så er det typisk for den store samlebetegnelsen stålpropell. En 19" stål er ikkje lik en annen 19", du vil få like store variasjoner der også som det finnes modeller. Iallefall om en har Mercruiser kan man virkelig boltre seg og velge i hundrevis. Men iogmed det kreves tilsvarende krefter å dra en propell med mindre slipp så er det ikkje slik at man får noe gratis om du så trodde. Du har her et vp aq aggregat med et massivt girhus som sitter trygt og dypt i sjøen i fast høyde. Du kan ikkje dra nytte av propellbytte og fintuning på samme vis som de med påhengsmotor og veldig smale fine girhus som også kan justeres i høyden. Stål til desse blir vel en Solas det da. Spar pengene. Solas har forøvrig også veldig gode alupropeller til aq.

Det er iallefall mitt råd. 

 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er simulering med Engine Analyzer pro. Går for å være ganske bra om man plotter inn rette data.

Denne motoren med samme topplokk og tilsvarende kam (V) ble levert i en del volvo biler og hadde da flat moment kurve fra 3-5 tusen. Vet at det ofte er vanlig at momentkurven faller mye tidligere, og effekten fortsatt øker lenge etter dette.

 

Jeg tester med en 21 tommers alu propell så får vi se om det gi noe mere fart.

 

 

 

AQ145B.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Da har jeg testet med en 21" solas amita 3. Det funket dårlig. Tok laaaang tid og komme i plan og toppfarten den samme. Satt på original propellen igjen. Men denne har sett bedre dager, så jeg har filt ned diameteren, litt ca 2 mm (tatt vekk hakk og sår på alle bladene) 

Og også tatt bort det bitte lille som var av "cup", dette har medført at jeg klarer å hente ut ca 200 rpm til. 33 knop @ 5450 o/m. 

 

I og med at original propellen er såpass velbrukt så kommer jeg til å kjøpe inn en ny solas men denne gangen med 19" pitch. 

Link to post
Share on other sites

AQ145 er oppgitt med max 5500 rpm. Min AQ145 ble bygget om av forrige eier så jeg vet ikke hva som ble gjort med den, men den har B230FK blokk og 531 topp. I Draco 20 klarer den WOT 5800 rpm med slitt/erodert original VP 15x17 propell. Men skroget flasser lag på lag med gammelt bunnstoff og er ruglete så den går nok litt tungt i sjøen da Max fart er 27 gps knop med nær 30% slipp.

 

Byttet til Solas Amita 4-blader i samme dimensjon og forventet litt lavere turtall og mer fart, men fikk så godt som uendret turtall/hastighet på WOT men bedre skyv opp i plan, økt marsjfart og den sitter som støpt når vi herjer med tube kjøring. Med 4 personer, tube og 150 liter fuel ombord topper den 5500 rpm og 25 gps knop.

 

Originale VP propeller har ekstremt store blader, og min erfaring er at Solas 4-blader er en god match mot original VP på rpm, og gir litt mer skyv opp i plan , i marsfart og med tung last. For best toppfart med lett lastet båt vil jeg tro Amita 3 E-pluss kan være et bedre valg på undermotoriserte båter med AQ drev som ikke går særlig mye over 30 knop, da E-pluss varianten har større blader enn vanlig Solas 3 blader.

 

Link to post
Share on other sites

Det kan høres logisk ut, men min erfaring er motsatt. 

 

Slipp % endrer seg med fart og motstand, og er veldig høy rett før planingsterskelen, så en propell med bedre grep gir bedre utnyttelse av dreiemoment i motor. En "mindre" propell blir som å kjøre bil med for smale dekk, det spinner mer enn det aksellerer, du får ikke kraften ned i underlaget.

 

Hvis stigning er nogenlunde riktig kan økt propellblad areal (større blader, større diameter, fler blader) oppleves som om motoren har fått bedre dreiemoment fordi den får grep. "Kostnaden" er økt motstand i høy fart som vil redusere toppfart.

 

Den beste propellen er et kompromiss som får båten opp i plan når svigers skal være med på tur uten at den "bremser" toppfart for mye når du kjører alene.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Løfter denne. Har nå kjørt noen år med ny original VP propell 15X17. Høyeste målte GPS fart er 34.7 kop ved 5700 rpm. Dette gir da et propell slip på 7%. "Problemet" er at litt utpå sesongen med litt groe på skroget og fulllastet båt, så er den tung å få i plan. Er en voldsom kneik rett før 8 knop. Full gass, drevet helt inn og flaps nede. Så er turtallet 2500. Noe som gir hele 50% slip. 


Bortsett fra større motor eller propell med mindre stigning er det andre ting som kan gjøre for å letter komme i plan?
Er det mulig å trimme for mye inn? Vil en propell med 4 blader hjelpe? 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du er litt snaut motorisert i forhold til bruket, er det ingen utvei: Ned i stigning (+ gjerne grovere propell). Altså: Hvis du er fornøyd med fart/turtall lett lastet og ubegrodd - så betyr det meget om normalt lastet er 600-700kg ekstra (gjerne bakover i båten).

 

Prøv gjerne en alu 4-blader i 16". Turtallet regulerer man manuelt.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bcrazy skrev for 2 timer siden:

Bortsett fra større motor eller propell med mindre stigning er det andre ting som kan gjøre for å letter komme i plan?

 

ta båten opp for spyling :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 16 timer siden:

Hvis du er litt snaut motorisert i forhold til bruket, er det ingen utvei: Ned i stigning (+ gjerne grovere propell). Altså: Hvis du er fornøyd med fart/turtall lett lastet og ubegrodd - så betyr det meget om normalt lastet er 600-700kg ekstra (gjerne bakover i båten).

 

Prøv gjerne en alu 4-blader i 16". Turtallet regulerer man manuelt.


Hva mener du med turtallet regulerer man manuelt?

 

Hvordan er solas amita 4 propellene?

Redigert av Bcrazy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bcrazy skrev 39 minutter siden:

Hva mener du med turtallet regulerer man manuelt?

 

med gasshendelen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Amita-propellene til Solas går for å være gode alupropeller. Ett tips kan jo være å bruke VP-propellen i begynnelsen av sesongen, og heller bytte til en litt lettere propell når været er på det varmeste og det er mange som ønsker å bli med på båttur + at det har rukket å gro litt her og der.

 

Et annet triks hvis båten er tung å få i plan, er å legge den litt i sving når man gir på. (Gjelder å være litt forsiktig hvis båten er full av folk).

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da har har jeg testet en solas amita 4. Merket ganske stor forskjell på løft av hekken. Bare prøvd med meg i båten, men går noe fortere i plan, og planer rundt 13 knop, mot tidligere 15. Føler at båten/motor går jevnere. Toppfarten sannsynligvis den samme som før, men litt vanskelig å si hvor mye groe som har kommet siste 4 ukene. Går like fort nå med 4 blader som med 3 blader i midten av august. (ca 32 knop) Kanskje nesten litt mye løft i hekken tror jeg, trimmer jeg drevet like mye ut som med 3 blader (-6 på displayet) så mister propellen grepet. Virket også som båten la seg mere over mot styrbord, men dette kan kanskje justeres med styrefinnen på drevet? Merkbart tyngre på rattet når i plan. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...