Obligatorisk Startet 2.Juli.2017 Del på Facebook Startet 2.Juli.2017 Hei vVarsellyset til dynamoen begynte å lyse i dag. Lader 14V. Har kryss byttet stifter/regulator uten at det hjalp. Noen som vet hvorfor den fortsatt lyser på 14V Varsellyset er tilkoblet på "L" på dynamoen. På den som virker målte jeg her 14,2V mens på den som er defekt 15V. Oppe på varsellampa målte jeg 2Vac, ikke dc. Kan det være en diode? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 Ja, det kan være defekt diode, ladelampeuttaket (L, D+ etc) bruker et ekstra sett dioder, de 3 til venstre: (Fra dette innlegget). Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juli.2017 Del på Facebook Svart 2.Juli.2017 (redigert) Hvis du måler vekselstrøm på ladelyset, so har eg ei veldig sterk tru på at der er gjennomslag i minst ein diode. Men det åleine skal gi svakt, ikkje fullt, lys i ladelyset. Magne Edit: Eg ser at du skriv at spenningen har gått opp på den defekte dynamoen. Dermed so er sannsynligheten stor for at der er feil på ein magnetiseringsdiode (dei tre til venstre i Ingar sitt bilde). Det som då skjer er at dynamoen presser spenningen sopass opp at regulatoren er fornøgd, sjølv om der er ein "død" diode, og dermed er spenningen altfor høg i uttaket som har friske dioder. Redigert 2.Juli.2017 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Obligatorisk Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Veksel ja. Lyset er svakt, øker litt i takt med turtallet. Tar ikke sjangs nå før ferien, har bestilt ny dynamo. - Båtglede ? Er noe hele tiden? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Sikkert en klok beslutning . I dagens "bruk og kast" innebærer en defekt diode i praksis ny dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.