Jump to content

Ny motor i Kragerø 26


Fusebox

Recommended Posts

Hei dere.

 

Jeg vurderer å anskaffe en "ny" motor til min Kragerø 26. Er det noen som har litt erfaring med forskjellige størrelser og forventet fart ? Jeg vil gjerne marsje på 9-11 og toppfart på 11-13 ?

Har ca. 50hk i dag, og klarer såvidt 7,9 knop på 2800 rpm (fullt pådrag), men da ryker, lukter og bråker det litt :crazy:

 

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er dette realistisk?

Er ikke 7-8 knop maksfart for en slik båt, nesten uansett motorkraft?

 

Skal du gå fortere enn det, må du vel ha et halvplanenede eller planende skrog.

 

Liker du båten din ellers, bør du være tilfreds med 7 knop.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

KRAGERØ 26, er en halvplaner med normalt gode fartsegenskaper, men med bare 50 HK blir det for dårlig kraft. 80-120 hk burde gjøre susen,litt avhengig av vekt burde 14-15 knop være innen rekkevidde.

 

..men som han sa lappen..vess du har det så travelt, koffer starta du ikke igår????

:sailing:

Link to post
Share on other sites

KRAGERØ 26, er en halvplaner med normalt gode fartsegenskaper, men med bare 50 HK blir det for  dårlig kraft. 80-120 hk burde gjøre susen,litt avhengig av vekt burde 14-15 knop

 

Beklager!

Tok feil av båttypen. Denne påståes å marsje 12 knop med 105 hk:

Vel , eg hadde tidligere en Kragerø26 med 110 hk. Den klarte eg ca 10 knop med i nedoverbakke og sterk hjermlengsel. Denne båttypen er og blir en snekke i mine øyne :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Har en Kragerø 26 med 165 hk Yanmar . Kan si at dette er en smule overkill !

Presser den opp i 17 knop og mener at dette er fart som dette skroget ikke er bygd for.

Kan tenke meg at en rundt 100 hk er fornuftig for å oppnå en grei marsfart .

Link to post
Share on other sites

Jeg mener å ha lest et sted, i en eller annen spesifikasjon, at skroget i utgangspunket var konstruert for opptil 100hk.

Nå har jo diesel motorer blitt noe lettere etterhvert, men antar også at rundt 100hk er en bra motorisering.

 

Hadde håpet at 70-80 hk ville sparke liv i eselet, men det er vel å håpe på for mye. Eller lite :wink:

 

Vi har det jo forsåvidt ikke travelt, da hadde vi gått for en annen type båt, men motoren begynner å bli noen år og det kunne jo vært greit å bytte den ut til fordel for et mer moderne og hurtigere valg.

 

Mvh,

Are

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...