gran Startet 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Juli.2017 (redigert) Heisann I fjor sluttet giveren til diesel tanken og virke. Jeg har Faria instrumenter i båten og ble anbefalt Wema giver som skulle passe til dette. Med ny giver visete instrumentet fortsatt bare halv tank når den skulle vært full. Kjøpte derfor nytt instrument igår og monterte og nå viste den tom tank, men nålen beveget seg "opp" til tom tank. Kan det være mulig at de to kablene skal bytte plass? Har ikke kjørt båten langt nok til å se om viser går "feil". Vil jeg ødelegge noe ved evt å prøve å bytte disse? Når jeg kobler kabelene som går til giveren sammen viser den full tank. Noen som har noen idee om hva det kan være? Dette er instumenetet: https://www.maritim.no/faria-tankmaler-drivstoff-52-mm-12v-rust#.WVkz3sbJJE4 Og dette er giveren: https://www.maritim.no/tankgiver-s3-e-0-190-ohm Redigert 2.Juli.2017 av gran (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 De passer sammen ,men må ha riktig lengde på giver i forhold til dybde på tanken Sitér dette innlegget Link to post
gran Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Har riktig lengde, målte mot den jeg tok ut. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Det enkleste og absolutt sikreste er å faktisk funksjonsteste slik før montering i tanken slik en kan sleide giver på målestaven opp og ned mens en leser av instrumentet. Det hjelper ikkje å bytte om på noe kabler. Det er enpolt og vil vise samme hvilken vei du kobler. Giveren er bare en motstand mellom jord og instrument må da ha jord på ene kabelen og til instrument andre kabelen. om minusen på giveren bare er festet i tanken så må da tanken ha forbindelse med minus eller jord om du vil. Sitér dette innlegget Link to post
gran Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Takk, da stikker jeg ned og skrur ut giveren og prøver det før jeg gjør noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 gran skrev 28 minutes ago: Har riktig lengde, målte mot den jeg tok ut. Dette overbeviser ikkje. "Målte mot den jeg tok ut" er ikkje alltid godt nok, ei god måling er å måle dybden i tanken. Dette kan bli samme målet men det er det ikkje alltid. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Givarna finns med olika motstånd (180 och 230 ohm har jag för mig) och även med högsta motstånd vid tom och vid full. Enklaste sättet att kolla är att ta ut givaren och för hand föra flottören upp och ner så ser Du ju om instrumentet visar rimligt. De moderna givarna med s k reed-element /som påverkas av en magnet i flottören/ är känsliga och kan bli defekta eller även påverkas av yttre magnetfält från t ex kablar till thruster. Sitér dette innlegget Link to post
gran Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Da har jeg skrudd den ut og den viser feil "vei" dvs tom for fulltank og full for tom tank. Kan jeg ha koblet noe feil bak på instrumentet? Her bilde av tankmåleren og baksiden av instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) Dette høres ut som den klasiske feilen man får hvis man blander US og Europa standard på instrument og giver. Mange produsenter har begge standarder så det er fullt mulig å tabbe seg ut hvis man ikke er klar over det Da viser instrument motsatt av det som er riktig. Trøsten for være at du ikke er alene om å gjøre denne erfaringen Edit Faria instrumenter og givere får du med US og Europa standard. Du kan jo legge ut delenummer eller link til hva du har kjøpt Redigert 2.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gran Svart 2.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 Så dette vil ikke funke sammen, begge deler er kjøpt på Maritim Slependen, får ta en tur ut til dem igjen å høre. Takk for hjelp Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 2.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2017 (redigert) Jo det vil fungere sammen forutsatt att du bruker us eller europa standard på både instrument og giver. Nå sitter du ganske sikkert med en av hver sa da viser instrumentet motsatt. Det betyr at du enten må bytte instrument eller giver for å få dette riktig. Det er ikke mange dager siden en annen kar gikk i samme felle her inne så du kan jo se litt på tidligere poster her. Redigert 2.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gran Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Maritim hadde gitt meg feil måler, topp service, tok den i retur og bestilte ny. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 3.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2017 Eller som forventet når man gjør en feil og gir kunden gal del ville jeg si men som skrevet før i tråden har mange gjort den samme feilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.