Jump to content

4A Strømaggregat Biltema til batterilader og landstrøm - blir det for svakt?

Goodspeed

Recommended Posts

Vurderer å gå til anskaffelse av et enkelt digital strømaggregat fra Biltema (http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Digitalt-stromaggregat-G-1001I-2000037188/) som gir 4A. Tanken er å kunne bruke det til lading av batteri og/eller drifting av enkel elektronikk TV/lading mobil osv om jeg skal ligge over lengre tid uten strøm. Jeg antar å ha vv-berederen koblet på dette I tillegg vil bli alt for svakt.

Batteriladeren er en 25A lader. Er det slik at det vil fungere greit med å gi strøm, men at laderen bare vil bruke lengre tid på å lade osv. Eller vil det kunne være ødeleggende for laderen å drifte den på et strømaggregat som gir mindre strøm enn landstrøm? Hva med lading I kombinasjon med f.eks bruk av TV, blir det for mye for aggregatet slik at det vil slå seg ut?

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Aggregatet er 1300W / 1000 VA kontinuerlig i 230V. Batteriladeren din er 12 x 25 = 300W + litt tap. 12V uttaket på 4A er vel bare et tilleggsuttak for lading av småting på 12V. Sjekk effekt på VVB element, det er nok den største forbrukeren. Er ofte rundt 800W men kan sikkert være større også. Kan være du må velge mellom VVB og 25 lader når vann skal varmes men det er kanskje ikke et stort problem.

Håper du ikke har tenkt å innstallere dette i båten, det kan være skummelt. Og så er det ganske mange som mener at aggregatlyd i uthavn er provoserende da. Kommer vel an på hvor/når osv :smiley:

Takk for alle svar, da ser det ut som dette vil kunne gjøre nytten.

Fantino skrev 15 minutes ago:

Håper du ikke har tenkt å innstallere dette i båten, det kan være skummelt. Og så er det ganske mange som mener at aggregatlyd i uthavn er provoserende da. Kommer vel an på hvor/når osv :smiley:

Nei, jeg har ikke tenkt å installere det, bruker det som vanlig bærbart og heller legge på forlenger for eksos slik at det kan stå ute bak under kalesjen. Og jeg vil selvsagt se an hvor vi ligger og når det brukes for å unngå sjenanse for andre. Normalt ligger vi plasser med strøm og dette er sjelden en utfordring. Det aktuelle akkurat nå (som er litt av grunnen til at jeg kom på tanken om å kjøpe) er at vi skal ligge til brygge på en musikkfestival i sommer hvor det ikke er strøm. Så her blir nok støyen fra aggregatet borte i lyd fra konserten. :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Solcelle på 100w? Ikke langt fra at det blir like rimelig, helt lydløst, samme oppbevarings utfordring om det ikke fastmontetes og vil lade mer i løpet av døgnet enn en time med aggregatet og laderen din... kjøre aggregat under konsert hørtes ikke veldig populært ut...

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Solcelle på 100w? Ikke langt fra at det blir like rimelig, helt lydløst, samme oppbevarings utfordring om det ikke fastmontetes og vil lade mer i løpet av døgnet enn en time med aggregatet og laderen din... kjøre aggregat under konsert hørtes ikke veldig populært ut...

Mulig det er et alternativ, men såg for meg litt mer kobling og styr med det, mens agregat er mer plug&play? Men skal sjekke ut litt om det er som du sier.

Og litt på siden, uten at vi skal spore av til en "agregat under konsert"-diskusjon, så er det i dette tilfellet i en båthavn 300 meter utenfor festivalområdet. På andre siden av bilveien. Så satser på at det går greit. :thumbsup:

Redigert av Goodspeed (see edit history)

Goodspeed

2 hours ago, Kjellg said:

Med et så lite aggregat så ville jeg absolutt sett på muligheten for solceller. Du er litt i grenseland med den størrelsen og får ikke gjort noe særlig  mer en å lade batteriene. 

1000 W må da være brukbart til mye annet enn å lade batteriene? Det vil gi mye mer enn den 25 A laderen kan ta imot.

For meg ville det holde til varmtvann eller det meste av 220V utstyr.

100 W solcelle gir svært sjelden 100 W, spesielt ikke om natten, om vinteren eller i overskyet vær med regn (norsk sommer) . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er nok riktig. Men man kjører sjelden løst aggregat mer enn i 30 til 60 min pr dag hvis man vil beholde naboskapet på sjøen. Og da vil et 100 watts solcellepanel lade batteriene vel så godt som aggregatalternativet. (Har selv 2000 watts aggregat (innenbords Mase) og 50 a lader - vurderer å ta ta det ut og erstatte med solceller)

Nå er det kanskje også litt forskjell i båtbruken. Jeg ligger mye i uthavn senhøstes med lange netter når det neppe er særlig effektivt å lade med solcelle. Og jeg trenger å kjøre dieselvarmer med vifte for å få varme ombord. Men jeg har da sjelden båter i nætheten, så jeg starter moteren av og til for å lade. Men nå har jeg lært av skade (turbohavari) at motoren ikke har godt av å gå mye på tomgang, så jeg vurderer sterkt å anskaffe et lite bensinaggregat. Budsjettet tåler desverre ikke et fast installert dieselaggregat til rundt 20+ ganger prisen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ja, spørsmålet er blitt besvart mtp kapasitet på agregatet. Men det er jo interessant dette med solcellepanel om det er enkelt å ta I bruk og ikke opptar mer stuveplass. Som det påpekes lenger oppe i tråden med effekt og dette med 'norsk sommer' (spesielt her på Vestlandet), så er jo det noe jeg får ta med i vurderningen, men skal absolutt sjekke ut alternativ for dette også. Takk for alle innspill, og god sommer videre! :)

Goodspeed

NilsPils skrev for 13 timer siden:

1000 W må da være brukbart til mye annet enn å lade batteriene? Det vil gi mye mer enn den 25 A laderen kan ta imot.

For meg ville det holde til varmtvann eller det meste av 220V utstyr.

100 W solcelle gir svært sjelden 100 W, spesielt ikke om natten, om vinteren eller i overskyet vær med regn (norsk sommer) . . . . .

Nei, men du får ikke brukt noe utstyr som krever mye startstrøm. Men med 25A lader så vil jeg tro at å starte motor og kjøre dynamo gir vesentlig mere strøm inn på batteriene en å kjøre aggregatet, om det var det som var formålet da. Vet heller ikke hvordan sinuskurvene er på det aggregatet og om TV og annet utstyr takler det. 

Redigert av Kjellg (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...