Duppe Startet 3.Juli.2017 Del på Facebook Startet 3.Juli.2017 Blir nødt å fortøye med spring (fra midtfestet og akterover) i trang bås hvilket betyr at tauet kommer til å få god kontakt med skroget og dette kan umulig være bra for gelcoaten. Det er egentlig samme i baugen da vinkelen fra kryssholtet og ned er skarp og tauet står derfor i spenn på skroget. Min første tanke er å bruke mikrofiberklut som jeg på en eller annen måte syr fast rundt tauet der det er kontakt, men kanskje de vil virke som oppsamlere for smuss og salt og gjøre ting verre? Kanskje best med noe glatt a la polyester? Sitér dette innlegget Link to post
WGM Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Hva med å putte en fender i mellom, kanskje en flatfender eller en liten, lang en ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Jeg har sett noen tre tampen gjennom eb bit hageslange der den ligger og gnager mot fenderlisten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sondreland Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Kan det fungere, i din bås, å slå et pålestikk rundt den "problematiske linen", med en annen line, som du bruker til å trekke linen bort fra båten med? Har fungert for meg tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
Mille II Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Det fungerer aldeles utmerket :-) Ellers er det som er nevnt tidligere her også bra, mikroklut, slangestump.....eller bikinien til frua :-) Sitér dette innlegget Link to post
olla Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Enten kjøper du en sånn og skrur på: https://www.maritim.no/rub-strake-rustfri-list-19x305mm#.WVowVIU8zYU eller så setter du på en wear and tear pad, 0,5mm stålplate med lim på baksiden. Sitér dette innlegget Link to post
Kharma Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 (redigert) Jeg har disse utenpå tauene i baugen for å unngå problemet med gnisning. https://www.maritim.no/waterline-taubeskytter-medium-orange-400mm Redigert 3.Juli.2017 av Kharma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Takk, mange gode idéer her. Line til å kontrollere fortøyningslina må jeg nesten prøve ut før evt. fender. Ser enkelt og greit ut. Angående baugen må jeg sjekke om jeg kan få tauet stramt nok til å holde hageslangebiten på plass slik at tauet glir inni den, for hvis ikke vil den falle ned fra fenderlistområdet. Og fester jeg slangen til tauet vil vel den gnisse vel så mye som tau. Men kanskje en lang stor slange hele veien? Hva med den taubeskytteren i gummi Kharma? Går tauet fritt inni den eller gnisser gummien? I så fall helt ubetydelig gnissing? Fant ikke umiddelbart noen 'wear and tear pad' som vil passe kantene rundt fenderlisten der, og hva med merker eller skjold hvis/når den tas av? Sitér dette innlegget Link to post
Kharma Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Taubeskytteren ligger stramt rundt tauet. Den har gjort jobben (hatt den i to sesonger) og sverter ikke og beskytter mot gelcoat. Har kun erfaring med den sorte, og ikke orange utgaven, men siden begge er laget av samme leverandør, må man anta de er helt like. Mer info om produktet: http://www.spiroll.com/maritime/introduction/ Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Det kalles bensling! Noe vi var nøye med i marinen! der brukte vi biter av brannslanger som vi tredde rundt trossene!. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Scand Baltic Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Alt som sitter fast på tauet og ikke på båten vil vel fortsette å gnisse?! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 (redigert) Tror noen av innleggene her kommer med forslag til tiltak mot at tauet skal bli skadet. TS spør vel om tiltak mot begge deler. Men den svarte gummien til Kharma? Ikke antydning til gniss på båten? Har også trossene liggende ned og over en kant. Umulig å unngå.... Blir hvertfall ikke fint på fenderlista. Redigert 7.Juli.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 On 7/3/2017 at 5:30 PM, Kharma said: Jeg har disse utenpå tauene i baugen for å unngå problemet med gnisning. https://www.maritim.no/waterline-taubeskytter-medium-orange-400mm Jeg kjøpte denne og kan bekrefte at den virker fint. En lengde på 40cm ble klippet i 2 og det er godt nok. Det er en viss friksjon i den selv om den er glatt, men tanken er vel at den skal da gnisse på seg selv i en rullebevegelse da den er surret i flere lag rundt tauet. Sitter godt nok til at den ikke faller nedpå tauet, men løst nok til at den kan dras til ny posisjon, ihvertfall når jeg bare har halv lengde. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Skal du ha det permanent og vil beskytte skroget mot gnag er det ei løysing som gjeld, og den har Olla vist. Ved sida av at den er effektiv er den og pen. Har hatt den eit par år og er svært nøgd. (Men ikkje alltid den kan brukast.) Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 24.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Kanskje, det virker bare litt radikalt å drille og skru i båten. Og skal man ha det slik at tau kan ligge både forover og bakover må man han en lang list eller kanskje to. Sitér dette innlegget Link to post
Stø kurs Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Har forsøkt litt av hvert - hageslange, tøy. Hvor ble det av halegatt? Gjorde en liten erfaring for noen år siden: ny båt ble liggende i båsen noen uker på våren før den ble tatt i bruk. Bratt vinkel fra dekk og ned til brygga. Stb fortøyning forut gikk ut under pullerten (som hos Kharma). Her ble gelcoaten slipt ned. Tampen til Bb fortøyning var litt lengre og ble derfor lagt en runde rundt pullerten og under der den gikk ut til brygga. Det gjorde at tauet kom en tautykkelse over dekk. Her ble det ikke synlig slitasje. Har siden praktisert dette med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 24.Juli.2017 Del på Facebook Svart 24.Juli.2017 Enkelte tautyper bråker betraktelig mer enn andre. Bare å prøve seg frem. Om det bare er snakk om en overnatting eller to om sommeren, er en quick-fix å spraye tauet med WD-40 eller ha litt Zalo på der det gnisser. Men det er bare en midlertidig løsning. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Karlsenkystfiske Svart 6.Juli.2021 Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Kharma skrev On 3.7.2017 at 17.30: Jeg har disse utenpå tauene i baugen for å unngå problemet med gnisning. https://www.maritim.no/waterline-taubeskytter-medium-orange-400mm Duppe skrev On 24.7.2017 at 19.04: Jeg kjøpte denne og kan bekrefte at den virker fint. En lengde på 40cm ble klippet i 2 og det er godt nok. Det er en viss friksjon i den selv om den er glatt, men tanken er vel at den skal da gnisse på seg selv i en rullebevegelse da den er surret i flere lag rundt tauet. Sitter godt nok til at den ikke faller nedpå tauet, men løst nok til at den kan dras til ny posisjon, ihvertfall når jeg bare har halv lengde. det er one size fits all dem der? Sitér dette innlegget Link to post
Duppe Svart 6.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2021 Ja Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.