Jump to content

Hvordan unngå at fortøyningstau gnisser mot båten?

Duppe

Recommended Posts

Blir nødt å fortøye med spring (fra midtfestet og akterover) i trang bås hvilket betyr at tauet kommer til å få god kontakt med skroget og dette kan umulig være bra for gelcoaten. Det er egentlig samme i baugen da vinkelen fra kryssholtet og ned er skarp og tauet står derfor i spenn på skroget.

Min første tanke er å bruke mikrofiberklut som jeg på en eller annen måte syr fast rundt tauet der det er kontakt, men kanskje de vil virke som oppsamlere for smuss og salt og gjøre ting verre? Kanskje best med noe glatt a la polyester?

Takk, mange gode idéer her. Line til å kontrollere fortøyningslina må jeg nesten prøve ut før evt. fender. Ser enkelt og greit ut.

Angående baugen må jeg sjekke om jeg kan få tauet stramt nok til å holde hageslangebiten på plass slik at tauet glir inni den, for hvis ikke vil den falle ned fra fenderlistområdet. Og fester jeg slangen til tauet vil vel den gnisse vel så mye som tau. Men kanskje en lang stor slange hele veien?

Hva med den taubeskytteren i gummi Kharma? Går tauet fritt inni den eller gnisser gummien? I så fall helt ubetydelig gnissing?

Fant ikke umiddelbart noen 'wear and tear pad' som vil passe kantene rundt fenderlisten der, og hva med merker eller skjold hvis/når den tas av?

• 3 uker senere...
On 7/3/2017 at 5:30 PM, Kharma said:

Jeg har disse utenpå tauene i baugen for å unngå problemet med gnisning.

https://www.maritim.no/waterline-taubeskytter-medium-orange-400mm

Jeg kjøpte denne og kan bekrefte at den virker fint. En lengde på 40cm ble klippet i 2 og det er godt nok. Det er en viss friksjon i den selv om den er glatt, men tanken er vel at den skal da gnisse på seg selv i en rullebevegelse da den er surret i flere lag rundt tauet. Sitter godt nok til at den ikke faller nedpå tauet, men løst nok til at den kan dras til ny posisjon, ihvertfall når jeg bare har halv lengde.

Har forsøkt litt av hvert - hageslange, tøy. Hvor ble det av halegatt? Gjorde en liten erfaring for noen år siden: ny båt ble liggende i båsen noen uker på våren før den ble tatt i bruk. Bratt vinkel fra dekk og ned til brygga. Stb fortøyning forut gikk ut under pullerten (som hos Kharma). Her ble gelcoaten slipt ned. Tampen til Bb fortøyning var litt lengre og ble derfor lagt en runde rundt pullerten og under der den gikk ut til brygga. Det gjorde at tauet kom en tautykkelse over dekk. Her ble det ikke synlig slitasje. Har siden praktisert dette med godt resultat. 

• 3 år senere...
Kharma skrev On 3.7.2017 at 17.30:

Jeg har disse utenpå tauene i baugen for å unngå problemet med gnisning.

https://www.maritim.no/waterline-taubeskytter-medium-orange-400mm

Skjermbilde 2017-07-03 kl. 17.31.44.png

Duppe skrev On 24.7.2017 at 19.04:

Jeg kjøpte denne og kan bekrefte at den virker fint. En lengde på 40cm ble klippet i 2 og det er godt nok. Det er en viss friksjon i den selv om den er glatt, men tanken er vel at den skal da gnisse på seg selv i en rullebevegelse da den er surret i flere lag rundt tauet. Sitter godt nok til at den ikke faller nedpå tauet, men løst nok til at den kan dras til ny posisjon, ihvertfall når jeg bare har halv lengde.

det er one size fits all dem der?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...