Jump to content

Finnes det bedre strømplugger en sigarettenner plugg?

Kjellg

Recommended Posts

Synes disse sigarettenner pluggene er for "raklete". Hvilke plugger bruker dere? Ønsker å sette opp et strømuttak i rommet hvor jeg kan lade forskjellige småting så som pumper til gummibåt og leker etc. Trenger ikke være vanntett. Typisk strømtrekk inntil 10A. Ser Bep har noen men der må jeg kjøpe hele sett med både hunn og han plugg. Ønsker å kjøpe en hunplugg og flere hann plugger. Var inne på tanken med 220v støpsler, men da må jeg hele tiden passe på pluss og minus og det ønsker jeg ikke. 

Jeg bruker "Din" standard Prod av Hella. Både båt og bilutstyrsbutikker pleier å ha disse.  Faste i fisken. Finnes både for innfelt og utenpå-montasje. Siggkontakter gir ofte upålitelig kontakt.

Redigert av Stella Polaris
Trykkleif (see edit history)

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Om du ønsker å gå for vanlige støpsel og kontakter så kan du bruke de som er beregnet på solcelleanlegg til hytter, de har forskjellige stikkere så man ikke kan sette de inn feil vei (pluss og minus).

https://www.sparelys.no/index.php?option=com_virtuemart&Itemid=39&page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=18&category_id=29&gclid=Cj0KEQjw1ufKBRDYrqLzrY3dy88BEiQAPI_r4dvmJaKYYtUHUmyUAEV-g-9NNznSNrl-aT9_Jv_nd60aArHK8P8HAQ&vmcchk=1&Itemid=39

Komodo skrev 42 minutes ago:

Disse har jeg brukt mange av I en båt jeg bygde. Fungerer veldig bra de første årene, men de irrer etterhvert. Husk at det finnes to standarder av denne. Pass på at han og hun matcher hverandre. Har du klemfjær på ene kjønnet så skal det andre ha sirkulær kontakt. Dette gjelder ytterkappe/jordingsforbindelsen

2 hours ago, Cheyenne said:

Det er jo fullt mulig å bruke vanlig "huskontakter" også. Da kobler du sammen begge pinnene til pluss og bruker jordingen til minus. Vips har du en kontakt som kan puttes i begge veier og kan ikke feilkobles. 

Jaah, jooh, det kan ma da godt, og elektrisk vil det fungere .... men jeg ville være noget betænkelig ved at montere et stik, som passer i en 230V kontakt på udstyr som bare tåler 12v. Jeg forstår ideen med at bruge jordbenet(-pinnen) til minus og det er tanken, at det kan forhindre en kortslutning, hvis man monterer 12v udstyret i en 230v kontakt ... meeeen ... jeg synes det er en dårlig skik. Jeg har set 230v installationer, hvor 0 (nul) og jord er forbundet. Det er ikke lovligt i Danmark, og næppe heller i Noreg, men det er set.

"trouble waiting to happen" kalles det :diving:

Når jeg var liten hadde Faren min en slik Radionette kabinettradio , og bygde opp et system med høyttalere over hele huset.  Disse var koblet til med bananplugger.  Som jeg i en alder av 4 år fant ut passet like godt i stikkontakten :sad:  poff , sa det. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

I en havn vi var i for noen uker siden nede på svenskekysten, var det "gammeldags" kontakt på strømstolpen slik at jeg måtte til med en overgang. Men jeg fikk ikke pluggen inn i kontakten. Det viste seg at en av pinnene på kontakten min var blitt litt kortere enn den andre, og hunkontakten på stolpen var "barnesikret"! Dermed var det å finne frem en kabel med to likelange  pinner. Med bananplugger Ivar, hadde det gått fint dersom jeg hadde plugget de inn helt samtidig. Bananplugger er forresten fine for å steke pølser. En i hver ende av pølsen og så rett på 230VAC.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

@Kjellg Jeg har nylig begynte å bruke AMP Superseal. https://www.digikey.com/en/product-highlight/t/te-connectivity-amp/amp-superseal-ip67-connectors

Hadde en TV som var tilkoblet strøm via sigarettuttak. Vi måtte være veldig forsiktig så vi ikke kom borti pluggen, for da forsvant strømmen og vi måtte til med en tidkrevende gjenoppstartsprosess.

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Stella Polaris skrev On 7/3/2017 at 11.20:

Jeg bruker "Din" standard Prod av Hella. Både båt og bilutstyrsbutikker pleier å ha disse.  Faste i fisken. Finnes både for innfelt og utenpå-montasje. Siggkontakter gir ofte upålitelig kontakt.

Disse er som en liten sigarett uttak? 

Irriterer meg over sigarettutaket mitt. Må jo hele tiden passe på at telefonen lader når eg bruker det. Vurderer å bare bytte det ut til usb uttak, da det kun brukes til lading av telefon eller pad....

mthoms skrev On 3.7.2017 at 19.45:

Jaah, jooh, det kan ma da godt, og elektrisk vil det fungere .... men jeg ville være noget betænkelig ved at montere et stik, som passer i en 230V kontakt på udstyr som bare tåler 12v. Jeg forstår ideen med at bruge jordbenet(-pinnen) til minus og det er tanken, at det kan forhindre en kortslutning, hvis man monterer 12v udstyret i en 230v kontakt ... meeeen ... jeg synes det er en dårlig skik. Jeg har set 230v installationer, hvor 0 (nul) og jord er forbundet. Det er ikke lovligt i Danmark, og næppe heller i Noreg, men det er set.

Jeg ville ikke heller brukt denne måten å gjøre det på, synes heller ikke noe om å mikse på den måten men her var det vel et spørsmål om å bruke nettopp "huskontakter" men at en var redd for å bytte om polariteten. Har selv for det meste usb kontakter rundt i båten men har vel også 2-3 sigaretttennerkontater. 

USB kontakter har jeg, men jeg har noe utstyr som krever 12v, så som oppladbar pumpe til gummibåt og noe annet som i dag går på sigarettenner uttak. Problemet med disse, som en annen også sa, et at du må følge med for å se om de har mistet kontakten. Var ute etter noe mere stabilt som jeg vet virker. Sigarettenner vet du aldri om virker om du ikke følger med da..

8 hours ago, Cheyenne said:

Jeg ville ikke heller brukt denne måten å gjøre det på, synes heller ikke noe om å mikse på den måten men her var det vel et spørsmål om å bruke nettopp "huskontakter" men at en var redd for å bytte om polariteten. Har selv for det meste usb kontakter rundt i båten men har vel også 2-3 sigaretttennerkontater. 

Det kan jeg kun være enig i: Det ville løse problemet omkring forkert polaritet, men vi er også åbenlyst enige om, at alle de fine alternativer, som er foreslået her, de giver en bedre løsning. Jeg er selv blevet inspireret til at skifte mine egne stik ud. Baatplassens bruger ved vist alt omkring både ... :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...