Ingar Startet 3.Juli.2017 Del på Facebook Startet 3.Juli.2017 Forsøker å hjelpe en bekjent som har kjøpt Albin Vega med MD6A Combi. "Combi" innebærer at motoren har vribar propell og således ikke noe vanlig gir. Etter diverse reparasjoner har han nå endelig fått startet motoren, bare for å oppdage en kraftig lekkasje av motorolje som munner ut der propellakslingen kommer ut av "giret". Anslått til ca 2 liter/time.... For å komme til må jo giret demonteres, men kan det gjøres mens båten ligger på sjøen? Combi-utgaven av MD6: Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Juli.2017 Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Mnja... Det skal jo vere olje på gearet også, og det er mulig at gearet deler oljesystem med motoren. Jeg tror kansje det er simmeringen på utgående aksling som er deffekt. Mulig der er en greasnippel i bakkant på gearet som smører denne simmeringen. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 3.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juli.2017 Dette er ikke gir i vanlig forstand, kun en mekanisme som skyver propellakslingen forover/akterover. Er kun fylt med fett, via nippel nr. 52 på tegningen: For å redde ferien ville det vært en mulighet å sette et kar under for å samle opp oljen som renner ut og så tømme denne tilbake på motoren. Men motoren rommer bare 2.8l olje, og som nevnt er lekkasjen 2 liter i timen... Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2017 Ingen som har erfaring med dette? Er redd jeg får jobben med å reparere det og prøver å være litt i forkant. Hva som sannsynligvis må byttes. Hvordan er propellakslingen festet til "giret"? Finner ingen klemflens. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.