Jump to content

Hva er riktig watt på ladelampe?

Christian1986

Recommended Posts

Hei,

Kjøpte en ny dynamo 100 amp til min perkins 115 hk diesel. (følgende dynamo, https://www.maritim.no/dynamo-ford-perkins-100amp#.WVqLKorJLVo )

Kjøpte ny ladelampe (følgende, https://www.maritim.no/lysindikator-bla#.WVqLU4rJLVo ) her sitter det en 2 watt pære orginalt. 

Det som da skjedde var at lading ikke startet (ladelampe slukket ikke) før jeg kom opp i 2000 omd, søkte litt og fant ut at det kunne være pæren ikke var krafitg nok så satt inn en 4 watt. Da starter den og lade av seg selv etter ca 1 minutt, men føler ikke spenning kommer der den skal. (13,2-13,5) Skiftet da strømkabel fra dynamo til batteri (etter anbefaling fra maritim) til 35 kv. Fikk den da opp til ca 13,5-13,7, så hjalp jo. Men mitt spørmål er da, har dette noe med ladelampen og gjøre eller må det gjøres flere grep for at den skal lade bedre? 

Takker for gode svar! :D

Det ser ut som en Iskra/Mahle dynamo og de har 14v regulator.
Du bør nok også koste på deg ny minus kabel eller i vertfal måle spenningstapet i denne.
Spenningen dynamo leverer har ingen ting med hvor står pære som sitter i ladelampen

Men watt på pæren har noe med når dynamo slår inn? Tenke og legge opp en 35 kv minus kabel også for og se om det hjelper (står nå 10 kv kabel der) 

@Christian1986

10 kvadrats kabel på 100A dynamo er lite, så den bør du uansett oppgradere snarest.  Byttet du fra en mindre dynamo til en større?  Sjekk i så fall at det ikke er noen flere ting som f.eks. skillediode som også har blitt for liten ift. den nye dynamoen.

Hvor måler du spenningen?  Iflg. spec'en du linket til så skal den dynamoen gi 14.5/14.8V.   Men da må du måle på dynamoen, og med motoren på så høyt turtall at spenningen har stabilisert seg på et eller annet nivå.  Gir dynamoen da 14.5/14.8V så er ladespenningen ok.  Og så vil spenningen være lavere fremme ved batteriene når batteriene er "sultne", eller om du bruker mye strøm, eller om du f.eks. har en s.k. skillediode i kretsen mellom dynamo og batteri. 

Grøvre kabler gir mindre spenningsfall frem til batteriet, og dermed bedre lading.  Er da helt normalt at spenningen ved batteriet stiger, når du oppgraderer kabelen.  Så det er bare å gjøre det samme med minuskabelen også, så vil du få enda bedre lading.

Gikk fra en 70 amp til 100 amp dynamo, har målt mest ved batteri men også bak dynamo. Her måler jeg ca 14,20-14,50 ved belstning (2500 rpm) har også skiftet jording til 35 kv nå måler jeg ca 13,90-14,20 ved batteri. La merke til at jording som går til batteri fra motor (jordingspunkt) er ca 35 kv den også, bør ikke denne være noe større?