Ttor Startet 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 4.Juli.2017 Jeg forsøker å få oversikt over det elektriske anlegget i båten. Her er det i utgangspunktet fire ulike batterier/banker. Ett 110ah per motor, to 115ah i parallell til forbruk, samt et optima blue-top til baugtruster. Har gjort erfaring med at nedtapping av forbruksbatteriene også tapper Bb startbatteri, så her er det første jeg må få orden på. Batteri til baugtruster får kun lading fra egen lader på landstrøm :-). Jeg planlegger å legge om deler av det elektriske til høsten. Jeg er litt usikker på om jeg skal satse på to batteribanker pluss baugtruster-batteri, eller om jeg skal ha to separate startbatterier, forbruksbank og trusterbatteri. Jeg skal også lade alle batteriene, og må derfor legge en plan for lading av disse fra både dynamoer og landstrøm. Sitér dette innlegget Link to post
FrodeB Svart 4.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Jeg har kun 2 banker. En for start, thrustere og vinsj, og en for forbruk. Har automatisk skillerele for å styre lading. Har egen hovedbryter for hver motor tilfelle jeg skulle ønske å fristille/feilsøke på en motor. Synes denne løsningen fungerer fint. Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2017 Jeg heller litt i retning av felles bank for begge motorene jeg også. Da har jeg mer kraft til vinsjer og truster. Hvordan vil dynamoene oppføre seg når de lader til samme bank? Vil disse lade likt, eller kan all belastningen havne på en av dynamoene? Tenkte VSR for kobling videre til forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Jeg har en til start av en motor pluss vinsj og thruster. Og en forbruksbank som også starter den andre banken. Har et "nødrele" som kan koble sammen bankene hvis jeg trenger det for start. Har en boks fra sterling som tar i mot lading fra begge motorer, og fordeler til bankene. Den kan ta begge dynamoer til en bank dersom en bank er veldig lav. Den kan forøvrig fordele til 4 banker mener jeg å huske - det kunne jo passe i trådstarters opprinnelige opplegg. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Jeg har common rail motorer som krever noe strøm og har følgende batterioppsett: 1x180 Ah til SB motor 1x180 Ah til BB motor 1x180 Ah til Generator 3x180 Ah til forbruk 1x55 Ah Optima til baugthruster (booster batteri i tillegg til strøm fra batteribank) 1x55 Ah Optima til hekkthruster (booster batteri i tillegg til strøm fra batteribank) Thrustere, ankervinsjer etc. er hentet fra forbruk men Fairline har også volt-sensitive releer installert som sammenkopler bankene ved ulovlig lavt dropp i spenning på en av dem. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Hvis startmotoren drar 500A og du har ett 110Ah startbatteri kan du kjøre startmotoren i over seks minutter før batteriet er 50% utladet. Det burde holde i massevis til å starte to dieselmotorer. Burde være unødvendig å bruke to batterier til start og så kun ha to til forbruk. Har du derimot to store dieselmotorer kan du ha to paralellkoblede startbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Ttor skrev for 12 timer siden: Hvordan vil dynamoene oppføre seg når de lader til samme bank? Vil disse lade likt, eller kan all belastningen havne på en av dynamoene? Forutsatt at det dreier seg om konvensjonelle, analoge, regulatorer så gå dette helt fint. En slik regulator sjekker bare om batterispenningen er over eller under en satt verdi, ideelt sett 14.4 volt ved 20 grader. Er den under kjøres dynamoen med full effekt, er den over slåes dynamoen av. I praksis innebærer dette at begge dynamoer vil gi sin maksimale ladestrøm inntil spenningen er 14.4 v. Deretter vi de slå seg av og på for å holde spenningen fast på 14.4. På-andelen vil utgjøre mindre og mindre av tiden og ladestrømmen går mot null. (Pulsbreddemodulasjon) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Det der klarer jeg ikke å få til å stemme i mitt hode Ingar. Du snakker om vanlige integrerte regulatorer eller? Mener du at dynamoen gir maks effekt til til spenningen har nådd set-punktet? En slik ladekurve har jeg kun sett på elektroniske batteriladere. Min dynamo (Hitachi 80A) lader med 80A når jeg starter opp og batteriene er litt nedtappet, men faller fort. Spenningen stiger da sakte samtidig som strømmen gradivs faller. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Skal ikke påstå hva Ingar mener, men dynamoen mister effekt etterhvert som den blir varmere og varmere. Og det blir den jo når den yter såpass. Det kan være ihvertfall én av forklaringene på at ladestrømmen synker mens spenningen stiger. Ladestrømmen synker fordi dynamoen gir mindre og mindre ettersom dynamotemperaturen stiger. Spenningen stiger fordi batteriene fylles (selv om de fylles saktere og saktere). På et eller annet tidspunkt stabiliserer ladestrømmen seg, og da skal den holde seg konstant mens spenningen fortsetter å stige mot settpunktet (nevnt f.eks. 14.4V). Hvis settpunktet nås før dynamoen har "stabilisert seg", vil du ikke få den perioden hvor ladestrømmen holder seg konstant og spenningen stiger. Når settpunktet er nådd, holdes spenningen konstant (er dette som regulatoren styrer) mens ladestrømmen faller videre av seg selv i et tempo som batteriene bestemmer. Elektroniske ladere har begrensninger på både strøm og spenning, og har normalt "overskudd" til å yte etter spec. hele tiden. Laderen blir varm, men er konstruert for det. Dynamoen har fysiske begrensninger, og regulerer normalt ikke strømmen men kun spenningen. Derfor blir det litt forskjell i oppførselen mellom de to. Den dynamoen din har vel forresten ekstern sense? Hvis ikke så vil spenningsfallet i kablene også være en faktor som kan bidra til den oppførselen du beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 5.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 5.Juli.2017 Nei, ikke ekstern sense på den dynamoen. Godt mulig at jeg misforstår dette, men jeg er fremdeles ikke helt med på resonnementet. Dersom dynamoen gir full effekt skulle vel det tilsi at regulatoren gir så høy feltstrøm at dynamoen gir så mye den er konstruert for? Hvis ikke er det jo en struping i regulatoren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Kald dynamo yter bedre enn varm, og f.eks. Balmar oppgir ytelsen ved både kald og varm. Men det var kanskje ikke spørsmålet... Feltkretsen har en gitt motstand på noen ohm, noe som igjen legger føringer for hvor mye strøm som kan gå igjennom feltkretsen i hht. Ohms lov. Etter min oppfatning er regulatoren "pip åpen" på feltkretsen når spenningen er lavere enn settpunktet (innenfor noen toleranser). Når dynamoen er kald så yter den da det som produsenten har designet den til i hht. sin konstruksjon (feltstrøm, antall viklinger osv.) I ditt tilfelle 80A, forutsatt at forholdene ligger til rette med dynamoturtall og hva batteriene vil ha. Når dynamoen blir varm, øker motstanden i kobberviklingene (med snaut 0,4% pr. grad C). Og med samme feltstrøm men høyere motstand, så blir effekten ut av dynamoen lavere når den blir varm. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Ok, men jeg tror ikke det er det som skjer. Hvis regulatoren er pip åpen som du sier, hvorfor øker da ladestrømmen om man øker sett-punktet for ladespenningen på regulatoren? Det tyder vel på at regulatoren øker feltstrømmen? Du får tilgi meg hvis uttalelsene er helt på trynet Anse det som et spørsmål Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 He he, kanskje vi bare snakker forbi hverandre Komodo, at jeg er teoretisk og du er praktisk . Hvis dynamoen allerede jobber for fullt, så øker ikke ladestrømmen videre av å øke settpunktet på regulatoren, er min påstand. Hvis ladestrømmen øker av å heve settpunktet så betyr det at dynamoen ikke jobbet for fullt i utgangspunktet. Det betyr også at det "gamle" settpunktet allerede var nådd, og at det å øke settpunktet førte til at dynamoen hevet spenningen utover det gamle settpunktet. Den spenningen (settpunktet) må da måles på dynamo eller ute ved sensekabelen om man hadde hatt det. Altså på samme sted som regulatoren selv måler. Settpunktet er bare en øvre begrensning i spenningen. I "gamle dager" ble det brukt helt konvensjonelle reléer til å åpne/lukke for feltstrømmen, og da er det kanskje lettere å forstå at det ikke lå en strømbegrensning i selve feltkretsen. Kun en spenningsbegrensning som fikk reléet til å bryte feltstrømmen når settpunktet var nådd. Når dynamoen klarer å levere nok strøm til at spenningen stiger til settpunktet så er denne av/på reguleringen av feltstrømmen en konstant prossess, som i dag løses bedre med PWM-regulering (pulsbreddemodulasjon) som Ingar nevnte. Når spenningen over batteripolene plutselig stiger, så øker alltid ladestrømmen inn i batteriene, og det er generelt for alle batterier. Samtidig så klarer man ikke å øke spenningen uten å samtidig øke ladestrømmen. De to tingene, ladestrøm og ladespenning, henger nøye sammen. Dvs. spenningen øker jo også sakte men sikkert etter hvert som batteriet fyller seg, men det kan vi egentlig holde utenfor i denne diskusjonen. Det er litt vanskelig å gi oversikten over dette med ladestrøm vs. ladespenning, fordi ladestrømmen bestemmes av spenningen som ligger over batteripolene. Og den spenningen over batteripolene er så godt som aldri den samme spenningen som du måler ved dynamoen, når du ikke har sense. Ute ved batteriene så "henger" spenningen noe etter pga. spenningsfall i kabler o.a. Og så er det en dynamikk her mellom spenning over batteripolene (etter spenningsfall i kablene) og ladestrøm, som tåkelegger det hele. Når batteriene fylles, synker ladestrømmen ved den samme spenningen. Når ladestrømmen synker, minker også spenningsfallet i kablene (dvs. spenningen over batteripolene stiger). Når spenningen over batteripolene stiger, øker ladestrømmen.... Denne dynamikken finner batteriene og dynamoen ut av på egenhånd, den er gitt av Ohms lov og er en kontinuerlig prossess som bare strømnerder bryr seg om . Men denne dynamikken fører til at du ikke alltid får helt "optimal" spenning over batteripolene, og ladestrømmen synker etter hvert som batteriene fyller seg, til tross for konstant spenning ved dynamoen. Beklager til TS at dette drar ut på vidotta ift. opprinnelig spørsmål . Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Komodo skrev for 23 timer siden: Du snakker om vanlige integrerte regulatorer eller? Mener du at dynamoen gir maks effekt til til spenningen har nådd set-punktet? Det er en av/på regulering, regulatoren fungerer i prinsippet som en bryter som er lukket når batterispenningen er under settpunktet, åpen når spenningen er over. Regulator-kretsen har ikke kjøleribber, hadde det vært en lineær regulering ville den blitt varm. (Lineær= regulator som regulerer ved å lage spenningsfall. spenning*strøm=effekt (varme). Ved av/på regulering er enten strøm eller spenning null, derav ingen varmeutvikling) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Takk for utfyllende svar! Men jeg tror jeg må sove litt på det der StorStas. Bla. dette strider noe mot min erfaring: StorStas skrev for 12 timer siden: Hvis dynamoen allerede jobber for fullt, så øker ikke ladestrømmen videre av å øke settpunktet på regulatoren, er min påstand. Jeg har egentlig mulighet for å teste det i vår båt, men det betinger at ladenivået tappes såpass langt ned at spenningen kommer under set-verdien for regulatoren. Jeg skal forsøke å få testet litt på dette og notere ned noen resultater. Hvis det stemmer det dere skriver (noe det antagelig gjør ) legger jeg meg flat med en gang Men for å unngå å sabotere denne tråden ytterligere får vi ta det i en mer relevant tråd, evt. en ny. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 2.August.2017 Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Da har jeg omsider fått testet dette litt. Erfaringen min er da at ladestrømmen øker ved å øke settpunktet. Måten jeg testet på var at jeg har en diode som lurer den interne regulatoren til å øke ladespenningen. Denne dioden er loddet inn i feltstrømkretsen. For at ladespenningen ikke skulle blir for høy på mine nye gel-batterier tenkte jeg å fjerne denne dioden slik at dynamoen ble original. Men så fikk jeg ideen om å bare laske den istedet. Jeg loddet derfor på to ledninger som jeg trakk ut av dynamoen og koblet til et rele. Ved å slå på en bryter kunne jeg dermed velge om dioden skulle være aktiv eller lasket. Når batteriene er en del nedtappet gir dette en forskjell på ladestrømmen på ca 20A. Denne differansen er påfallende konstant mens ladenivået fortsetter å øke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Snedig måte å manipulere regulatoren på Komodo. Dette må du gjerne lage en tråd på hvis du ikke allerede har fortalt om det et sted tidligere ?. Vet du nå hva endringen i settpunkt har blitt (fra - til)? Ellers så øyner jeg muligheten til å lære noe mer her, og jeg kjenner at det melder seg noen spørsmål. Sier du at ved å koble en diode i serie med feltkretsen så øker dynamokapasiteten på 80A dynamoen din fra 80A til 100A? Eller fra 60A til 80A? Har du kontroll med spenningen ut av dynamoen, (målt på dynamoen og ikke batteriene) når du tester dette? Spenningen ut av dynamoen må ligge under regulatorens settpunkt (14.x volt, hva nå regulatoren er innstilt til) før du bytter til "Komodo-modus". Hvis ikke så har du bare bevist at økt spenning gir økt ladestrøm og det er vi allerede enige om. Hvis dynamoen allerede har rukket å nå settpunktet før du bytter så betyr det at dynamoen har mer å gå på allerede før du øker settpunktet. En annen sak er at når du bytter fra høyt til lavt settpunkt så må du gi batteriene noen minutter på å stabilisere seg før du konkluderer. Andre veien, fra lavt til høyt settpunkt spiller det ingen rolle. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 Jeg lager en egen tråd og utdyper dette, men nå må jeg på tur med barna, de får få litt oppmerksomhet de også ? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
StorStas Svart 3.August.2017 Link til dette innlegget Svart 3.August.2017 ?. Bra prioritering, det ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.