izzno Startet 4.Juli.2017 Del på Facebook Startet 4.Juli.2017 Vi ser på en 26foter nå med denne motoren. Jeg har lest litt delte meninger om denne :). Så er inneforstått med at det er en hvis risiko, som med alt som er gammelt. Selger forklarer at den lekker "litt" olje, og det har den gjort i alle år. Da snakker vi ikke mer enn at man kan bruke en fille etter en helgetur. Fra hva jeg kan se lekker det litt fra en "dyse" på toppen også. Men annet enn det er de ikke mye å sette fingeren på her. Flott båt. Det er også en løs skive på propellen, jeg regner med at denne skal beskytte simringen? Jeg er nevenytting og har ingen problemer med bilmotorer, men båt-teknisk har jeg lite erfaring og søker derfor råd her. Noen spesielt man bør passe seg for? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
izzno Svart 4.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juli.2017 PS: Hvis noen kan fortelle meg hvordan drev / anode dette er (Samt hvor anoden i kjølesystemet sitter hadde jeg vært takknemmelig). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Vet ikke selgeren hvilken drevtype det er? Synes det kan se ut som et seildrev, og meg bekjent finnes det kun én motorbåt som ble utstyrt med denne kombinasjonen, Maxi Maxim 26. (Isåfall ligger det en test av båten i dokumentarkivet) Drevet, 110S, er sannsynligvis vanskelig å få tak i deler til, MarinepartsEurope har det ikke engang på sin omfattende liste Kjenner ikke dette drevet og kan ikke kommentere den løse ringen, men anoden bærer iallfall ikke preg av noe omfattende vedlikehold... At det lekker rundt dysen etter så lang tid er ikke unormalt, og trenger ikke å bety noe i praksis, men den kan være svært vanskelig å få ut dersom den må overhales. Motoren er svært god om den blir brukt på normal måte, dvs som en 50hk med maksturtall 3500 rpm. Men i løpet av snart 40 år (antar den er fra ca 1980) må man regne med at den kan ha vært kjørt etter VP's spec., som var 61hk ved 4500 rpm, noen den ikke tåler over tid. Komponenter som er i kontakt i saltvann som med varmeveksler og eksosmanifold må regnes å være i slutten av livslengden og produseres ikke mer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Vennligst. Keep off! MD21, drev og høyt turtall går ikke sammen. Det er å be om trøbbel. Redigert 5.Juli.2017 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
izzno Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 (redigert) Takk for svar. Selger har hatt båten over tid og er klar over turtallet og har derfor angivelig ikke kjørt over 3000rpm. Drevet ser helt og fint ut men den spiller forsåvidt ingen trille hvis det ikke er mulig å fremstille deler ved evt feil som oppstår med drev / motor. Er det mulig å bytte kjølesystem på disse? Sveise ny manifoil kanskje. Drevet er ikke bare å "swappe" med noe tilnærmet? Hvis ikke er ikke maxim mye verdt lenger... Det er jo fine båter med god plass utnyttelse! Redigert 5.Juli.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Normalt er "drev" synonymt med hekkaggregat. 110S er et såkalt "seildrev", en helt annerledes konstruksjon og normalt brukt i seilbåter på små motorer, typisk under 10hk. Jeg mener det seildrevet som sitter i denne båten var konstruert med tanke på større motorer og at det derfor også kunne egne seg for rene motorbåter. Står om dette i den testen jeg nevnte. Men dette tok aldri av, så å finne reservedeler som er spesielle for dette drevet kan bli vanskelig. Det finnes ingen alternativer til dette drevet og som det fremgår av den artikkelen er båten bygget rundt dette spesielle konseptet. Synes også det er grunn til skepsis hvis selgeren ikke kjenner til disse momentene, ikke engang vet hva drevet heter... Linker til deler:https://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13911.aspxhttps://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-44-13912.aspx En kritisk forbruksdel, gummibelgen (30), er faktisk fortsatt tilgjengelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
izzno Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Takk for alle råd og tips! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
izzno Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 (redigert) Det ble båt på meg. Selger var godt kjent med svakheter, navn på drev etc. Jeg har kun en beskymring: Drevoljen er lysegrå og inneholder noe spon (ekstremt lite). Jeg har gjort noen søk på forumet der det sies at det er poengløst å tappe via peilepinnen. Er det konsensus rundt det? (Burde jeg betale for et løft slik at jeg får tappet det?). Båten vil gå max 20-50t i år. Jeg leser også at det skal brukes motorolje på drevet? Stemmer det? Redigert 7.Juli.2017 av izzno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.