Jump to content

Fra Bergen til Halden

Ali K.

Recommended Posts

En lyd ifra batteri rommet plaget meg nok til at jeg sjekket hva problemet var.

Det ene batteriet til styrbord motor er varm og man hærer at det koker litt. Når er det godt over en time siden jeg slo av motorene. Og all strøm ble også slått av, iom at det ikke er landsted akkurat her, men fremdeles så koker batteriet. Må det byttes? Batt. nr 2 og 3 lider ikke av dette. Må prøve å få noen timers søvn. Håper det ikke eksploderer midt på natta da jeg ikke har verktøy til å legge den ut på brygga.

Den gassen som dannes når et batteri koker, er knallgass. Det er faktisk ganske farlig. En liten gnist.. og det kan si pang. Jeg har sett batteri eksplodere flere ganger. Og det er skummelt.  Jeg har og hatt koking i mine batterier ombord. Jeg er redd når jeg kobler fra det ødelagte batteriet. Men to ganger til nå har det gått bra. 

Men dette må du ta alvorlig!!!

Endelig ble det Bobåt

Ali K. skrev for 9 timer siden:

Det ene batteriet til styrbord motor er varm og man hærer at det koker litt. Når er det godt over en time siden jeg slo av motorene. Og all strøm ble også slått av, iom at det ikke er landsted akkurat her, men fremdeles så koker batteriet. Må det byttes? Batt. nr 2 og 3 lider ikke av dette. 

Det er litt vanskelig å si hva som er feil uten litt mer informasjon.

• Er dette start eller forbruksbatteri?
  • Sitter det flere batterier i parallell med dette batteriet?
  • Hvordan er bankene koblet opp?
    • Skillebryter
    • Skillediode
    • Skillerele?
  • Hvilken ladespenning (med fulladede batterier) har du på 
    • Startbanken
    • Forbruksbanken
  • Hvilken type batterier har du?
    • Lukkede syre
    • Åpne syre
    • Gel
    • AGM

Det kan f.eks. være så enkelt at batteriet har en defekt celle som gjør at de andre cellene har fått for høy spenning, men det kan jo også være at du har en feil på laderegulatoren slik at du får for høy spenning ut fra dynamo. I så tilfelle er dette batteriet kun en forvarsel om hva som vil skje med de andre. Det er lurt å finne feilen før man reparerer.

Når det gjelder gassingen så er det ikke noe man spøker med som Bjørn er inne på. En batterieksplosjon kan være dødlig, og en bekjent av meg mistet det meste av synet på begge øyne etter en slik eksplosjon. En tragedie både for den det gjelder og hele familien. I utgangspunktet er hydrogen (gassen som dannes) ikke giftig, den kan man puste inn på lik linje med oksygen og nitrogen. Problemet er at når hydrogen og oksygen blandes i riktig forhold får man en blanding som kalles Fknallgass, og den er meget eksplosiv.

Som nevnt over bør man ha en verktøykasse med det mest nødvendige ombord. Her er et forslag til innhold.

• Fastnøkkelsett
  • Pipesett
  • Tenger
  • Skrutrekkere
  • Ståltråd 
  • Tape
  • Multimeter

Mange er i utgangspunktet ikke kjent med å bruke multimeter, men i disse EDB-tider er det utrolig hva man kan få til med litt veiledning over telefon/internett/baatplassen :flag_bp:

Lykke til videre på turen :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...