boatowner Startet 5.Juli.2017 Del på Facebook Startet 5.Juli.2017 Hei Har en trebåt som jeg driver og pusser opp og har nå pusset ned dekk og skrapt ut all fug og lurer på ett par ting... 1. Lønner det seg og fuge eller lakkere først ? (dekk og overbygg) 2. Hvilken fug er best og bruke til både nater og lister og lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Sivijo Svart 5.Juli.2017 Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Dette finnes det mange tråder om:) Evbt ta en titt på google. Spør du etter hva som er best får du nok mange forskjellige svar ;) Sitér dette innlegget Link to post
boatowner Svart 5.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2017 Det gjør det nok men ikke når du sitter med mobil og dårlig dekning. Da går fort dagen på søk istedenfor jobbing. Sitér dette innlegget Link to post
nerdegutta Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Hei. 3M har en nate tape du må legge i natene. Deretter fyller du natene med fugemasse. Sika 290 eller 291. Tror det er det som er betegnelsen. Vent en dag eller to på tørking, og slip ned overflødig masse. Deretter oljer eller lakker du. Jeg ville oljet med Owatrol D1 og D2. Bilder? Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Domenica Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Sika 290 serien er vel slik jeg også ser det, et glimrende alternativ til nating/fuging. Dog vil det kanskje være hensiktsmessig å vurdere å prime ( Sika primer for nating teakdekk etc) før fugemassen legges. Det er fort gjort, Det styrker den sideveis vedheften på fugen betraktelig, og dermed også forlenger levetiden på det ferdige arbeidet. Litt mer usikker på dette med lakk over nater som flyr frem og tilbake. Hvordan oppfører en fuge seg når den får hard bindende lakk på toppen, og blir det "appelsinoverflate" på lakken der fugene løper under ? Men en telefon til produsenten av valgt natemasse eller lakkleverandør, bør vel ha konstruktive innspill på dette. Owatrol har jo særdeles lang fartstid om bord på båter i Norge, så de må jo ha rukket å erverve unik kunnskap på dette området. <Lykke til og god sommer ! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 (redigert) En lakk vil altid ha mindre bevegelsesevne enn fugemassen. Det som da avgjør er om lakken er fleksibel nok til å oppta bevegelsene treverket gir på fugen. Jo bredere fuge, jo mindre bevegelse pr. breddemilimeter. Test altid med oljen/lakken du skal bruke på litt herdet natemasse før du går i gang med jobben for å sjekke kompabilitet. Det er for stort utvalg produkter på markedet til at produsentene har noen tester på dette. I disse miljøtider skiftes også reseptene fra tid til annen grunnet stadig nye forbud mot råvarer som blir benyttet. Pris på råvarene gjør også at produsentene av og til skifter litt på de. Produktene beholder egenskapene, men ikke nødvendigvis kompabilitet med andre produkter. Primer er som Domenica er inne på, noe som bedrer heft tiltreverket betraktelig. Kjøp primer som er anbefalt av fugemasseprodusent. Lykke til Redigert 6.Juli.2017 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
boatowner Svart 6.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Takker for svar. Skal få sjekket ut litt av dette med primer og sånt. Om noen har noen fler råd så er det bare og komme med dem :) Sitér dette innlegget Link to post
Ttor Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Jeg har brukt Sika 290DC som natemasse. Grei å slipe etterpå, men bør få en liten uke med herding for å være lettest å slipe på. Natetape i bunnen for at naten bare skal limes mot sidene. Rengjøre med tynner, el. for best vedheft. For fuging mellom dekk og overbygg brukte jeg maskeringstape på begge sider. Etter å ha strøket fugen jevn, fjernet jeg tapen med en gang (før herding). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Det kan være lurt å legge i natmasse når treverket er godt tørket. Når jeg nater utendørs satser jeg på fint vær med god tørke en stund først (ikke alltid lett i Norge). Da blir natmassen komprimert når treet utvider seg i stedet for at den blir strukket i tørkeperioder. Når jeg lager fugene selv lager jeg dem godt dype, gjerne 10+ mm og dropper natbånd. Det har hittil funket veldig bra. Fuger først, deretter sliping og lakkering. Tora fikk nytt akterdekk i fjor: Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
nerdegutta Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Jeg oljer. 8-10 strøk Owatrol D1, 6-8 strøk D2. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.