Jump to content

Marine høyttalere VS vanlige 6x9

volvo_penta_

Recommended Posts

Dårlig erfaring med Boss generelt, marinehøyttalerne deres spiller eksepsjonelt dårlig, vil tro at det meste fra anerkjente merker vil spille bedre, uten at du trenger å betale fryktelig mye mer.  I den prisklassen har jeg god erfaring med sony sine, men du får også både bl.a. Fusion, Clarion, og Rockford Fosgate til en grei pris.

Ville gått for marinehøyttalere, selv om de skal stå aldri så beskyttet så er klimaet i en båt helt annerledes enn i en bil.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Jeg har Alpine sine høyttalere som utehøyttalere under vingen bak fly kombinert med to tilsvarende ved førersetet oppe på fly samt en sub bak luka oppe på fly. Høyttalerne som står inne i båten tilkoplet samme anlegg er vanlige innehøyttalere. Dette spiller veldig bra og jeg er godt fornøyd med både lyd og kvalitet generelt.

Det er denne serien her: http://alpine-usa.com/product/category/marine

Har 2 stk JBL 6x9 samt 4 stk JBL som er nummeret mindre. 6x9-høyttalerne gir veldig god lyd. NB, de trenger en litt kraftig forsterker for å yte ordentlig. hvis du i tillegg dytter inn en liten sub nedi et skap e.l. så dundrer dette skikkelig. har selv kjøpt gammelt brukt bilstereosub m/forsterker. Koster omtrent ingenting og gir masse lyd, inkl ekstra puff til JBL 6x9. (mine JBL er hvit marinetype)

NB: Jeg ville heller ikke vært bekymret for å sette inn ordinære høyttalere i targaen men det tar seg jo ofte best ut med hvite deksler i båten. Har du noen i sort eller sølv så kan de jo enkelt lakkeres i hvit. Det eneste som kan gå galt med høyttalerne er at du får litt korrosjon på kontaktpunktene. Litt lett pussing på dette år om annet løser problemet. Du finner utrolig mye bra brukt bilstereo som egner seg ypperlig for båt på Finn.no. Mange lydfriker der ute som selger billig.

Redigert av HansH (see edit history)

Har montert en del høyttalere i båt. I en lukket båt har det fungert utmerket med vanlige bilhøyttalere. Monterte en gang infinity høyttalere i himling over akterdekk og på fly etter ønske fra kjøper. De fungerte de også, men det kom raskt rust på grillene. Plastgrillene er bedre mtp salt, men er som oftest av en type som dekker mer av membranen. Kjøper du marinehøyttalere til samme pris som skikkelige bilhøyttalere burde dette fungere bra. Husk at høyttalerkassen er vel så viktig. I lukket båt ville jeg gått for vanlige bilhøyttalere pga utvalg.

Takk for mange gode sva.

Vet at høytalerkassen er viktig, men har lite å spille på her, annet enn å felle de inn i targabøylen.

Ttor: Har du tro på JBL sin marine serie?

spekk:

Sensitivity 92 db

Nominal Impedance 4 ohms
Frequency Response 37 Hz – 20 kHz
Power Handling (Peak) 300W

JBlMarine9520_001-1_dvHAMaster.png?_ga=2

Banner sikkert i kjerka her, men jeg bytta mine originale fra 2005 med Biltemas beste i samme størrelse (5"). Det gjorde susen hos meg og ga betydelig bedre i DAB radioen. Kosta vel 350kr. 

Superduperlyd blir det aldri i båten uansett. Med mindre man kjører full pakke med skikkelig kabling, stabil strøm, høytalerkasser mm. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Kjenner ikke denne høyttaleren, men jbl er kjent for å lage gode 6x9. Regner med dette er noe av det bedre som er i handelen. Om det er litt volum i targabøylen vil de nok spille bra bass. Om det lar seg gjøre kan du lime inn litt dempemateriale ala dynamat for å unngå resonans i "høyttalerkassen"

• 4 uker senere...

Hvordan gikk det med prosjektet? Gått til innkjøp ennå? Vil tro det vil være noe forskjell på 6,5 og 6x9 i bassområdet. Ser at de alpine høyttalerne er oppgitt til 7 tommer. 6x9 har tilsvarende areal til noe under 8 tommer. Ville ikke kjøpt mindre enn 6,5 da bassen er den som forsvinner mest i en utendørs installasjon. Skal selv til med ny stereo i båten, men må ha todelt system for både inne og ute. Har et par 5 tommer Boss ute i dag. De er helt ubrukelige.

Oppdatering på dette: bestilte inn 2 sett (4 stk. høyttalere) av JBL marine serien som jeg la ut bilde av lenger opp. Disse er på vei fra USA nå.

JBL marine selges ikke i Norge/Europa etter det jeg fant ut.

Størte utfordring nå blir dybde i targa bøylen hvor de skal felles inn. Har ca 55 mm. og tror høyttalerne bygger 83 mm. Blir da noen alvorlige spacere/utforingsringer på rundt 30 mm, som blir mindre pent....

Kjøpte inn noen enkle sorte spacere fra Kina forløpig, som blir sprayet hvite i første omgang.

Har senere etter sesong, planer om å lage noe mere integrert, å få trukket alt i samme skai som resten av targa.

Høytalerne blir stående på egen forsterker, og fra før har jeg en Infinity aktiv sub.

Håpet dette blir et oppsett som spiller god og fyldig lyd.

Hvis det lar seg gjøre ville jeg foreslå å montere 5.1 surround. Da kan en bruke forholdsvis små høyttalere og montere bassen på dassen eller hvor det måtte passe. 

Med 5.1 kan en oppnå et holografisk lydbilde som gir bra lyd med ganske lavt lydnivå uansett hvor i sfæren en befinner seg. 

Når det gjelder høyttalere har jeg ikke mye peil mht anvendelse i båt men på en gammel Blaupunkt TV jeg hadde satt det en oval fulltone med veldig bra lyd. Blaupunkt lagde veldig bra FM/AM radioer for bil men er vel helt ute av bildet i Norge nå. 

Clarion var representert på marinesiden for noen år siden. Hadde et par runde fulltone for bil fra de en gang som låt veldig bra. 

For et par år siden ga en av de originale utehøyttalerene på Baylineren seg. Jeg var mest interessert i å finne en erstatning som passet rett inn og det fant jeg hos Clas Ohlsson. De låt nok ikke like bra som de originale, muligens var de nye litt for retningsbestemt men de virket veldig bra bygd og egnet for marint bruk. 

Er veldig lite opptatt av lyd i båt og bil generelt og skal aldri ha DAB Dritten - er desto mer opptatt av hjemmelyd. 

I båten har jeg den originale AC Delco Thunderflash radio eller hva den heter og den har kassettspiller fra 92. Bortsett fra at den havner midt i mellom alle norske FM frekvenser er den veldig bra også har den jo MW. Mimre, minre, og, den har vekkeklokke. 

Jeg har kassettsdapter til den som jeg kan koble til iPhonen vha mini jack og la alt jeg gidder å høre på strømme ut i megahøyttalerene. 

Jeg har og en liten FM sender dings jeg kan koble til iPn. Den sender med begrenset rekkevidde men problemet er det samme med frekvensene men når jeg tenker meg im kjøpte jeg jo et antenneadapter til US bilradioen som jekker over Euro frekvensene til US frekvenser og det kan jeg jo bruke til å høre på lokalradio og SvænskeFM. 

Men, skulle jeg brydd meg om lyd i båt ville det blitt 5.1. 

Forøvrig synd at Tunein slukte iCar radioappen. Den streamed ufattelig bra lyd med minimal databruk. 

Hjemmeanlegget mitt derimot, ville jeg aldri solgt for, ----.... penger....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg har funnet en grei løsning for de som kun spiller musikk fra mobilen.

Bestilte meg nettopp en ny "god gammel" Equalizer for montering i båten.  Den har justering for front og rear separat, samt egen subwoofer kontroll. Den har også volumkontroll, fader og to lydinnganger. Da kan jeg bruke den som for-forsterker mellom telefon/lydkilde og forsterker. Skal ha ett sett høyttalere og subwoofer i salong og ett sett høyttalere ute. Her kan jeg enkelt velge hvor lyden skal spille med faderkontrollen. Tenkte å sette en Bluetooth adapter på den ene inngangen, så kan jeg styre musikken med denne. Tror ikke jeg trenger DAB, og spiller ikke cder lengre. Kostet litt over 500 med frakt fra ebay USA. +mva

2l_2_38-600x343.jpg.99419172c1e3c50bf3f9150f0576f430.jpg

Redigert av Ttor (see edit history)
  • 9 måneder senere...

Får avslutte hvordan dette endte, etter et mini prosjekt ila vinteren. Ble som sagt JBL sine marine høyttalere fra Ebay, men pga. lav dybde i targa måtte de fores ned en del. Fikk derfor en glimrende unnskyldning til å kjøpe meg 3d printer, for å lage til nedforings ringer. Trakk om plater innv. i targa, og satt inn downlight i samtidig.

Opprinneglig var planen og trekke ringene i skai også, men pga. formen fant jeg fort ut at dette ikke ble lett, så de ble derfor sprøytesparklet og lakkert hvite. 

Modell:

modell.jpg.7dcaf262deaa243c7efb8ed24ea7ed10.jpg

3D printing:

print.jpg.51b9d3e174c0dd881b1e9e46c12b6e66.jpg

Ferdig resultat:

Targa.jpg.f5811761eb1bb33050b9fd090651886d.jpg

Hakkannen skrev for 21 timer siden:

Det ble et superfrekt resultat :clap: :thumbsup: Hvordan ble lyden?

Takk for det :thumbsup:

Lyden synes jeg ble veldig bra, og en helt annen verden enn de orginale som har stått der siden tidenes morgen. Har satt de på egen forsterker, sammen med en aktiv sub.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...