Jump to content

Er det ok å maskinpolere båt i gjestehavn?

Kjetil1

Recommended Posts

Inspirert av båtvaskespørsmålet, må jeg få lov å spørre om hva folk mener om maskinpolering av båter i gjestehavner?

Selvfølgelig må folk få vaske og pleie båtene, men etter å ha hørt på en med stor seilbåt og polermaskin en halv lørdag, synes jeg at akkurat maskinpolering er litt mye... 

Håpet jo lenge at det var bare litt som skulle poleres, og lurte lenge på om det var kun jeg som la merke til støyen. For i en rolig gjestehavn ble det støy. I hjemmehavn før båter skal sjøsettes er det lyden av vår :wink:... Men hørte andre også som mumlet litt om nødvendigheten av å stå på dekk med maskin...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Foregår dette i Smøgen i fellesferien er det vel ikke noe problem i all støyen som likevel er et slikt sted. Men hadde noen satt igang med slikt i nabobåten en stille dag i en rolig havn i juni, hadde jeg nok blitt litt irritert.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei det er slett ikke greit, nå må disse overivrige gnikkerne sette seg ned å nyte båtlivet litt isteden.

Vi opplevde det samme i Son i påsken, der var det to av dem som på død og liv skulle maskinpolere sine store

stoltheter på 50 fot. Det var strålende vær og alle andre satt ute i sola og kosa seg, en stund ihvertfall...

Hva er greia? Båtpuss, vask og gnikk tar jeg i hjemmehavn jeg, og når jeg er på tur er jeg på tur.

Nei, men de er vel langt færre og ikke på ferie vil jeg tro. FOr egen del anser jeg det som uhørt å drive med den type vedlikehold i en gjestehavn uansett tidspunkt. Vet om hyttefelt hvor alt arbeid som medfører mye lyd er bannlyst i perioden fra St.hans til skolestart, en god ordning etter mitt syn.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Da får vi kaste litt bensin på bålet her :giggle:  Dette må det vel være helt greit å holde på med i gjestehavner? I uthavn derimot, der folk reiser for å få fred, bør jo slike aktiviteter være bannlyst. For med aggregat om bord er det jo ingen begrensning på hvor man kan legge  seg til for å polere. 

For 8-10 dager siden la jeg til litt langt ut på en brygge i et gjestehavnanlegg for å dra på restaurant og lenger inne på bryggen hadde en seilbåtkar okkupert hele bryggen med seilene sine som han vasket og skrubbet utover det hele. Det var umulig å gå forbi uten å bli våt på bena eller forstyrre han, evt tråkke på seilene hans. Alternativet var å svømme rundt... synes det var litt å ta seg til rette på den måten, men valgte å ikke si noe og å forsøke å tråkke minst mulig på seilene hans. Han sa ingenting og beklaget seg ikke og bare fortsatte med sitt.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...