Krimart Startet 6.Juli.2017 Del på Facebook Startet 6.Juli.2017 Jeg har et dillemma m.h.t bensintank. Jeg har en Honda 8 HK påhenger på seilbåten, og dagens opplegg m.h.t bensintank er bærbar 20 l. tank som står i stuerom, med slangen gjennom skroggjennomføring i akterspeilet ved motoren. Det er flere grunner til at jeg ikke er fornøyd med dette. En ting er plassen tanken tar, en annen er brannfaren. En tredje er bensindampen som brer seg i hele båten. Det er dessverre slik at det ikke er noen tette skott mellom stuerom og kabinen, det står på programmet å lage skott men det er litt mekk så det er et stykke ned på prioriteringslista. Nå har jeg også kjøpt Wallas parafinvarmer som skal monteres, og tenker at bensindamp og varmer kan være en litt dårlig kombo - selv om den blir montert inne i kabinen med en god avstand. Slik jeg ser det har jeg to alternativer: Jeg kan montere en fast bensintank, f.eks. noe a.la denne: https://www.maritim.no/bensintank-can-43-liter-fast#.WV5ledOGO8o Må være med egen lufteslange, påfyllingstuss og giver for nivå. Da ken jeg utnytte et rom jeg har under dekk i cockpiten som er litt utilgjenglig. Den faste tanken blir da lavere enn dagens tank, delvis under vannlinjen, men antar det er innenfor det motoren klarer å suge (selv om jeg ikke er helt sikker) motoren står relativt lavt når den er nede i vannet. Ulempen er kostnaden, og at det blir en fast installasjon. Fordelen er å utnytte plassen bedre og endra bedre drivstoffkapasitet (selv om jeg egentlig ikke trenger det). Det andre alternativet blir å mekke en egen kasse rundt dagens tank, gjerne med grei tilgang litt høyt i stuerommet, og med egen lufting til denne kassen - ut på akterspeilet. Dette kan gjøres enkelt ved å bruke en solid plastkasse med tett lokk som jeg lager et hull for en lufteslange og hull hull for bensinslangen. Jeg må støpe på en hylle for denne i stuerommet og stroppe den fast- relativt enkelt og lave kostnader. Skal jeg gjøre det avansert kan jeg lage en hel kasse i glassfiber/ epoxy med et tett lokk. Fordelene med dette er at jeg beholder enkelheten med en bærbar tank, lavere kostnader. Ulempen er at kassen vil ta en del plass fra og begrense tilgangen til stuerommet. Hva mener forumet? hvor lurt er det med en fast bensintank på 40 liter for denne type båt og motor - montert delvis under vannlinjen nederst i båten, fremfor en løsing med kasse for den bærbare tanken? Båten det gjelder er denne: Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Juli.2017 Del på Facebook Svart 6.Juli.2017 Slettes ikke det du spurte om... men har du vurdert å få sveist en tank i syrefast som du kunne hatt montert direkte på akterspeilet eller under en badeplattform eller... ? Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Har ikke badeplatform, og det er ikke plass til mer på akterspeilet. Roret henger der bl.a. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.