Jump to content

Ny i regattaseiling - hvilken klasse?


BrightSide

Recommended Posts

Vi ønsker å kjøpe en liten seilbåt for å delta i regatta og lurer på hvilke klasser vi bør vurdere.

 

De siste årene har vi lekt oss med en større jolle (RS Vision) på hytta, men ønsker nå å kjøpe en ordentlig kjølbåt. Et alternativ jeg har fått anbefalt er jo åpenbare Albin Express. Jeg forstår at den både er god å seile, har et stort seilmiljø, og kan også brukes til rolige dagsturer. Samtidig forstår jeg at den ikke produseres lenger og kanskje er på vei ut? I tillegg når den kanskje ikke de høyeste hastighetene?

 

Kan noen si noe om alternative båtklasser, med fordeler og ulemper? - Vi ønsker at det skal være et miljø slik at man kan konkurrere mot andre i samme klasse (Vi bor i Bærum) - Jeg tiltrekkes av raske båter, samtidig er det jo litt dumt om båten ikke er noe behagelig å seile en rolig tur, f.eks med et vennepar.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP. Jeg har ikke noen gode forslag, men tenker det kan være lurt å finne ut om dere vil seile i lokal seilforening (Bærum eller Asker?), og så sjekke hva de har av regattaer gjennom sesongen. Er vel et stort Expressmiljø i Bunnefjorden. Ellers er det jo en mulighet å konkurrere i Nor-rating, og da fungerer jo det meste. Skal dere ha bokomfort? Hvor stort mannskap? Og hva er budsjettet?

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Takk :) Det er en god ide å høre med de lokale seilforeningene ja.

 

Å konkurrere på NOR rating er jo absolutt en mulighet. Angående mannskap så er det kjekt om den kan styres av to, og helst at man ikke trenger mer enn 4 for å seile bra. Angående budsjett så har vi egentlig ikke tenkt så mye. Vi har en stygg tendens til å sette budsjettet etter at vi har funnet hva det "beste" koster. Jeg forstår at en Express kan koste rundt 100k, men det er absolutt mulig å bruke en del mer dersom det er verdt det..

Link to post
Share on other sites

Jeg tror formene til Expressen fortsatt finnes hos Finessa og at de er villige til å støpe nye båter hvis flere bestiller.  Har absolutt ikke inntrykk av at den på vei ut. Det ble vel kjøpt inn en splitter ny til Norge for ikke så lenge siden ("Den andre X-dama").  

 

Av andre kjølbåklasser som er aktive i indre Oslofjord har vi Knarr, IF og Drake, men ingen av dem er vel hverken like store  klasser eller fullt så sporty som Expressen.  Skal dere ha noe som planer er vel alternativene J70, Melges 24 og 11 MOD, men tror 11 MOD kan bli litt for mye båt for 2 til 4 personer.  Vet heller ikke hvor aktive klassemiljøer disse båtene har i dag.

 

Ønsker dere god bokomfort, så er X-35 OD på vei opp og fram i Oslofjorden for tiden. Da snakker vi ikke om liten båt lenger, men den er rask...

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...