Jump to content

Vann i oljen på sjøvannskjølt Mercruiser 3.0, defekt toppakning?

Nordkapp-king

Recommended Posts

Det kan vel like gjerne være reiser/manifold som det har rustet hull på.
Uansett burde du umidelbart skru ut pluggene og få inn olje i sylindrene.
Det er stor fare for at det finnes sjøvann i en eller flere sylindere og da går det ikke mange timene for det er ditt største problem
Studer tennpluggene ettervært som du skrur de ut da de ofte kan fortelle i hvilken sylinder lekkasjen er.

Pluggene sitter naturligvis alt for godt fast til å løsne dem... Men, fikk byttet olje på motoren i dag, og første 0,5-1 literene var vann ja :(, resten var en grå suppe.

Fylt på med frisk olje, og håper med dette at situasjonen ikke forverrer seg fremover til jeg får mekaniker til å se på dette i august.

Den var den sommeren :(

6 hours ago, Nordkapp-king said:

Den var den sommeren :(

Og antaglig den motoren men trøsten er jo at det er flere motorer å få kjøpt
Med så mye sjøvann i bunnpannen står det etter alle solemerker vann i en eller flere sylindere og i august kan du bruke motoren som moring.
Stram deg opp og få tak i skikklig verktøy så får du skrudd ut pluggene

Redigert av pipe (see edit history)

Det er den gamle 3,7 literen dere tenker på.  3,0literen har impeller i alphahekkaggregatet som vanlig.    3,7en hadde sirkulasjonspumpen festet på enden av kammen,men den var uten un

ntak ferskvannskjølt, så det var frostveske som kom inn når zimmringene ble dårlige.    Jeg er enig med pipe om at det er antagelig er eksosbendet som er dårlig,og at det bør ordnes opp i snarest.

• 2 uker senere...

Det ble et opphold i skadebegrensningen her pga noe så unødvendig som ferie.... 

I dag fikk jeg imidlertid skrudd ut tennpluggene. Var litt overrasket over at ingen av disse var "vasket" rene, derimot var samtlige ganske sotete (se bilder av alle 4). Hadde ikke mye motorolje for hånd, men delte brodelig slik at alle sylindre fikk en liten skvett i det minste.

Sjekket oljen før jeg skrudde ut plugger, og denne så fin ut (motor har ikke vært i gang siden jeg fylte på ny olje). Prøvde imidlertid å starte motoren etter å ha helt litt olje ned i hver sylinder (inn tennplugghullene), men da var det ikke mulig å starte motoren (mye røyk og hosting og mye olje i vannet dog). Velger å tro at dette skyldes at pluggene var fulle av olje, og at jeg forhåpentligvis fikk smurt litt med ny olje. 

Så imidlertid at oljen ble gråaktig (på peilepinnen) etter at jeg hadde kjørt startmotoren litt (se bilde av papir). Kan dette være pga vann som lå igjen i sylindre?

Spørsmålene:

1. Sotete tennplugger (se bilder): Godt tegn (at de ikke var vasket rene), eller motsatt?

2. Oljen ble grålig av at jeg prøvde å starte motoren. Bør jeg da bytte på ny (i såfall, lar dette seg gjøre med pumpe når jeg ikke får startet motoren og kjørt oljen varm)?

IMG_2968.jpg

IMG_2969.jpg

IMG_2970.jpg

IMG_2972.jpg

IMG_2973.jpg

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...