Nordkapp-king Startet 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2017 (redigert) Peilet oljen på min sjøvannskjølte Mercruiser 3.0 i dag, og oppdaget at denne var mørk grå. Tok likevel en liten testtur og dampen sto ut av veivhus-slangen etter kort tid. Lunket hjem på tomgang. Åpnet lokk til oljepåfylling og ja, hvitt skum. Håper det er topp-pakning. Hva tror dere? Redigert 6.Juli.2017 av Nordkapp-king (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 6.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2017 Det kan vel like gjerne være reiser/manifold som det har rustet hull på. Uansett burde du umidelbart skru ut pluggene og få inn olje i sylindrene. Det er stor fare for at det finnes sjøvann i en eller flere sylindere og da går det ikke mange timene for det er ditt største problem Studer tennpluggene ettervært som du skrur de ut da de ofte kan fortelle i hvilken sylinder lekkasjen er. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Pluggene sitter naturligvis alt for godt fast til å løsne dem... Men, fikk byttet olje på motoren i dag, og første 0,5-1 literene var vann ja :(, resten var en grå suppe. Fylt på med frisk olje, og håper med dette at situasjonen ikke forverrer seg fremover til jeg får mekaniker til å se på dette i august. Den var den sommeren :( Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) 6 hours ago, Nordkapp-king said: Den var den sommeren :( Og antaglig den motoren men trøsten er jo at det er flere motorer å få kjøpt Med så mye sjøvann i bunnpannen står det etter alle solemerker vann i en eller flere sylindere og i august kan du bruke motoren som moring. Stram deg opp og få tak i skikklig verktøy så får du skrudd ut pluggene Redigert 7.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Var det ikkje desse som hadde direktedrevet 'integrert' sjøvannspumpe da med bare en simmerring mellom sjøvann og motorens indre skal tru? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) Det tror jeg du kan ha rett i når du nevner det. I såfall er TS sitt forsøk på å begrennse skadene godt nok men ærlig talt hadde jeg ikke fått sovet godt om natten før tennpluggene hadde vært ute. Slik at man kunne danne seg ett bilde av hva som har skjedd. Redigert 7.Juli.2017 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
steyr t Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Det er den gamle 3,7 literen dere tenker på. 3,0literen har impeller i alphahekkaggregatet som vanlig. 3,7en hadde sirkulasjonspumpen festet på enden av kammen,men den var uten un ntak ferskvannskjølt, så det var frostveske som kom inn når zimmringene ble dårlige. Jeg er enig med pipe om at det er antagelig er eksosbendet som er dårlig,og at det bør ordnes opp i snarest. Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Det ble et opphold i skadebegrensningen her pga noe så unødvendig som ferie.... I dag fikk jeg imidlertid skrudd ut tennpluggene. Var litt overrasket over at ingen av disse var "vasket" rene, derimot var samtlige ganske sotete (se bilder av alle 4). Hadde ikke mye motorolje for hånd, men delte brodelig slik at alle sylindre fikk en liten skvett i det minste. Sjekket oljen før jeg skrudde ut plugger, og denne så fin ut (motor har ikke vært i gang siden jeg fylte på ny olje). Prøvde imidlertid å starte motoren etter å ha helt litt olje ned i hver sylinder (inn tennplugghullene), men da var det ikke mulig å starte motoren (mye røyk og hosting og mye olje i vannet dog). Velger å tro at dette skyldes at pluggene var fulle av olje, og at jeg forhåpentligvis fikk smurt litt med ny olje. Så imidlertid at oljen ble gråaktig (på peilepinnen) etter at jeg hadde kjørt startmotoren litt (se bilde av papir). Kan dette være pga vann som lå igjen i sylindre? Spørsmålene: 1. Sotete tennplugger (se bilder): Godt tegn (at de ikke var vasket rene), eller motsatt? 2. Oljen ble grålig av at jeg prøvde å starte motoren. Bør jeg da bytte på ny (i såfall, lar dette seg gjøre med pumpe når jeg ikke får startet motoren og kjørt oljen varm)? Sitér dette innlegget Link to post
Nordkapp-king Svart 2.August.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2017 Oppdatering. Dette gikk så ille som det kunne gå. Mekaniker mener at det ikke har noen hensikt å fikse mer på motoren :( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.