Jump to content

Er det over og ut for varmt sommervær?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Er på svenskekysten nå. Sola skinner, av og til, men vinden/lufta er så iskald at det knapt er til å tro. Er jo seiler så jeg står utendørs og fryser balla av meg. Votter, luer, ullgensere, seiljakker, raggsokker, alt må på samtidig som vi blir solbrent. Eneste trøsten må være at kona tar roret stadig mer etter at hun tok båtførerprøven. Sålangt, etter ei uke, ligger vi vel på 50/50. Så en rekker i det minste å få seg en tur ned i båten for å tine opp av og til.

Og når vi ligger vel i havn er det opp med cockpittelt for å slippe unna den iskalde vinden. 

--

Var jo knapt noen sommer i fjor heller. 

Blir det ikke sommere igjen så er jeg stygt redd hele familiebåtprosjektet blir gravlagt og byttet ut med årlig sydenferie... :-/ Vi kan ikke leve på det minnet om sommeren 97 i all evighet. 

Vi er i London og omegn på ferie og lengter/lengta etter å være i båten. For her er det 27-33 grader og varm vind. Var på Windsor Castle idag og det var varmt... Tenkte da på hvor deilig det sikkert ville ha vært i båten nå....

Men vinden i år har vært litt slem. På Nøtterøy/Tjøme skjærgården har det også vært vestavind og bølger fra sør flere ganger så desto vanskeligere å finne god le til både bølger og vind. 

Jeg skal sende over litt varme til deg herfrs så kanskje vi får det passe begge to! God sommer videre! Og ja-jeg skal på båttur etter England-ferien!

Det er meldt en unormalt kald sommet i år. Så langt har de rett og sjøtemperaturen er langt under normalen ! :nonod:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Det skal vel ikke så mye vind til før man mister følelsen ved sommer om temperaturen er en del under 20 tallet. I helgen var jeg i båten (svenskegrensen), men grunnet besøk av barn og barnebarn ble det landligge. Vi koste oss veldig, barna badet og temperaturen var upåklagelig, bestefar måtte ty til medbrakt parasoll. Jeg hadde riktignok ikke badet i den forholdsvis lave sjøtemperaturen, men barna viste ingen redsel for det. Det blåste temmelig mye på søndagen, men temperaturen var grei nok. Vel hjemme måtte jeg igjen ty til parasollen når middagen skulle inntas, det ble rett og slett for varmt på terrassen. De siste dagene har jeg stått i skyggen i t-skjorte med litt småpusleri, glad jeg kunne finne alternativ til å beise sydveggen (solveggen).

Ser av morgentemperaturen at det ikke er knallsommer på østlandet. 12-13 grader er ganske langt fra tropenetter, men det tror jeg knapt jeg har opplevd i voksen alder her jeg bor, ved hovedstaden. Tenker å ta båtferie fra neste helg, men har heldigvis andre alternativer om sommerværet uteblir. Jeg klarer meg med temperaturer langt ned på skalaen, men regn og sterk vind kan jeg gjerne være foruten i sommerferien.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg tror vel folk ha en tendens til å huske været  som bedre enn det egentlig var.  Det man husker er de få ukene innimellom med skikkelig varme og så glemmer man alle ukene med regn og kjølig vær. 

Gjennomsnittstemperatur på Blindern de siste 30 dagene var 15.9 grader, som er 0.3 grader varmere enn snittet.. yr.no

Pinkvin skrev On 6.7.2017 at 23.37:

--

Var jo knapt noen sommer i fjor heller. 

Blir det ikke sommere igjen så er jeg stygt redd hele familiebåtprosjektet blir gravlagt og byttet ut med årlig sydenferie... :-/ Vi kan ikke leve på det minnet om sommeren 97 i all evighet. 

Ifjor var sommeren på en torsdag, hva den blir iår aner jeg ikke.:discuss:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Sahara skrev On ‎07‎.‎07‎.‎2017 at 9.07:

Jeg tror vel folk ha en tendens til å huske været  som bedre enn det egentlig var.  Det man husker er de få ukene innimellom med skikkelig varme og så glemmer man alle ukene med regn og kjølig vær. 

Gjennomsnittstemperatur på Blindern de siste 30 dagene var 15.9 grader, som er 0.3 grader varmere enn snittet.. yr.no

Jeg tror også mye ligger der.. en husker det positive, og det er jo positivt..

Her vest gjelder det å holde seg så langt ute som mulig, det gir mye tørrere vær, men også mer forblåst og kaldere..

Juni var forjævlig, ser litt bedre ut fremover nå..

Ang sjøtemperatur sies det her at den er unormalt kald....klimafantomene påstår at den er unormalt høy...noen som vet ??

Har 3 uker igjen av ferien og fortsatt håper på bedre vær. Høye temperaturer kan jeg lever uten (vokst opp i Australia så jeg har egentlig fått nok) men det er den jævelig vinden så ødelegger for meg. Stadig skiftende fra S til N slik at det er håpløst å finne en uthavn som er rolig hele natten.

Men en ting er jeg helt sikker på. Dersom jeg skulle kvitte meg med båt så er det garantert den knallsommeren nest år.

Men det må siers… Alt er bare luksusproblemer.. er det ikke det?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Min høyst personelige historiske sommer/solstatistikkmekanismer for Oslofjordområdet ser omtrent slik ut:

Basert på at det er et  omtrentilg fast antall tilgjengelige soldager i tiden fom April tom August/Sep:

I alt for mange år mellom 1998 og nå mener jeg å ha lagt merke til.... at om det er knallvær over lengre perioder i slutten av April og eller tom begynnelsen av Mai så går fellesferien til H.

Men, det ble svært ofte knallvær fra slutten av Juli og langt ut i August dog er ikke sommer i sen August helt det samme som høysommer i Juli men, men.

Et av referansepunktene mine er at jeg svært ofte fikk besøk fra utlandet nettopp i månedsskiftet Juli/August da disse begynte ferien sin og det slo vel aldri feil at om fellesferien hadde vært skral så slo godværet til i August. Siden dette medførte intensiv båtbruk i denne perioden er disse forhold lette å huske. Dette var mest intensivt (huskbart) i perioden 1998 tom 2005 men det ser ut til å gjelde fortsatt så med ørlite granne flax kommer sommern for fullt i innspurten, 

Tvi, Tvi....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Jeg konverterte fra båt til hytte og hyttebåt i 2011 og synes slettes ikke sommeren så lang har vært dårlig i Sandvika i Skjebergkilen. De siste tre ukene har det vært mye mer sol enn overskyet og et par-tre dager dager har vært så varme at vi måtte ut i ribben for å kjøle oss ned litt. 17-18 grader og sol er helt OK så lenge man finne plasser i le av vinden, er det ikke?

Sjøtemperaturen i området rundt Lillesand ligger på fra 11 (utaskjærs)  til 15 grader (muligens 16-17 i lune viker og skjermet farvann) og slikt blir det ikke sommer av etter mitt syn. Vind er det stort sett nok av hver eneste dag og når vinden heller ikke "legger seg" om kvelden blir det ganske kjølig. Fortsatt ikke et langtidsvarsel som antyder at vi vil nå opp i 20 grader. Greit med litt billetter til varmere strøk i bakhånd!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...