Snusmumrikken Startet 6.Juli.2017 Del på Facebook Startet 6.Juli.2017 Hei! Har pr. idag en Plancraft Sabre 17" m/ en 2007 mod E-TEC 75HK. Var innom og kjøpte noe småting og spurte om litt forskjellige ting, men når jeg nevnte stålpropell så sa han at jeg ville kverke girkassen iløpet av noen år, at de ikke anbefaler det med mindre man har 150HK++. Hørtes ikke det veldig spesielt ut? Jeg har jo en speedbåt, og fartspotensialet er i underkant av 40 knop, så jeg vil jo mest sannsynlig ha fin effekt av stål. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
John_Kr Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hørtes noe spesielt ut, dersom propellen er tilpasset motoren med rett stigning og diamenter så må jo en stålpropell være bedre en aluminium. Om du vil tjene igjen denne kostnaden i bensinforbruk er jeg mere i tvil om, men jeg vil påstå at du vil få mere glede ut av båtlivet med stål. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Jeg kjører E-tec 115 hk på en RIB, sto stålpropell på båten da jeg kjøpte den brukt for tre år siden. Har aldri reagert på det... ikke hatt problemer heller. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Jeg har aldri hørt maken, dette vil jeg påstå er tull. Dersom propell er riktig og beregnet for din motor så er ikke det noe problem med stål. Evinrude lever også av og selge stålpropeller. Når det er sagt, hvis du skal bytte til stål, kjøp kvalitet som Evinrude sine originale, Ballistic eller tilsvarende. Det finnes "rimelige" stålpropeller som gir deg ingen ting. Forskjellige stålpropeller har forskjellige egenskaper. Noen gir økt baugløft, noen gir bedre grep osv. Du kan lese om de forskjellige originale her. Evinrude propeller Evinrude har også sortert på HK som 40-130, og ja, de selger stålpropeller til 75HK ;) /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hei! Ser på en Viper propell på Finn (brukt selvsagt). Hørtes det ut som en grei propell til min båt? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Gullfisk Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Jeg har en 75hk Etec selv, og byttet propell i fjor, da den som var levert med, var litt for tung. Jeg var også inne på tanken på stålpropell, og var i kontakt med flere angående dette. Husker ikke sikkert, men mener det var Ravns Garage som sa at det var så lite å hente på stålpropell på såpass liten motor, at det var bortkastede penger. Ble alupropell fra Ravns på meg i allefall. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hva slags effekt man oppnår med stål har mest med båttypen å gjøre. For eksempel: Har man en båt som ploger litt mye vil man få mye effekt dersom man går for en stålpropell som gi baugløft. En slik propell gjør også ofte at man kan tilte høyere opp før båten hopper eller propellen slipper/kaviterer. Andre propeller gir bedre grep som gjør at man kan løfte motor 1 eller 2 hakk opp som resulterer høyere fart/mindre motstand. Jeg hadde en gang en Finnsport 420 med 55hk. Der forsket vi langt og lenge, men med rett propell greide vi 5 knop mer i toppfart med en Ballistic propell. Resultatet ble der at kombinasjonen med litt løft, litt bedre feste, gjorde at vi fikk motoren opp 1 hakk pluss mindre båt i vannet pga høyere nese. Snusmumrikken skrev 24 minutes ago: Hei! Ser på en Viper propell på Finn (brukt selvsagt). Hørtes det ut som en grei propell til min båt? Jeg vet ikke om Viper er rett for din båt. Det er jo en litt universal sak, men kan godt være riktig for deg. Hva slags turtall oppnår du med propellen du har ved full spiker og optimal trim/tilt? Hvilken fart har du da? Hvis du i tillegg vet utvekslingen på girhuset kan du regne deg frem til slipp% osv. Da kan man lettere finne rett stigning og propelltype for deg. /Chaos Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 (redigert) Får 5000 RPM med en 14 x 17, motor er montert på tredje hull, noe som viste se å være for høyt da den glipper ved harde svinger og jeg får ikke trimmet langt ut. Fikk 4800 RPM på hull to. Vi kjørte to personer PPC testene, samme personer/vekt, men hadde 15L mindre på tanken ved test to. Ikke fått sjekket fart, enda.. Båten er ca 17", 14" ved vannlinjen, 5" bred og veier kun 290KG. Godkjent for 140HK fra fabrikk, så 75 er jo noe snaut :O Redigert 7.Juli.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 en stålprop er jo endel tyngre enn alu, noe som gir mer belastning ved giring. I tillegg påstås den økte vekta og mer solide blader å gi mer belastning på innmaten i gearet i tilfelle man treffer på noe. Men i praksis? Er jo mange med stål på disse motorene, og har enda ikke sett tråder her inne med "hjelp ! kjørte istykker giret med stålpropell" ...? Og treffer man moder jord litt forkjært , så blir det fort dyrt uansett hva slags visp man har på - eller man kan være heldig og slippe med skrekken Høres ut for meg at en stålprop i str ca 13.5 x 17 i hull 3 eller 4 vil gi bra grep og passe turtall ville gått for turtall 5000-5200 på 75: http://continuouswave.com/whaler/reference/ETEC_EngineRPM.html Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Tenker at jeg slipper å senke motoren dersom jeg nå monterer stål. Den suger luft i sving/langt ute på trimmen med alu, så med stål burde den gripe bedre og ikke suge luft på samme måte lengre. Grunnen til at Viperen er veldig intr, er at prisen er under 1000,-, og derfor "billig". Jeg har full kasko, så skulle jeg knuse giret, så blir det en forsikringssak, men er jo uansett billigere med 4000,- i egenandel, enn 10-15" for et nytt girhus. Jeg ser på en 13 7/8 x 17 Viper på finn, kanskje den blir litte grann for stor? Jeg kommer nok "aldri" til å kjøre med mer enn 2 personer. Så dersom jeg fortsatt vil få ca de 5000 omregningene jeg har nå, så hadde det vært perfekt. Ikke at denne båten stikker dypt heller, men dersom en stokk driver i vannet, så knuser jeg jo girhuset uansett, og forhåpentligvis så slipper passasjer(er) og fører unna uten store skader. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 en god stålprop gir også mer løft i hele båten, slik at du ikke trenger trimme like mye ut for å få løftet skroget ut av vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Hmm.. Propellen jeg har nå minner om en alu versjon av Viper, og båten går lett opp i plan, det er det ingen problemer mer, er jo mer for fart og slippe at den suger luft. Ang girutveksling, den er på 2:1. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
andersb Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Endel folk har ikke peiling bare fordi de er i bransjen. Stål = best til alt. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Dette var propellen jeg kjøpte, syntes det var et godt kjøp. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97757745&ref=conversation&fks=97757745 Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 (redigert) Okei, etter endel googling så ser det ut som at SST propellen (den jeg har kjøpt) er en lakkert versjon av Viper propellene. De har samme diameter og stigning, samt. at designet på bladene er helt like, jeg klarer ikke å se forskjell på dem når jeg sammenligner bilder. " Actually it is the VIPER that is the same blade geometry as the SST, not the Raker. I answered my own question above. There are two different SST props, one with "non-swept" blades (the 13-3/8" diameter) and one with "swept blades" (the 13-7/8" diameter). The VIPER appears to be nearly identical to the 13-7/8" x 17" SST but with a polished finish. Yes, there is a more recent version of the SST that looks just like the Viper. They share the same dimensions and the same blade shape. " http://continuouswave.com/ubb/Forum4/HTML/004278.html http://www.ebay.com/itm/Evinrude-Viper-V4-SS-3-Blade-Propeller-13-7-8-x-17-0763930-Bent-Blade-/222465615434?hash=item33cbfbe64a:g:HxsAAOSwB-1Y7SvI Bilde av SST lakkerte "viper" Så bilde av org. Viper Isåfall, så ser det jo ut som jeg har gjort et greit kjøp. :-) Kan jeg igrunn ta utgangspunkt av tester basert på Viper da? Redigert 7.Juli.2017 av Snusmumrikken (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Elon Svart 7.Juli.2017 Del på Facebook Svart 7.Juli.2017 Har en E tec 200Ho med en Viper 14 3/4 x19 og den fungerer fint Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.