Jump to content

Prosjekt: Arduinostyrt Eberspächer

bellen

Recommended Posts

Heisann.

Planen er at dette kansje skal utvikle seg til en prosjekttråd. Når prosjektet vil starte er mer uvist da jeg driver og pusser opp et hus, en båt og holder på å overhale en Volvo Penta AD31. 

For en god stund siden skaffet jeg meg en gammel Eberspächer luftvarmer, og jeg synes å huske at den var uten motorstyringen, er uviss på om noe annet mangler også. Jeg husker heller ikke hvilken modell dette er, mulig det er en D4L (Er på jobb i nordsjøen nå, så får ikke sjekket før jeg kommer hjem). Planen var å sette inn denne luftvarmeren i båten som jeg nå holder på og pusse opp.

Har lest litt om Arduino, men har ikke satt meg inn i hvordan Arduino virkelig fungerer. Mine elektronikk og automasjonsferdigheter er ganske bra, men programering har jeg mindre forståelse for, så det vil bli min flaskehals i dette prosjektet.

Første del av prosjektet er å få satt opp en startsekvens, sikkerhetssekvens, driftssekvens og stoppsekvens som skal erstatte Eberspächerens ECU, og dette tror jeg vil bli den aller vanskligste delen i prosjektet.

Startsekvensen vil bli noe slik som dette:

-Safety sjekk

-Purging fan (Utlufting) xx sekund

-Glødeplugg xx sekund

-Tilførsel av diesel xx pulser

-Vifte lav xx sekund

-Flammesjekk

-Dieselpumpe lav pulsering xx sekund

-Vifte medium xx sekund

-Dieselpumpe medium xx sekund

-Vifte høy 

-Dieselpumpe høy

-Flammesjekk

Så må det lages en sekvens for sikkerhetssjekken som sjekker blant annet lufttemperatur og eksostemperatur på varmeren. Driftssekvens som skal overvåke temperaturer, flamme, batterispenning, strømmtrekk og gi shutdown hvis noe av dette er utenfor området. I tillegg så skal den inneholde styring for justering av viftehastighet og dieselpumpe etter temperatur i rommene den skal varme opp. Og til sist må den også ha en sekvens for stopp av varmeren slik at den stoppes på en trygg måte.

Om jeg får til dette, så tror jeg at mye av prosjektet er gjort. Men tanker er også at automatikken skal kunne styre temperaturen i forskjellige soner i båten, som salong/lugar nede, toalett og salong oppe. Dette tenkte jeg at det kunne bli styrt av luftspjeld som jeg monterer servoer på som Arduinoen styrer. Så til slutt så ønsker jeg at hele varmeren kan styres fra en 7" touchskerm som jeg har liggende fra en carputer. På denne skjermen vil jeg ha skjemabilde av varmeren med sonene den varmer opp, status i dei forskjellige sonene og ha mulighet til å starte/stoppe varmeren, i tillegg til å justere temperatur.

Så da er det store spørsmålet. Er det noen eksperter på Arduino her på forumet som kan fortelle meg om dette er et gjennomførbart prosjekt for en ganske rimelig penge og som ikke tar år og dag for å fullføre? 

Redigert av bellen (see edit history)
bellen skrev for 1 time siden:

Takk for svar. Har nettopp søkt litt angående touchskjerm og Arduino, og det ut som at det "ikke" er gjennomførbart. Men lurer da på om det er mulighet å koble Arduinoen i nettverk med en Raspberry Pi der jeg laget et komandoprogram som gir komandoen videre til Arduinoen. Kan det være en mulighet? 

Da blir vel bare Arduinoen en "omvei"? Når du først skal inn med en PI kan du vel gjøre hele jobben med den?

Spennende prosjekt! Skulle gjerne hatt tid til overs til å sysle med slikt, ser mange muligheter til å knytte sammen systemene i båten.

Dette er doable, men jeg ville gjort det 'modulært'. En fordel med arduino er vel lavt strømforbruk vs RasPi. Skal du lage et avansert styringsprogram slipper du ikke unna litt programmering uansett. Det finnes et utall typer 'boards', også kombinerte med Linux-prosessor og microcontroller på samme board. Faktisk også Windows 10 + microcontroller (sjekk LattePanda). Det er ingen umulighet å lage GUI til arduino heller, men du vil muligens 'gå skoene' av deg med å interface en gammel Carputer skjerm. Sjekk 4D systems for touch-skjermer. Disse setter du opp med grafisk 'drag and drop'. Har selv en 4'' liggende i kø ?.

Ville som sagt fått fram modulært, og valgt kurante komponenter i form av at det finnes et stort 'community' og gode forum på nett.

Forslag:

Kjøp et Arduino Uno starter kit og gå gjennom basic tutorials som du finner overalt. Begynn på arduino.cc

Kjøp et par temperatursensorer og et relekort med tilstrekkelig antall rele for styring av Eber.

Når Eberstyringen er bulletproof kan du vurdere å utvide med GUI og og evt sonestyrt temperatur osv. Da kan du også vurdere om du ønsker å gå for et litt mer kraftig kort enn Uno. Det er stort sett veldig enkelt å 'porte' programmer fra en Arduino (evt Arduino-klone) til en annen, i alle fall hvis en holder seg til anbefalte funksjoner i Arduino IDE og ikke anvender lavnivåinstruksjoner som er prosessorspesifikke.

Dette får deg i gang for kun noen få dollar:

http://s.aliexpress.com/RVRbMRFv

Om du orker å se denne videoen får du en veldig god innføring i hvordan du enkelt lager GUI med en 4D system touch-skjerm:

(Obs: disse koster litt mer enn noen få dollar)

Redigert av Fantino (see edit history)

Spennande det med den 4D-touch skjermen. Det er mulig det er den som er løsningen min. Er det mulig å programmere flere sider på skjermen som jeg kan scrolle igjennom, eller er jeg låst til det ene bildet?

Så har jeg et annet clue, dieselpumpen er pulsstyrt. Hastigheten på pumpen justeres ved å endre pulshastigheten til pumpen, kansje rundt 4 pulser per sekund på full guffe. Hvordan løser jeg dette? Ser for meg at et vanlig rele ikke kan løse den jobben, jeg tror spolen i releet vil ryke ganske fort da. Kan løsningne vær å bruke en modul beregnet for styring av en stepmotor?

Nei, har ingen data på pumpen. Er usikker på om jeg egentlig har pumpen også, men det er jo mulig å få tak i. Har stor forståelse for at dette er et veldig stort prosjekt, hvertfall for en som er nybegynder med Arduino. Diskuterte med elektrikkeren ombord i dag, en gammel Rumensk elektroingeniør som er godt over gjennomsnittlig interessert i faget sitt. Han sier det er ingen problem å få programmert dette for å få det til å fungere, "Men, fiiiiii fæææn, det er mye jobb" -sa han. Det vil lette jobben ekstremt mye om jeg kunne fått tak i programmet fra ECU-en, og lese av denne for å se hvordan sekvensen er oppbygd. Men å få dette utlevert fra Eberspächer, tror jeg blir en umulig oppgave.

Legger ved koblingskjema av varmeren (Som jeg tror jeg har). Jeg tror kansje jeg mangler alt som er før kontakten inn på selve varmeren.

Koblingskjema.png

Forklaring.png

Anbefaler intensiv googling og lesing med emneord 'Arduino' og 'eberspacher'/'diesel heater'/'Webasto' etc + 'controller'. 

Her er en kar som har fått sving på en webasto vannvarmer med en Arduino Mega og et LCD 'shield' med betjeningsknapper:

Her er en finne som har lagt ut kildekode på Github for styring av Eberspacher: https://github.com/opensievi/thermostat

(trykk View code for å åpne filene). 

Studerer du denne ser du at han bruker MOSFET/transistorer på enkelte utganger, bla for å variere viftehastighet.

Jeg tipper at en MOSFET-modul for Arduino er enkleste måte å lage en pulser-utgang for pumpa. Da kan du også kjøre PWM på en annen utgang for å variere spenning til feks vifte.

Ta en kikk her for slike mosfet-moduler med 1/2/4 kanaler: https://m.aliexpress.com/search.htm?keywords=arduino+mosfet+module#/

Til orientering vil jeg bare nevne at det etter et søk på Eberspächer portal kommer frem at det til D4L 25 1422 (som el-skjema tilhører) kun kan leveres glødeplugg og en pakning til brennkammer som reservedeler, samt noen standard deler som er i bruk på andre varmere. Trenger du noe annet må du antageligvis prøve på "bruktmarkedet", noen sparer jo på alt, men da får du sikkert også nødvendig elektronikk og andre saker du trenger. Men dersom hovedoppgaven er å kunne styre varmer med "moderne remedier", lykke til videre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...