Dag Frogner Startet 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2017 Vi kjøpte vår første båt for en måned siden, en Askeladden 445 Hunter, og den har fungert fint, frem til nå. Det som skjer er at jeg får veldig bra rattutslag til den ene siden, mens det er heller dårlig til den andre siden som dere ser på bildet. Det som også skjer, er at dersom jeg svinger helt over til den siden som har lite utslag, så er det vanskelig å få rattet tilbake til der hvor båten vil kjøre rett frem. Når jeg skal dra rattet tilbake så vil det ofte ikke røre på seg, og lager heller bare kneppelyder og blir stående på samme sted. Etter noen forsøk så fungerer det greit, men slik skal det jo ikke være. Har jeg rett i at det burde være like mye rattutslag til begge sider? Har ikke lagt noe merke til dette tidligere, men kan ikke skjønne at det skal være slik? Noen som vet hva som skjer her og hvordan jeg får fikset det? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Har kikket på bildene dine og for meg ser det ut som at styrekabelen ikke går helt tilbake. På beskrivelsen din så høres det ut som om styresnekka kan være slitt men for å finne feilen på en enkel måte foreslår jeg: Få en til å snurre på rattet mens du ser om styrestaget (sitter fast i motor i en ende og i enden av styrekabelen i den andre) kommer i kontakt med motor når du svinger fra en side og over til andre siden (om du ser noe som klæsjer kan feilen være her, det kan også medføre at styringen blir så tung at wiren slites unormalt raskt) Skru av mutter/skrue/skive som fester kabel enden til styrestaget. Prøv så å svinge motoren helt over og sjekk at den går til endeposisjon (lengre enn den gjør på bildet) Motoren bør løpe lett fra side til side. Prøv deretter å svinge ratter frem og tilbake (er lydene der fortsatt er feilen trolig i snekke/wire) Mulig du har feil styrestag. Håper dette kan være til hjelp Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 (redigert) ser ofte at styringa begrenser styreutslaget litt, og gjerne mer til ene sida. Fort gjort at styrekabelen ikke havner helt sentrert når det monteres Kneppelyden høres ut som slitt kabelar inni snekka, enklest da å bytte hele snekka. Kabelen kan også være slitt Redigert 7.Juli.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Dag Frogner Svart 7.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2017 Takk for god hjelp folkens, skal ta en nøyere titt en av dagene. Det skal sies at alt fungerte 100% da vi fikk den og også frem til for noen dager siden. Vi har kun kjørt den 6-7 ganger, og opplevde problemet nå på nest siste tur. Men det kan vel være sånn at det har vært en slitasje her en stund som til slutt ble for stor? At man ikke nødvendigvis får gradvis mer og mer problemer? For dette skjedde fra èn tur til en annen og det er ikke noe som har blitt oppdaget over tid noe jeg ville trodd var mer normalt. Sitér dette innlegget Link to post
Dag Frogner Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Har skrudd litt i dag og tatt ut kabelaren. Tannhjulene som sammenkopler ratt og wire ser bra ut, men sporet hvor wiren går, er ganske slitt. Så er spørsmålet: er dette en del som kan byttes alene, eller må jeg kjøpe hele styresnekken ny? Hvor får jeg evt kjøpt en ny dersom den kan kjøpes alene? Sitér dette innlegget Link to post
TorgeirH Svart 17.August.2019 Link til dette innlegget Svart 17.August.2019 Det ble ikke postet en konklusjon på dette, så jeg tar opp temaet en gang til. Har nettopp byttet motor og har i den sammenheng merkbart bedre sving til styrbord enn til babord. Snekke og kabel er splitter nytt. Hva kan jeg feilsøke? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.