Jump to content

Runde Strømtangen i 24 fots Daycruiser

matsemann

Recommended Posts

Etter planen skal jeg kjøre vår Ibiza 760 tilbake mot Oslo i kveld. Nå er vi i Øyenkilen like innenfor Strømtangen. Har hatt båten her noen uker nå, men har til gode å runde Strømtangen i noe særlig vind. Nå blåser det ca 7.5 ms fra 190 grader, men det skal roe seg til rundt 6ms utover kvelden. Jeg er usikker på om det er noe særlig stas der i kveld, eller om jeg rett og slett skal vente til i morgen. Hva er deres erfaring med dette området? Det er jo ikke fryktelig mye vind, men stedet har jo et dårlig rykte, og jeg kan se at det er en del sjø utpå...

Smertegrensen for besetningen i min halvplaner på 870 går ved 11 m/s. Smertegrensen for båten er nok mye høyere.

Mao. går det helt fint med 6-7 m/s for deg og de om bord i en båt av din størrelse.

Vinn gjerne litt høyde mot bølgene først, så er det mer behagelig med litt sjø inn skrått bak enn fra siden.

:) ⚓

matsemann skrev for 1 time siden:

Nå blåser det ca 7.5 ms fra 190 grader, men det skal roe seg til rundt 6ms utover kvelden. 

Såsant du har en pålitelig motor kan du doble den vindstyrken uten at det er noe problem. 

Men du kan jo bare gå gjennom Strømsund, da slipper du å runde. Vi går der med vår Viksund med fast aksel.

Hei, har selv hytte her (Stenvik) og på Leira med Glomma ut og sjø/vind inn kan gjøre det strekket relativt urolig ja :-). Tok du Mossesundet eller utenfor Jeløya?

Bra du fikk testet Ibiza'n i litt sjø. Vurderer denne som neste båt opp mot Nordkapp Noblesse 790, regner med at du fortsatt kan anbefale Ibiza 760T?

Den har vel konstruksjonskategori C.

• Kategori C gjelder båter som er konstruert for bruk nær kysten. De skal tåle signifikant bølgehøyde til og med 2 meter og vindstyrke til og med 6 (13,8 m/sek).

Kategoriene setter grenser for båtens konstruksjon og ikke for båtens bruk.

Joda, båten taklet det kjempebra, og jeg har fått testet den i en del sjø tidligere også, men aldri rundt Strømtangen. Har hørt så mye om dette stedet fra andre, og det var riktignok en del sjø der, vinden lå på rundt 8.5 ms da jeg dro, men det var ikke noe problem. Ellers ble det innsiden av Jeløya, litt deilig å få en pause fra sjøen :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...