Jump to content

Mangler turtall på Volvo penta 41A med 500 omdr.

Palbryn

Recommended Posts

Mangler turtall på Volvo penta 41A med 500 omdr. 

Det er skrevet veldig mange tråder om dette, men svært få fullfører tråden når de eventuelt har funnet feilen. Od det kan være veldig mange feilkilder ?

Har 2 x VP 41A med 290DP 89 mod. 1200 timer.

Begge turboer er byttet, men usikker på alder.

Har også byttet begge eksos ben. (Uten eksosspjeld)

Begge matepumper er byttet

Både grov og finfilter

Finner ikke noen lekkasjer 

Begge turboen kjennes faste og fine og lite sot

Oppstart røyk er det, men ingen røyk under maks belastning.

Det er ikke feil på turteller da båten gikk i 30-32 knop, men kun 27 nå.

Bør teste turbotrykket, men hvor får en kjøpt et billig instrument som passer?

Har også lest at det kan være noe med en røykbegrenser  som sitter på dieselpumpa.

Usikker på hvordan jeg får testet denne, men det går en kontakt til en svart boks som sitter ved denne røykbegrenseren. Har den noe med det å gjøre?

Uansett så er jeg takknemlig for alle forslag.

Ingen krise, da jeg skjelden kjører flatt jern ?? men greit å få orden på ting.

I prinsppet kan alle ledige hull i innsugsmanifold brukes. Enklest med tanke på billig manometer er vel 1/4" RT eller NPT. Ta med pluggen som står i hullet du velger til maskin forretning eller rørlegger om du ikke er dreven på gjenger. De har mengder av overganger. Sikker smart å få de til å legge på litt Loctite gjenge tettning i samme slengen... om du ikke har det på lager. 

Røykbegrensere (aldaventilen) kan du teste ved å koble fra slangen mellom innsugsmanifolden og klokka på toppen av pumpa. Hvis motoren går enda dårligere da, er aldaventilen i orden.

Ellers kan problemet være så enkelt som groe på propellen.

Da er turbotrykk testet på begge motorer og de har samme trykket. Så da kan vi utelukke turboen. 

FrodeB skrev On 9.7.2017 at 0.18:

Ellers kan problemet være så enkelt som groe på propellen.

Båten er akkurat satt ut så groe er det ikke. Men jeg har ikke fått testet Røykbegrenseren ennå. 

Nå er det ferietid, så vi får fortsette testene senere. 

Jeg hadde samme problem en gang.Leitet i dagevis.Da viste det seg at det var luftfilteret som var tett.Det var ganske nytt,men motorromsisolasjonen avga mye støv,og hadde tettet igjen.Når ikke motor fikk nok luft,så regulerte røykbegrenseren dieselen,og jeg fikk ikke svartrøyk.Den bare gikk dårligere.Det var en AD 41P-A. 

Hmmm, nå er meste av det vanlige sjekket. Neste forslagene er litt mer omfattende men...

Kan du ha fått vann i en sylinder / korrosjon på ventilsete ?

Lekkasje i ladeluftkjølerelement ?  (om du ikke har hatt innsatsene oppe noen gang så er det kanskje greit med en lekk sjekk og en rens. Å smøre opp skruene er også greit så de ikke setter seg for alltid...

Hvordan målte du ladetrykket ? Nyttig for andre med samme motor å få tips om hvordan du gjorde det og hva du brukte av utstyr

cosmic skrev for 1 time siden:

Jeg hadde samme problem en gang.Leitet i dagevis.Da viste det seg at det var luftfilteret som var tett.Det var ganske nytt,men motorromsisolasjonen avga mye støv,og hadde tettet igjen.Når ikke motor fikk nok luft,så regulerte røykbegrenseren dieselen,og jeg fikk ikke svartrøyk.Den bare gikk dårligere.Det var en AD 41P-A. 

Testet uten luftfilter, så det kan ikke være.

dieselfan skrev 1 time siden:

Kan du ha fått vann i en sylinder / korrosjon på ventilsete ?

Lekkasje i ladeluftkjølerelement ?  (om du ikke har hatt innsatsene oppe noen gang så er det kanskje greit med en lekk sjekk og en rens. Å smøre opp skruene er også greit så de ikke setter seg for alltid...

Hvordan målte du ladetrykket ? Nyttig for andre med samme motor å få tips om hvordan du gjorde det og hva du brukte av utstyr

Har ikke sjekket ladeluftkjøler, men turbotrykket ble testet etter den på innsugsmanifolden. Så da tror jeg ikke det er problemet.

Kommer tilbake med bilder på hva jeg brukte for å måle turbotrykket.

Begge turteller er nye originale VP, så jeg begynner å tro at det kan være dynamoen som viser feil turtall.

Det ene problemet stopper ikke der, da jeg skulle kjøre inn i båsen etter testen så fikk jeg den ikke i revers. Ser ut som kontrollkablen er tatt kvelden. Så er det noen som vet lengden på kablen fra kontrollboks til gir på Fairline Targa 33 89mod. så takker jeg for svaret. 

Her er bildet på hvordan jeg målte turbotrykket. En billig måler fra Biltema til kr 159,- og noen overganger fra Tess. 

Fikk ikke testet hele registeret pga. at girkabelen røyk. 

dieselfan skrev for 12 timer siden:

Om du mangler 500 omdreininger på en motor bør båten dra betydelig til den siden om rattet står i posisjon rett frem...

Merker ikke noe at den dra til siden. 

Men får teste mer siden. 

InShot_20170712_225321451.jpg

• 1 måned senere...

OPPDATERING!

Da skal jeg avslutte denne tråden med å skrive hva som var galt her.

Tidlig i våres så skulle jeg krysskoble dynamoene for å sjekke turtallet. Jeg tok av brun ledning og da stoppet turtelleren å virke, så jeg utgikk fra at det var riktig kabel. Så jeg fant ikke noe feil på dynamoene siden de viste samme turtall. Det var trangt og mørkt så det var ikke lett å finne riktig kabel på dynamoene. Riktig kabel er GRÅ :nonod:

Da begynte racet med å finne ut hva som forsaket turtallsfeilen, motor, turbo osv. Veldig mange forskjellige feilkilder til dette problemet om du tar et søk rundt på dette forumet. 

Fikk tak på en digital turtallsteller og fant fort ut at det var dynamoen som viste feil turtall.

Kjøpte en ny dynamo og byttet denne, men da så jeg fort hva som var feil. 

Forrige eier hadde også byttet dynamo som ikke var veldig gammel da lading osv. fungerte bra.

Som dere ser av bildet så har han også satt på et for stort reimhjul, og da fikk jeg ca. 500 omdreininger for lite.

Dette var ikke mulig å se ovenfra da dynamoen står på en trang plass.

Problem løst og alt fungerer :sailing:

59a400a87a50e_2017-08-2217_14_19.jpg.771f4a48dc1c3b01b442b7f01cc22800.jpg

Palbryn skrev On ‎07‎.‎07‎.‎2017 at 20.40:

Det er ikke feil på turteller da båten gikk i 30-32 knop, men kun 27 nå.

Bør teste turbotrykket, men hvor får en kjøpt et billig instrument som passer?

Hei, bra det løste seg, men skjønner ikke at dette kunne løse at du manglet knop. Slik jeg tolket det, må det jo ha vært med samme dynamoer som du mistet knop og rpm????

Er egentlig interessert da jeg selv mangler 400 rpm på to motorer og sliter med å finne årsak. 

Jori skrev for 4 timer siden:

Hei, bra det løste seg, men skjønner ikke at dette kunne løse at du manglet knop. Slik jeg tolket det, må det jo ha vært med samme dynamoer som du mistet knop og rpm????

Er egentlig interessert da jeg selv mangler 400 rpm på to motorer og sliter med å finne årsak. 

Feilsøking startet tidlig i våres med nesten tom diesel og vanntank. Og fri for groe osv. Så det er nok grunn til lavere fart. 

Uansett så stemmer rpm på begge motorer med turteller og testen med den digitale turtalls telleren. 

Er mange faktorer som spiller inn, så å finne feilen er ikke lett. 

Du må nesten bare begynne en plass og prøve deg frem. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...