AndrissaExplorer Startet 7.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 7.Juli.2017 Hei! Er det noen med god kompetanse på NMEA 2000, samt samspill mellom AIS, VHF og kartplotter? Byttet ut min Garmin 600 AIS tranceiver med en Amec WideLink B600 SOTDMA tranceiver. Dette er siste generasjon AIS B med 5W tx og oppgradert trafikkhandling. Garmin 600 AIS tranceiveren stod i et NMEA 2000 nettverk med en Garmin VHF 200i, samt 2 stk Garmin kartplottere. Utfordringen går ut på at den nye Amec WideLink B600 SOTDMA tranceiver ikke plotter andre fartøy på kartet på hovedkartplotteren som er en GARMIN GPSMAP 7408XSV. Når jeg henter frem lista over andre fartøy er den tom. Diagnose er kjørt på Amec 600 og alt er ok. TX og RX led lyser som normalt og det er ingen feil i diagnosen på Amec 600 WideLink B600 SOTDMA tranceiver Min båt vises på Marine trafikk kartet, så tx er ok, det virker som den nye AIS fra Amec virker som den skal. Jeg får i tillegg varsel fra VHF radioen som begynner å pipe med melding om at det ikke er noen GPS signaler inn til radioen. Sannsynligvis ligger utfordringen med NMEA 2000 nettverket? Jeg har prøvd å lete etter informasjon angående baurate settings i kartplotteren men har ikke lykkes med å finne noe om hvordan man går frem får å sjekke nåværende innstillinger eller og forandre dem. Er det noen som har noen gode tips på hva jeg kan prøve for å få dette til å spille sammen? Knut :-) Tips ønskes, hva må jeg sjekke. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 NMEA 2000 har en fast hastighet på 250 kbit/s, det er ingen konfigurasjoner for NMEA 2000. Det tyder som du skriver at det er et problem med NMEA 2000 nettverket, sjekk først at det har 12V strømforsyning. T-koblingene er det som er mest utsatt for å bli ødelagt. Sjekk også at det ikke er noen bøyde pinner i kontaktene. Har du noe annet enn 7408 og AIS på NMEA 2000 nettverket? Virker i såfall det? Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Ang. pos til Vhf, mener jeg ihvertfall på EM-Trak at du må hake ut i oppsettet at den skal sende dette ut på Nmea2k og 0183. Eller virker det jo som Abbor og du sier at den ikke er 'på nett', og bare står og sender for seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Er vel kartplotteren og ikke AIS som sannsynligvis brukes som kilde for VHF. Det stemmer at for em-trak B100 og tilsvarende AISer må sending av posisjon til NMEA aktiveres, disse AISene har bare 1Hz oppdatering og ikke heller den beste nøyaktigheten. Hva slags GPS som er integrert i Amec WideLink B600 SOTDMA har jeg ikke kjennskap til. Sitér dette innlegget Link to post
AndrissaExplorer Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Takk for svar! Alle tilkoblinger er sjekket og funnet i orden. Konfigurasjonen på Amec WideLink B600 SOTDMA er dobelsjekket og funnet i orden. Enheten virker som den skal, den sender data og mottar AIS trafikk fra andre båter ved bruk av original software fra Amec som fulgte med eneheten. Konklusjon blir sannsynligvis at enheten eller Garmin enhetene ikke er kompatibel med hverandre? Alt virker som det skal når min gamle Garmin AIS 600 settes på plass. Som siste utvei før enheten sendes i retur ble den oppgradert med siste versjon av firmware til ingen nytte. :-( Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 (redigert) Er de aktuelle enhetene ekte NMEA2000-produkter? Eller fra et kjellerverksted? Hvilke PGNs skal AIS sende ut på nettverket (skal stå i manualen)? Hvilke PGNs forstås av plotteren (skal stå i manualen)? Støtter enhetene hverandres PGNs, så skal saken være biff. I så fall er din konklusjon feil. Finnes noen valgmulighet for AIS-datakilde på plotteren, og er denne korrekt satt? Redigert 8.Juli.2017 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
AndrissaExplorer Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Det er vanskelig å forstå dette. Jeg går ut fra at både Garmin og Amec er profesjonelle aktører og leverer skikkelig utstyr. Det er ikke noe kjellerutsyr som brukes. Det er 2 valg i plotteren, enten NMEA 2000 der AMEC aldri kommer opp og NMEA 0183 som ikke brukes i båten. Mine 2 kartplotere kommer opp i enhetslista på hovedkartplotter samt AIS 600 når den er tilkoblet. Dette bekrefter at NMEA nettverket er i orden. Jeg kan ikke se noe i manualen der det skulle være noen NMEA settinger.. Noen med flere tips ? Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Ikke setninger. Setninger er NMEA0183. Du leter etter PGNs. Det bør være angitt. Men synes ikke AIS'en som enhet i diagnostikk/nettverksoversikten, er det uansett noe mygel. Du har kurante droppkabler, kurant nettverkstopologi og riktig endeterminering? Og den nye AIS'en har ingen ekstra-funksjon som legger til noen form for ekstra endeterminering? Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
176-671 Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Det kan jo også hende at du har fått en problem-enhet. Eller generelt avdekket et problem med disse enhetene. Markedet har nok ikke gjort seg så mange erfaringer med disse ennå. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
AndrissaExplorer Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Omsider etter 6 timer med feilfining fant jeg problemet. Det lå en kveil med NMEA 2000 kabel i et skott som var tilkoblet en t-connector. Denne kabel-kveilen var tung og ikke festet skikkelig slik at det var blitt en bøy på den ene siden av t-conectoren. Jeg Ohmet denne og fant et brudd / vakkelkontakt i den ene siden på connectoren. En vanskelig feil og finne da den ikke lå permanenet inne hele tiden. Bestiller ny t-connector og håper på det beste :-) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Utmerket! Så fint at du fant ut av dette. Ta deg gjerne tid til å skrive litt mer om dine erfaringer med denne nye utstyrsvarianten - når du har hatt denne i drift en stund. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
AndrissaExplorer Svart 15.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2017 Til slutt. Grunnen til at den nye AIS fra Amec ikke kom opp i nettverket var som nevnt tidligere vakkel kontakt i en T-Connector. I tillegg må jeg nevne at 1 sikring (F-2A) på NMEA 2000 nettverket var brent av sannsynligvis på grunnet vakkelkontakten/kortslutting. Det var i tillegg behov for å sette seg inn i hvordan NMEA 2000 netvverket virker. Etter dette skjønte jeg at det ikke var spenning på NMEA 2000 pluggen og derfor kom heller ikke AMEC AIS opp i nettverket som er plugg and play. Spenningen på NMEA 2000 nettverk kabel kommer i tillegg til powersuply til enheter i nettverket. Jeg måtte følge backbone kabel over hele båten, til slutt fant jeg en sikkringsholder bak et panel der sikringen var brent av. Den ble byttet og Amec AIS kom opp av seg selv i nettverket, så mye strev for så lite :-) Det positive er at jeg har lært en del om NMEA- 2000, og slik skal kanskje båtlivet være. Erfaringen så langt med den nye AIS B standarden er så langt positiv. Jeg legger merke til at at det går mange flere fyrmeldinger (tx) i forhold til den eldre protokollen. Dette øker sikkerheten for båter som forflytter seg raskt. I tillegg er nå utgangseffekten 5 watt. Jeg har montert ny antenne som er dedikert til de 2 AIS frekvensene som benyttes (162.025 og 161.975) Sjekket SWR som ligger rundt 1,6 som er meget bra på begge frekvenser. Knut / Andrissa Explorer Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.