Jump to content

Sikringen på ankervinsjen (Anchorlift) slår ut etter kort bruk

Rauer

Recommended Posts

Har en Anchorlift (Mako 1200 motor) hvor sikringen ryker etter kort inn haling av kjetting/anker. Legger ut ca 25 - 35 meter og det stopper opp ca halvveis i inn halingen. Utstyret er som følger:

Båt på 42 fot FB vekt ca 15T

Galvanisert 10 mm kjetting 50 meter i stort kar i lasterommet (ser ikke ut som kjettingen bygger seg mot kabelaret)

35mm kabler originalt montert fra Sealine Fabrikken (2007)

Sikringen er på 70 amp (mistenker at det er lite, men er jo montert originalt)

Tok over båten for noen uker siden og aktervinsjen har vært lite brukt av forrige eier. Jeg har strammet opp clutchen/kabelaret da den slapp ut kjetting for lett når vi ligger for anker, men har også satt på låsetau til pullert. Forsøker også å bakke båten så godt det går mot ankeret for å avlaste da vinsjen nok ikke er dimensjonert for å trekke på 15T.

Noen som har forslag på hvorfor sikringen ryker så fort? Lav spenning på batteri? For liten vinsj?

Takknemlig for innspill :-)

Redigert av Rauer (see edit history)

Var ein kjapp tur innom her og kikket: 

http://www.atlanticmarinedepot.com/anchors-docking-supplies-anchors-windlass-windlass-mako-1200-captsn-p-563.html

Om det er denne du har så trekker den 95A ved 12v på full belastning.

Og viss 1200 står for watt så trekker den vel 100A ved 12v full pupp.

Redigert av Steini (see edit history)
HansH skrev for 8 timer siden:

35 mm2 kabel på 1200 w motor er for lite. Du bør i alle fall doble.

35mm2 kan fint være godt nok bare strekket ikke blir langt. Det blir for enkelt å bare kaste ut at disse kablene er underdimensjonerte uten å kjenne total kabellengde. 35mm2 i tåler fint 135A uten å bli varme, og da handler det bare om sammenlagt spenningsfall, som igjen er et produkt av total lengde.

Jeg har hatt tilsvarende problem med baugpropellen min. Den virket bra i noen år, men så begynte sikringen å ryke og propellen virket svak. Etter at jeg blåste motoren ren for kullstøv i lameller og børster virker den som ny igjen og uten varmgang i sikringen . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Ved 1200W forbruk vil vinsjen trekka mellom 85-110A alt etter kva spenning du klarar å ha over kretsen ( eks. basert på hhv. 14-11V )

No trekkjer ikkje vinsjen full effekt uansett, men når du er ca halvvegs i å trekkja inn ankeret, så er nok belastninga på høgaste punkt av kurven.

Du bør auka sikringsstørrelsen og få vurdert kabeldimensjoneringa ihht. avstand til batteriet.

35mm har strømføringsevne på 138A forlagt på vegg i kabelform. Så lenge du ikke har gravd ned ledningene til vinsjen bør 35mm holde greit med 135A sikring. 

Spenningsfallet er jo noe annet. Nå sies det jo over her at den trekker jo ikke maks hele tiden. 

Tror sikringsbytte vil være nok med mindre du har veldig mange meter kabel....

• 3 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Det var min hovedsikring som slo ut, ikke styrestrømsikringen. Se på innlegget over og se om du finner en sikring, størrelsen er  som regel mellom 70 -150. 

Har også vært borti at føler for overbelastning som sitter på motor har vært defekt. Eller rett og slett dårlig/løse kontakter, sjekk grundig :-)

• 1 måned senere...

Den ser slik ut ja. Er 100amp sikring på en barracuda 1000. Det er også den anbefalte størrelsen fra anchorlift. Slår ut hver gang jeg skal ha opp ankeret. Montert i 2017 av leverandør. Jeg har forsøkt å få minst mulig belastning ved å bakke litt etter når jeg kjører inn, men når ankeret skal ut av bunn så slår sikringen ut. Jeg trekker da ankeret løst for hånd. Ikke mye hjelp å få fra anchorlift.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...