Rauer Startet 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2017 (redigert) Har en Anchorlift (Mako 1200 motor) hvor sikringen ryker etter kort inn haling av kjetting/anker. Legger ut ca 25 - 35 meter og det stopper opp ca halvveis i inn halingen. Utstyret er som følger: Båt på 42 fot FB vekt ca 15T Galvanisert 10 mm kjetting 50 meter i stort kar i lasterommet (ser ikke ut som kjettingen bygger seg mot kabelaret) 35mm kabler originalt montert fra Sealine Fabrikken (2007) Sikringen er på 70 amp (mistenker at det er lite, men er jo montert originalt) Tok over båten for noen uker siden og aktervinsjen har vært lite brukt av forrige eier. Jeg har strammet opp clutchen/kabelaret da den slapp ut kjetting for lett når vi ligger for anker, men har også satt på låsetau til pullert. Forsøker også å bakke båten så godt det går mot ankeret for å avlaste da vinsjen nok ikke er dimensjonert for å trekke på 15T. Noen som har forslag på hvorfor sikringen ryker så fort? Lav spenning på batteri? For liten vinsj? Takknemlig for innspill :-) Redigert 8.Juli.2017 av Rauer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 (redigert) Var ein kjapp tur innom her og kikket: http://www.atlanticmarinedepot.com/anchors-docking-supplies-anchors-windlass-windlass-mako-1200-captsn-p-563.html Om det er denne du har så trekker den 95A ved 12v på full belastning. Og viss 1200 står for watt så trekker den vel 100A ved 12v full pupp. Redigert 8.Juli.2017 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Rauer Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Takk for den! Det betyr vel at ved litt ekstra belastningen så kan det være passende med en 120 amp sikring? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 (redigert) https://www.google.no/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiI16vpvvnUAhUFLZoKHS0cD10QjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fsunsetmarineuae.com%2Fanchor-anchor-chutes%2Fanchorlift%2F&psig=AFQjCNHi2lRbrK65nAfK7h7xRUe6zqImKA&ust=1499596588489023 Mako 1200 er anbefalt 135A på det bildet. Redigert 8.Juli.2017 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Kanon! Takk for kjappe svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Ville samtidig sjekket hvor grove kabler det går frem til vinsjen. Tåler de 135A strømtrekk? Sikringen skal primært sikre kabel fra overoppheting så om du bare bytter til større burde du også sjekke at kabelen tåler det! Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 35 mm2 kabel på 1200 w motor er for lite. Du bør i alle fall doble. Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Takk for det JSM og HansH, det høres ut som gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 HansH skrev for 8 timer siden: 35 mm2 kabel på 1200 w motor er for lite. Du bør i alle fall doble. 35mm2 kan fint være godt nok bare strekket ikke blir langt. Det blir for enkelt å bare kaste ut at disse kablene er underdimensjonerte uten å kjenne total kabellengde. 35mm2 i tåler fint 135A uten å bli varme, og da handler det bare om sammenlagt spenningsfall, som igjen er et produkt av total lengde. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Lurt også å kjøre motor på litt høy tomgang slik at du får høyere spenning når du kjører vinsjen. Da jobber den lettere. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Jeg har hatt tilsvarende problem med baugpropellen min. Den virket bra i noen år, men så begynte sikringen å ryke og propellen virket svak. Etter at jeg blåste motoren ren for kullstøv i lameller og børster virker den som ny igjen og uten varmgang i sikringen . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Havlengt Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Ved 1200W forbruk vil vinsjen trekka mellom 85-110A alt etter kva spenning du klarar å ha over kretsen ( eks. basert på hhv. 14-11V ) No trekkjer ikkje vinsjen full effekt uansett, men når du er ca halvvegs i å trekkja inn ankeret, så er nok belastninga på høgaste punkt av kurven. Du bør auka sikringsstørrelsen og få vurdert kabeldimensjoneringa ihht. avstand til batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 To gode tips til, takk! Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 35mm har strømføringsevne på 138A forlagt på vegg i kabelform. Så lenge du ikke har gravd ned ledningene til vinsjen bør 35mm holde greit med 135A sikring. Spenningsfallet er jo noe annet. Nå sies det jo over her at den trekker jo ikke maks hele tiden. Tror sikringsbytte vil være nok med mindre du har veldig mange meter kabel.... Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 9.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Sitér dette innlegget Link to post
Rauer Svart 31.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2017 Byttet til 150 amp sikring og har testet vinsjen i ferien og den fungerer utmerket Takk for gode råd, har tilegnet meg litt kunnskap på veien. Sitér dette innlegget Link to post
Tessa V Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Hei. Jeg har en nymontert vinsj av samme slaget. Testet den for første gang i går og opplevde at den slo ut etter 50% av kjettingen var inne. Kjørte den ikke med stor belastning. Sikringen i "sikringsskapet" slo ikke ut. Er det sikring på vinsjen eller andre steder? Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Har du sjekket sikringen mellom solenoide og batteri? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Rauer Svart 28.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Det var min hovedsikring som slo ut, ikke styrestrømsikringen. Se på innlegget over og se om du finner en sikring, størrelsen er som regel mellom 70 -150. Har også vært borti at føler for overbelastning som sitter på motor har vært defekt. Eller rett og slett dårlig/løse kontakter, sjekk grundig :-) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 28.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2018 Med litt flaks skal den vel se slik ut: Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Tessa V Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Den ser slik ut ja. Er 100amp sikring på en barracuda 1000. Det er også den anbefalte størrelsen fra anchorlift. Slår ut hver gang jeg skal ha opp ankeret. Montert i 2017 av leverandør. Jeg har forsøkt å få minst mulig belastning ved å bakke litt etter når jeg kjører inn, men når ankeret skal ut av bunn så slår sikringen ut. Jeg trekker da ankeret løst for hånd. Ikke mye hjelp å få fra anchorlift. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 7.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Juli.2018 Reklamasjon? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.