Jangul Startet 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2017 Opplevde noe merkelig når jeg var ute å kjørte en tur på fjorden...plutselig ladet ikke dynamoen:( etter litt frem og tilbake fant jeg ut at en lampe på toalettet stod på( 21w vanlig glødelampe) slo av denne og problem løst. Spørsmålet er da...hvorfor det? Har 3 batterier som jeg alltid bruker sammen og det er det jeg vet om anlegget:( ser pgså at når jeg bruker lanterner så synker spenningen veldig på voltmeteret..de er også vanlige glødelamper...ved vanlig kjøring er det bare kjøleskapet som går så lurer på hvor jeg skal begynne å feilsøke? Batterier? Koblinger? Dynamoen lader bra...ca 14v iflg meteret på dashen...noen tips å få herifra? Båten er fra 86" og jeg har bare byttet 1 batteri og ikke gjort noe mer med det elektriske. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Jeg blir litt betenkt når du skriver at den plutselig ikke lader. Betyr det at ladelampen lyser ? Hvis ikke kan det like gjerne være en kraftig kortslutning i en krets som er uten sikring eller stor sikring, og at lading fremdeles er ok. Og når det gjelder batteriene. Du har byttet ett, men hva med de to andre? Hvis tilstanden er ukjent hadde jeg startet med og koble alle batterier fra hverandre, og gått ned dagen etter og målt hvilespenning på hvert enkelt før jeg koblet dem sammen igjen. Et eller flere defekte batteri kan skape mye ugreie, og det er mye bedre og fjerne dem enn og koble til et nytt. Da er det bedre om det nye får gjøre jobben alene. Du skriver at du bruker alle tre samtidig, litt uvanlig det, men en enda bedre grunn til at du må finne ut tilstanden til hvert enkelt batteri. Om batteriene er den direkte årsak til problemet er tvilsomt, for da skulle vel spenning synke tilsvarende samme hva du skrudde på av forbrukere, men greit og sjekke uansett. Men som sagt hvis ladelampe ikke lyser når dette skjer hadde jeg lett etter feilen på de kretser som forårsaker spenningsfallet. Irr og rust skaper jo kortslutning. En ting som kan være verdt og ta med seg når det gjelder lanterner og lys i båt. En pæreholder er beregnet for og koble pluss i bunnen av sokkelen og minus på siden i sokkelen. Pæra lyser like godt om man kobler motsatt. Hvis da en topplanterne har uisolert minus, og er festet i ei stålmast, kan man risikere og sette 12 volt spenning på masta om man bytter pluss og minus. I en bil ville dette medført at sikring ryker med en gang siden karosseriet har kontakt med batteri minus, men det har ikke lampeholder eller masta på en båt. Så om en som ikke har helt kontroll på minus og plusskabler har koblet dette er det fort gjort og koble feil. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Takk for svar:) Det er ingen ladelampe...har aldri sett noen lampe som skulle indikere lading bare et voltmeter på instrumentbordet.Opplevelsen var at den sluttet å lade da spenningen gikk ned mot 12v...har samme opplevelsen ved bruk av feks lanterner...da daler spenningen på meteret helt til de slåes av.Skal som du sier begynne med batteriene og få kontroll på de:) Har heller ikke målt hva dom faktisk skjer...ser jo bare på voltmeteret at noe skjer:( Men takk for tips:) begynner med batteriene:) Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Mange mulige årsaker til dette. Ville startet med å måle spenning direkte på batteriene uten lampe/lanterner på, så skru de på og måle. Synker spenningen også på batteriene ville jeg fortsatt med feilsøkingen som hegra beskriver. Er spenningen på batteriene uforandret rundt 14V mistenker jeg at voltmeteret og lampene benytter samme kurs/ledninger fra batteriet. Og at disse er underdimensjonert slik at du får spenningstap på denne kursen. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Jangul Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Tusen takk for svar:) skal få målt som du/dere anbefaler...skal måle ladespenningen også når dette skjer! Har aldri opplevd at noe annet skjer enn at voltmeteret viser lav spenning....ligger jo på landstrøm på brygga og alltid fått start selv etter en natt ute på skjæret med kjøleskap og noe bruk av varmer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Veldig godt forslag fra "LISE". Måler du rundt 14 volt på batteri, mens voltmeter sier bare 12 så indikerer vel det at lading er ok, men at det skjer noe på veien til voltmeter. Måler du bare rundt 12 volt på batteri også, er det trolig en kraftig kortslutning som får hele anlegget til å falle i spenning. At dynamo slutter og lade fordi om du slår disse lysene på er jeg sterkt tvilende til. Siden du lett får start etter ei natt i uthavn med det diverse forbrukere på tyder jo på at det kan jo ikke være helt galt stelt med batteriene heller , og er neppe feilen. Det jeg ville frem til var at om du setter inn et nytt batteri uten og ha sjekket tilstanden på de to andre kan være lottospill, spesielt hvis det nye alltid er koblet sammen med de to andre. Litt rart du ikke har ladelys. Et voltmeter er normalt koblet til nøkkelen og viser spenning du har på nøkkel så lenge tenning er på. Det vil jo som du sier, vise rundt 12 volt hvis ladingen opphører, men også om strømtrekket er stort, som for eks. en kortslutning. Til eksempel om jeg kjører baugpropell som er en strømsluker, så faller spenning på mitt voltmeter til under 12 volt, men ladingen opphører ikke av den grunn. Et ladelys har den fordelen at det lyser når spenningen blir veldig ulik ved nøkkel i forhold til dynamo og vil derfor lyse om ladingen opphører, mens voltmeter sier bare at spenning faller. Dessuten vil det lyse om dynamoreima ryker og det er lettere og oppdage et lys enn og følge med på et voltmeter. Det beste er og ha begge deler. Og siden du ikke har ladelys undres jeg litt på hva som er koblet til D + på din dynamo. Det kan være det bare er en motstand, eller ikke noe i det hele tatt, men noe bør det være for og få ladingen i gang. Men det siste avsnittet her om ladelys har neppe noe med den feilen du nå opplever. Oppgi gjerne hvilken motor du har, for mange motorer gir signalet til turteller fra dynamo. Da vil turteller slutte og virke hvis dynamoen ikke lader. Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Det er en Bukh 36 hk diesel.har som sagt aldri opplevd strømproblemer bortsett fra da jeg byttet det ene batteriet pga at det ble veldig varmt / kokte.må være ærlig å si at jeg ikke vet om det er forbruk eller start men det skal jeg finne ut av imorgen. Er som du opplever ved bruk av baugpropell...da synker også spenningen mye på voltmeteret.Det skal vel ikke være sånn som jeg opplever det? Rart at dynamoen lader bra uten forbrukere på så kanskje det bare er spenningsfall som slår ut på den måten uten at det er en større feil? Er ikke god på elektronikk desverre....mekanisk går bra men å skjønne og feilsøke i dette el anlegget er jeg grønn på:)) men gøy er det å lære om det:) veldig glad for alle innspill!! Får litt mere kjøtt på beinet:)) Sitér dette innlegget Link to post
Jangul Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Har ikke funnet ut så mye mer...men i går så så jeg plutselig at dynamoen ladet med 16 Volt,men den spratt tilbake til normal lading ganske raskt...er det bare hikke eller forvarsel om noe?? Sitér dette innlegget Link to post
"LISE" Svart 21.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Har du foretatt noen målinger som beskrevet i tidligere innlegg? Tror det er riktig plass å starte før man synser videre. Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Jangul Svart 21.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2017 Har ikke foretatt noen målinger.Nå MÅ jeg gjøre noe:) skjønner ikke helt at hovedstrømmen må stå påslått for at landstrømmen skal lade heller:( har hele tiden trodd at landstrømmen ladet batteriene med hovedstrøm slått av...merkelig opplegg som jeg bare må finne ut av:) burde kanskje hatt et relee og sluppet brytere til hovedstrømmen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.