Jump to content

Forskjell 280dp og 290dp drev

Sarla

Recommended Posts

I går kom det en forferdelig skrangle lyd fra drevet på min windy 23fc . Har aqad40b motor men vet ikke om det er ett 280 DP eller 290DP drev som står på( For å få båten raskt klar igjen tenkte jeg å få tak i ett brukt drev, men vet ikke hvilket av de 2 drev som står på. Skilt o.l er for lengst borte.

Kan jeg kjøpe ett 290 dp drev ? Passer det selv om det evt har stått ett 280dp drev der fra før?

Andre tips...slik som rett utveksling osv?

Takker for innspill.!!

Om du ikke kjenner historien på båt/motor/drev da er det ingen som vet hvilken utveksling du har.

Det tar deg 5 min å finne det ut, oppskriften har du fått.

Dersom du oppgir vekt på båt, propeller du har og hvilket turtall du har oppnådd kan jeg beregne det fordeg... men det stemmer bare om alle opplysninger er helt riktige...

Jeg er takknemlig for råd og tips. >>>>>>>>>>Båten ligger ute, vi har ikke slipp, håper å få lånt en tilhenger å byttet drev, transomplata er ikke firkantet, mer som den er breiere på midten enn oppe/nede. Håpet noen kunne svare på hva slags drev windy leverte med disse båtene med aqad40b og om 280 og 290 drev passer "om hverandre" ?

Som Knurrbart skriver over, det er stor forskjell på transomfestene til AQ280 og AQ290, slik at der er lettest å se der.

sterndrive.jpg.30f3056ead6e705ef156f375aa260f4e.jpg

Dersom drevet er duoprop med hydraulisk trim, så er det nesten sikkert AQ290, selv om AQ280 også ble levert med det samme.

Du har i så fall to utvekslinger å velge mellom, 1.95 eller 2.30.

Som også nevnt ovenfor, dersom du roterer motoren helt til propellen har tatt en full runde, så ser du forholdsvis raskt om du måtte rotere motoren litt under to runder (1.95) eller et stykke over to runder (2.30).

Om det skrangler 'i drevet' ville jeg mistenkt lager på utgående aksel som er rustet/låst seg og roterer i svinghjulskåpa, ofte som følge av vann i drivknutebelgen  manglende smøring el. bare utslitt.

Denne lyden vil da være der, noenlunde lik uansett om drevet står i gir eller ikke.

Kan også  være havari i øvre vekselhus, men holder en knapp på lager i svinghjulskåpa, da er mulig drev ok, men ikke en enkel og rimelig fiks uansett  da motor nok må ut..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...