Sarla Startet 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 8.Juli.2017 I går kom det en forferdelig skrangle lyd fra drevet på min windy 23fc . Har aqad40b motor men vet ikke om det er ett 280 DP eller 290DP drev som står på( For å få båten raskt klar igjen tenkte jeg å få tak i ett brukt drev, men vet ikke hvilket av de 2 drev som står på. Skilt o.l er for lengst borte. Kan jeg kjøpe ett 290 dp drev ? Passer det selv om det evt har stått ett 280dp drev der fra før? Andre tips...slik som rett utveksling osv? Takker for innspill.!! Sitér dette innlegget Link to post
kromfelgen Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Om det er hydraulisk trim er det mest trolig et 290 drev. Står litt om bytte av type her: https://baatplassen.no/i/topic/104243-går-det-an-å-henge-volvo-penta-280-drev-på-290-skjold/#comment-1490069 Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Utveksling er viktig... Koble ifra batteri eller ta ut pluggene: 1.Sett et merke på ett propellblad 2.Sett et merke på veiva 3 b teller omdreininger på propell mens a sveiver motoren 10 omdreininger. Fram med kalkulatoren. .. Sitér dette innlegget Link to post
Sarla Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Det er hydraulisk trim. Båten står på sjøen og det haster med ferie...1986 Windy 23fc med aqad40b, , noen som vet utveksling eller noen som har ett drev å selge? Passer 28 og 29 drev "om hverandre" ? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Om du ikke kjenner historien på båt/motor/drev da er det ingen som vet hvilken utveksling du har. Det tar deg 5 min å finne det ut, oppskriften har du fått. Dersom du oppgir vekt på båt, propeller du har og hvilket turtall du har oppnådd kan jeg beregne det fordeg... men det stemmer bare om alle opplysninger er helt riktige... Sitér dette innlegget Link to post
Sarla Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Hei ) Nei kjenner ikke hele historien, problemet er at om jegvil på slipp så kan jeg få vente mange uker...tenkte kanskje det var noen som visste utveksling på 1986 windy 23 fc evert med aqad40 b og om 280/290 dp "gikk om hverandre" ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Om transomplata di på utsiden er firkanta så har du 290. Om den har en knekk midt på ca på hver side er det 280. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-s Svart 8.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Utveksling skal være merket bak propell om du tar av propell og sinkanode. Sitér dette innlegget Link to post
Sarla Svart 8.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2017 Jeg er takknemlig for råd og tips. >>>>>>>>>>Båten ligger ute, vi har ikke slipp, håper å få lånt en tilhenger å byttet drev, transomplata er ikke firkantet, mer som den er breiere på midten enn oppe/nede. Håpet noen kunne svare på hva slags drev windy leverte med disse båtene med aqad40b og om 280 og 290 drev passer "om hverandre" ? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Som Knurrbart skriver over, det er stor forskjell på transomfestene til AQ280 og AQ290, slik at der er lettest å se der. Dersom drevet er duoprop med hydraulisk trim, så er det nesten sikkert AQ290, selv om AQ280 også ble levert med det samme. Du har i så fall to utvekslinger å velge mellom, 1.95 eller 2.30. Som også nevnt ovenfor, dersom du roterer motoren helt til propellen har tatt en full runde, så ser du forholdsvis raskt om du måtte rotere motoren litt under to runder (1.95) eller et stykke over to runder (2.30). Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Med dagens vanntemperatur ville jeg stikke hånda i vannet og satt en klesklye på ett av propellbladene. Argumentet med slipp forstår jeg ikke om du virkelig vil vite svaret og for å kjøpe et drev som passer best til båten din så er vel det beste løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Om det skrangler 'i drevet' ville jeg mistenkt lager på utgående aksel som er rustet/låst seg og roterer i svinghjulskåpa, ofte som følge av vann i drivknutebelgen manglende smøring el. bare utslitt. Denne lyden vil da være der, noenlunde lik uansett om drevet står i gir eller ikke. Kan også være havari i øvre vekselhus, men holder en knapp på lager i svinghjulskåpa, da er mulig drev ok, men ikke en enkel og rimelig fiks uansett da motor nok må ut.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.