Jump to content

Jippi har nå kjøpt ny båt


Pjolter

Recommended Posts

Grattis med ny båt.  Ser veldig stor og romslig ut for en 33-foter. Hva slags mottor??

 

Kåre

Ford/SAAB 150 hk Mener den heter 2704 men er ikke sikker  :lol:.. Får den på Torsdag eller Fredag., Får stikke hodet inn å se etter  :smiley::lol: :lol:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Dersom det er av intresse har jeg det orginale "smøreskjemaet" fra Sabb'en liggende i båten.

Mener å huske at denne motoren ble levert i følgende varianter: 120. 150T . 180ET og 250+

Føstnevnte uten turbo og mellomkjøler, 150 hk. med turbo. 180ET, Turbo og mellomkjøler, 250 hk som sitsnevnte men uten termostat og oljekjølte stempler.

Det trenges vel ikke nevnes, man akk. Disse motorene er kjent for å røyklegge hele havna når de startes, spesielt når de er kalde. Det er foreslått mange løsninger på dette problemet. Mye av årsaken er at det er en lav komprimert motor: ca 14 : 1. En moderne dieselmotor ligger gjerne på ca 20 ++ : 1.

Min løsning ble å få toppen modifisert. Ved siste overhaling freste verkstedet inn ekstra spor i ventilføringene slik at uorginale ventiltetninger (av god kvalitet) kunne monteres, og sitte fast. Ikke følge ventilens gange opp og ned. Dette medfører at motoren ikke lekker motorolje ned i sylindrene via ventilene. Det er jo ellers elementert at en lavkomprimert motor vil røyke mere under av belastning.

Antar at Motordoktoren kan komentere dette.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Glemte en ting: GRATULERE MED NYTT SKIP. Er noe misunnelig.............................

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering ( kanskje til det kjedsommelige men) ..  Båten ankommer Flakk ( utenfor Trondheim ) i natt kl 23.30.  skal møte fraktebåten i rom sjø ....  :nonod:..

Gleder meg som en unge.  Forteller mer i morgen  :wink:

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

En liten oppdatering ( kanskje til det kjedsommelige men) ..  Båten ankommer Flakk ( utenfor Trondheim ) i natt kl 23.30.  skal møte fraktebåten i rom sjø .... Gleder meg som en unge.

Det er da  :nonod: at vi ikke har en utsendt medarbeider som kan stå i buskene og filme opptrinnet... :wink:
Link to post
Share on other sites

Da er båten i havn  :cool:

Alt gikk bra selv om vi ble litt våte på veg utover til skipet som fraktet båten . Fraktebåten hadde begynnt å losse min båt da vi kom frem og da var det bare å gå om bord og starte opp motoren.. Så lang virker : Motor , lanterner ( akter må skiftes pære) Dielselvarmer og toalett ( Pumpe  :smiley:.. Brede dollbord til å gå på er kjekt, Den elektriske styringen var litt uvant men vi kom oss da til land  :lol:.  Trenger sikkert litt øvelse og kanskje jeg skifter til Hydraulisk..  vi får se etter hvert.  Vel "ariel" eller Teorina II ligger nå passe godt fortøyd ( En annen hadde lånt plassen min uten å spørre  :smiley::headbang: :headbang: :headbang:)

og jeg sover vel godt i natt og gleder meg til i morgen så jeg kan beskue skipet i dagslys.. Gleder meg til å ta fatt på småtingene jeg skal gjøre.. ( legge opp flere kurser, flere lamper osv.. )

 

Pjolter som enderlig har skipet i havn :flag:

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Godt at skuta endelig er i havn. Men tatt plassen din uten å spørre da gitt - at det går ann! I slike tilfeller er det nesten så man burde flyttet vedkommendes båt og fortøyd den til en holme langt ute i havgapet. Tipper du har hatt en interessant dag med å se over alle finurlighetene. Ikke det at jeg tror du er ferdig ennå, driver vel på til det er mørkt, og vel så det, tenker jeg. Hvordan er inntrykket etter første dagen - fornøyd?

Link to post
Share on other sites

Joda,,  Det ser virkelig bra ut, dagen i dag ble ikke helt som planlagt, fikk liksom ikke nok tid ombord ( sikkert en vanlig fenomen) Ting ser bra ut så langt, Har sett nøye over motor og skrog, og det ser perfekt ut så langt...en del arbeid med det elektriske, men det værste var båten på plassen min..   om i krangel med kassereren i havna mi.  det viste seg at plassen foran meg ( vi ligger langsmed) har blitt utvidet, og dermed er min plass forskjøvet 15 fot lengere bakover..  dvs.  ingen bra festeordninger, ingen strøm og ikke er vannslangen min lang nok ..  Dette fikk jeg vite i går etter jeg ringte for å forsikre meg om at ingen hadde lånt plassen min uten lov ( eller med lov av andre)..  Vel uansett kunne ikke kasseren forstå at det hadde noe å si at jeg ble flyttet!!!!!!  Og da jeg fortalte at det ikke var feste anordninger på den plassen sa han at jeg bare kunne fikse det !!!!!!!!!!! :headbang:  Bra han ikke var i nærheten for da hadde han virkelig ikke sett pen ut etterpå :smiley:..  Neida,, kanskje ikke så ille, Men når jeg betaler i dyre dommer for en båtplass er det minste jeg forlanger at de sier i fra når endringer skjer på min plass og hører om det faktisk passer for meg at det skjer. Og om de IKKE gjør så. Sa kan de i det minste passe på at jeg får de samme fasiliteter på den nye (forviste) plassen de henviste meg til...  Nei dette er jeg ikke ferdig med ennå....  Beklager utbruddet med måtte bare få det ut en plass...  

 

 

Pjolter som er forbanna

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

:flag::smiley::smash::flag:

:smash: Hei Pjolter (GRATULERE MED NYTT SKIP)Her har du mange fine år

med båtliv fremfor deg. Har selv en 29F Aliminium med en 240 Hk  Ford Sabb.

2704T heter den. Det er riktig som bmo sier at den kan ryke endel, men for

meg ble det til at jeg skiftet turbo . til en som ga høyere spyle trykk, da forsvannt

røyken. Noen har faktisk montert på ei 12v vifte som blåser direkte inn i luftinntaket

(dette på motorer uten turbo) andre i maskinrommet for å holde overtrykk.

Sies at det har hjulpet ??? det er vell bare å prøve seg fram.

Lykke til med båten

 

M.v.h.

Captain

Link to post
Share on other sites

Gratulerer!   :cool:

Jeg har også planer om ny båt, og har bestandig vært trebåteier.  Denne gangen blir det plast på meg, har du hørt om Tobias-båtene? Hurtigruta går forbi hos oss 03.40 (Helgeland), og hun er litt av et skue.  Kos deg med nybåten! :cool:

Ellen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...