Jump to content

2007 E-TEC 75 hk, lav fart, men også latterlig lavt forbruk..


Snusmumrikken

Recommended Posts

Hei!

 

Har en lett speedbåt, 17 fot lang, 5 fot bred og veier 290KG alene Godkjent for 140HK ifra fabrikk iflg. nettet.. Dyp V-bunns båt. Jeg har en 14x17 propell på og får 5000 RPM. Motoren er en 2007 E-TEC 75HK. Har anbefalt turtallsområde fra 4500-5550. Optimalt er 5000-5200. 2:1 gir-utveksling. Men får kun 33-34 knop med 2 personer. Propellen er en gammel OMC. Har ikke hakk eller merker. Får dog en SST/VIper 13 7/8 x 17 om noen få dager som skal testes. Motor er montert på tredje av fjerde hull. Suger lett luft med alu propellen som er på. Kan heller ikke trimme langt ut.

 

Det rare er at jeg har kjørt denne båten i over 4 timer på en singel 25L tank. Med 80% av tiden i 3500-4000 og da 5000 RPM. Kjørte over en time på full gass igår. Vet at E-TEC motorene drikker lite bensin, men såpass lite drikker dem ikke.. 

 

Er turtallet mitt normalt for den type båt jeg har? Har installert vannutskiller/filter samt byttet filter inne i motoren. Pluggene er gode og gamle, men fungerer fint.

 

Motoren lugger også litt rundt 1000 RPM, samt den vibrer mer enn "normalt". På tomgang (500-600 RPM) så er den rolig og fin, samme med alle andre turtall høyere enn 1200 RPM.

 

Har kjørt diagnose selv, og motoren virker til å være i god stand. Jeg kjører XD100 olje på XD50 innstilling, samt har en halv prosent oppi tanken også. Motor eller EMM har aldri vært overopphetet. Men kjørt 10 min uten olje for ca 80 timer siden (Ca rundt timetall: 100, har gått totalt 185 timer).

 

Er det noe med båt, motor, eller er det jeg som forventer for mye? 

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

blir nok bedre med propell med mer løft og grep, så du får løfta skroget godt ut av vannet 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Ja, gleder meg stort til å teste nye propellen!

 

Jeg testet på land med å sjekke om turteller er riktig ved å koble til datamaskin. Tok av propellen og testet i gir. Ved ca 3500-3600, så viste den 3300 på datamaskinen. Ved 5000 så viste den ganske så nøyaktig. Så den er nøyaktig på WOT virker det som. 

 

Kan ikke se antall liter pr time. Har kun vanlig instrumenter. Ikke I-Control gauge eller hva det heter..

 

Kan prøve å ha datamaskin tilkoblet for å sjekke turtall (risky, lite lyst og hørtes ut som en dum ide) eller ta av hetta og dra gasshendelen til maks inni motoren for å sjekke om den ikke får fullt utslag.

 

Ang plugger..  Hvilken symptomer gir tegn på slitte plugger? 

 

Ser du bort ifra fart, så er jeg helt E-TEC frelst. Og båten takler stor sjø uten problemer. Hopper i 1m hekkfølger uten problemer, under 80 cm så merker jeg ingen ting, altså båten letter ikke engang. :P

 

Har litt lyst å sjekke om båten er veldig tung, den har en veldig markant planingsterskel, men nå er jo motor ganske tung mtp. hester sammenlignet med 80-tallet når båtene ble lagd. 

 

Motoren får mye saltvann pga. lav montering på båten/båtens lave hekk. Hekkbølgen etterpå slår over på baksiden av motor og etter å ha åpnet hetta så ser jeg tydelig tegn på saltkrystaller som går ganske høyt opp.. Motor ser dog meget pen ut, så mulig den ble brukt i ferskvann før meg.

 

IMG_0430.JPG.ca09a72553f6181994d88cb7244a8c43.JPG

 

Føler motor ligger lavt nede, men det er kanskje normalt på slike båter?

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 15 timer siden:

Det rare er at jeg har kjørt denne båten i over 4 timer på en singel 25L tank. Med 80% av tiden i 3500-4000 og da 5000 RPM. Kjørte over en time på full gass igår. Vet at E-TEC motorene drikker lite bensin, men såpass lite drikker dem ikke.. 

 

De verdiene du oppgir her er så usannsynlige og heller ikke teknisk mulig å oppnå med dagens teknologi.

Av hensyn til alle som leser denne tråden synes jeg du bør lese igjennom en gang til og rette opp i skrivefeilene slik at folk ikke blir villedet. Alle kan skrive feil innimellom :thumbsup:

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

finner på nett at etec 75 bruker rett i overkant av 25 liter i timen på full gass..     

 

Og som dieselfan er inne på, hadde motoren din brukt så mye mindre enn normen , så hadde den enten ikke gått som den skulle , eller havarert pga for mager blanding

 

ang : plugger:  disse motorene er krever endel mer av pluggene enn en konvensjoonell 2T , jeg ville prøvd å byttet bare for sikkerhets skyld.   

 

Usikker på om disse motorene krever "plug indexing" , dvs at man passer på at elektroden peker en bestemt retning for å få mer konsistent tenning..? 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei! 

 

Beklager skriveleifene. 

 

Disse motorene bruker ca 25L på WOT, som Ivar skriver. Så jeg burde ha tømt tanken på èn time. Men dersom jeg kan ha mikset fælt og har glemt noe. Så skal jeg fylle en ny tank og teste litt mer. 

 

Denne motoren har de første pluggene som er for 2007 og tidligere, men ifølge andre så kan jeg bruke pluggene som kom etter 2008, de som heter QC10WEP. Disse skal de ha hatt større suksess med, og disse skal være bedre pluggerUlempen er at disse koster over 250,- hos forhandleren nede i byen. Så blir endel penger dersom det ikke hjelper, MEN pluggene blir sotet, og ikke på en normal måte (se bilde)

IMG_0414.JPG.6c0800a98dc42b142e7e61e66dbfc2f1.JPG

Legg merke til sot-ringen og at det er sot på plugghetten, meget spesielt...

 

Kan da benytte muligheten til å kjøpe de nye pluggene. Ja, pluggene har en slik index som gjør at dem må peke en viss retning. Så blir jo litt mikk-makk, men burde gå fint. Har ikke en momenttrekker, men regner med det igrunn er bare overkill? Strammer jo vanligvis plugger stramt nok til at de ikke detter av, men at jeg får de av igjen, hehe.

 

Når jeg skal bytte propell ila. uka, så kan jeg prøve å kjøre motor i vannet uten propell samtidig som jeg har datamaskinen tilkoblet motor for å se "live" tall av turtall osv. Så kan jeg f.eks teste hver 500 RPM og turteller og datamaskin viser riktig. En enkel og grei test for å være sikker på at turteller ikke spiller et puss.

 

Kan teste på nytt med forbruk, og jeg vet at det er for lavt, derfor reagerte jeg kraftig på dette.. Skal sjekke igjennom turene da jeg alltid har hatt den samme kameraten med meg, og sjekke sammen hvor vi har kjørt. Skal også høre med han om tanken var tom, og når vi fylte på. Jeg mener vi fylte på først av alt, men dersom det viser seg at vi fylte på etter første tur så mister man jo fort litt av regnestykket. 

 

At hekkbølgen etter båten spruter opp over baksiden av dekselet plager meg kraftig.. Har noen en tips for å gjøre hetta tettere, slik at jeg ikke får fullt av saltvann på EMMen og andre elektroniske dingebomser? 

 

Men, jeg er ung og "dum". Tusen takk for hjelpen så langt! Lærer noe nytt hele tiden! :-))

 

EDIT: Prøver ikke å "trolle", eller feilinformere folk mtp. forbruket mitt og E-TEC osv. Bare slik at det er sagt.

 

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

ville prøvd å pusset ren plugghettene innvendig.   Husker ikke om de der er skrudd inn på pluggledningene slik at de enkelt kan byttes ...? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det kan være lurt å se innom eBay mht spesielle tennplugger men vær obs på fraktprisen og at evt mva kan komme i tillegg.

Kjøpte i sin tid et sett plugger på eBay til kr 200 for 4, her koster de 2000 hos forhandler.

 

Eksempel:

http://www.ebay.com/itm/Champion-QC10WEP-Performance-Iridium-Zundkerze-x-4-Evinrude-E-Tec-/112375811807?epid=780574299&hash=item1a2a1ecedf:g:jMQAAOSwpzdWqOWl

 

Søk:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XQC10WEP.TRS0&_nkw=QC10WEP&_sacat=0

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

høres ut som at det som skjer når det slakkes opp er at båten setter seg veldig "på rompa"  slik at motoren kommer dypt + midt i skuddlinja for hekkbølgen 

 

skjer det samme om du slakker opp mer gradvis? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ang index og moment på plugger, så står det beskrevet i manual jeg fikk med da jeg bestilte diagnosekabel. Tidligere manual sier min 20Nm og maks 41 Nm, mens det er satt 36(tror jeg det var) som maks senere. Hvis du ikke har moment, har jeg fått tips om å skru for hånd, hvis den ikke havner i "unshaded area" 3/4 omdr fra der den stopper for hånd, vil den ikke passe på den syl.Obs! gjelder kun nye uklemte pakninger.

Link to post
Share on other sites

Byttet plugger. De gamle var også QC10WEP. 

 

Da forsvant den vonde startingen, røffe tomgangen og "luggingen" på 600-800 rpm. Ble som en ny motor igjen. Med SST propellen så fikk jeg også høyere fart. Ca 36-37 knop, før jeg lekte med tilt altfor mye da det var endel sjø og 5-7 m/s vind, så ikke optimale forhold... 

 

Turteller viser alt ifra 50 til 300 RPM feil på diverse hastigheter. Nærmere WOT så var den mer riktig, mens 3000-4000 så viste den mer feil. Lå i på alt ifra 27 til 30 knop på nærmere, om ikke 4000 RPM. Noe som var veldig greit. Da bruker jeg "kun" ca 16-17L i timen på nærmere 30 knop. Den viser i tillegg 100-200 feil. Så jeg ligger i realitet lavere på turtallet. Så tror ikke jeg overstiger mer enn 17L-ish ifølge andre tester. Da ligger jeg på ca 28 knop (For å være realistisk, worst case) med et forbruk på 17L (worst case) gir meg ca 0.6L pr nm. Noe som må være mer enn greit nok. Skal teste hastigheten på 3500 også. 

 

Der er den litt mer feil på turteller også, 3500 tilsier 3300 på motoren. Så har enda mer å gå på der. Får teste litt mer imorgen. :-)

 

Byttet også til XD100 innstilling og fortsetter heller med litt ekstra olje (en halv prosent eller noe slikt). 

 

Alt i alt.. Kunne gjerne hatt noen knop ekstra, men nye plugger og ny propell gjorde underverker. Fikk faktisk en 10% økning i fart, noe jeg er veldig fornøyd med.

 

Skal teste og notere mer imorgen da jeg sikkert har trikset og mikset litt på turtall og fart. Får lage meg et "kart" over turtall, hastighet, bensinforbruk og da får jeg fram L pr nm. Det mest økonomiske er nok ca 3500-ish og en fart på 21-23 knop.

 

EDIT: Beklager diverse skriveleifer, seint nå, he he..

Redigert av Snusmumrikken (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev On 10.7.2017 at 13.59:

Det er riktig, men det skjer selv om jeg tar det rolig, eller fra "sixty to zero". 

 

Finnes det en spray jeg kan dynke motoren i for å beskytte den ytterligere?

 

Denne er den klart beste jeg har vært borte i men motoren blir klebrig i årevis etterpå :)

https://www.ahlsell.no/33/forbruksmateriell/kjemisk-teknisk-og-hygiene/oljer---fett---skjareveske/rustbeskyttelsesprodukter/10174545/

 

26017195.jpg?preset=large

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Snusmumrikken skrev for 9 timer siden:

Skal teste og notere mer imorgen da jeg sikkert har trikset og mikset litt på turtall og fart. Får lage meg et "kart" over turtall, hastighet, bensinforbruk og da får jeg fram L pr nm. Det mest økonomiske er nok ca 3500-ish og en fart på 21-23 knop.

 

 

med slike dype v bunns skrog er det ikke nødvendigvis mest økonomisk å kjøre i lav planefart - mindre løft i båten = mer våt flate og motstand.   Blir jo interessant å se hva du får av testdata.  

Høres jo bra ut med en slik morsom båt , som også er rimelig å bruke. Weslingen min med 80-talls 2T ligger nok på literen pr nm...  

 

av andre "rustmidler" jeg har brukt kan nevnes Fluid Film (lanolinbasert) og biltemas linolje spray.  Sistnevnte er klissete og neppe det optimale for bruk under dekselet. 

 

Men nå med SST propellen kan du jo sikkert heve motoren et hakk så får du den jo 20 mm opp - alle monner drar :lol: 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Da får jeg dynke motoren i noe slikt! :-)

 

Hatt enda en rå dag idag ute på sjøen, på slutten så kjørte vi bak en båt som lignet på Askeladden P77 med en Suzuki 300. Kjørte i hekkbølgene, forbi, osv. Var moro, så ut som om de også syntes det var artig. ^^

 

Så deretter en 40 og noe Windy, kommer i over 35 knop (da vi kjørte ikke mye raskere enn dem). Å hoppe i de hekkbølgene er noe av det villeste jeg har vært med på. 

 

Har hatt litt ekstra olje i bensinen samtidig kjørt med Evinrude sin 2+4, skal også være god til å rense injector etc. Motor går uansett som en drøm. Det pluggbyttet var vell verdt det.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...