Jump to content

Erstatte ødelagt Raymarine S100 fjernkontroll med ny, må jeg også skifte basestasjonen?

Festina_Lente

Recommended Posts

Som emnetittelen sier har jeg fått meg en ny fjernkontroll Raymarine S100 fordi den gamle sluttet å fungere. Den gamle falt i gulvet noen ganger, og først sviktet displayet - nå fungerer den overhodet ikke lenger.

I pakken fra Raymarine medfølger ny basestasjon. Det er ikke noe feil med den gamle basestasjonen såvidt jeg vet - og ikke aner jeg hvor den er lokalisert ombord heller.  jeg bytte ut basestasjonen? Kan jeg få den nye fjernkontrollen til å snakke med den gamle basestasjonen?

Hvordan går jeg frem? Fant ikke noe om dette i bruksanvisningen som fulgte pakken.

Jeg er rimelig sikker på at du kan bytte kun fjernkontrollen uten å bytte basestasjon. Etter byttet må den nye kontrolleren synkes mot basestasjonen, men jeg husker ikke hvordan det gjøres. Enten er det noen dip-switcher som må matches på kontroller og base, eller så er det en tastekonbinasjon som må foretas på kontroller etter at enhetene er påskrudd. Noe sånt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Du finner manualen her, og det står beskrevet på s. 28 om registrering og de-registrering.  En liten hake sånn som jeg forstår det, er at man må avregistrere den gamle fjernkontrollen før man registrerer en ny.  M.a.o. må den gamle fjernkontrollen være operativ og benyttes til avregistrering.  Men det skader jo ikke å gi det et forsøk med den nye allikevel.

Fant oppskriften ja. Skal rapportere når resultatet foreligger. Takk for svar!

registrere håndsettet 

I DEALER (forhandler) menyen, under REGISTRATION, trykk PILOT. 

Hvis S100 ikke er registrert vil det stå NOT REGISTERED. Trykk > for å starte registreringsprosessen, du kan til en hver tid trykke < knappen for å stoppe registreringen. 

Når basestasjonen er funnet av fjernkontrollen og registreringen er
utført vil det stå REGISTERED på skjermen. 

For vellykket registrering er det viktig at alle andre fjernkontroller på båten er slått av. Hvis du forsøker å registrere med andre håndsett på, vil du få meldingen REGISTRATION INCOMPLETE. 

For å avregistrere håndsettet

I DEALER (forhandler) menyen, under
REGISTRATION, trykk PILOT. Hvis
S100 allerede er registrert, vil det stå
REGISTERED på skjermen. Trykk > for å fortsette, eller STANDBY for å avbryte funksjonen. 

S100 vil forsøke å kommunisere med basestasjonen og avregistrere. Når det er utført vil det stå NOT REGISTERED på skjermen. 

Hvis S100 ikke kan kommunisere med basestasjonen vil det stå BASE NOT FOUND på skjermen. Du kan avregistrere S100 på dette tidspunktet ved å trykke >. For å avslutte uten å avregistrere, trykke STANDBY knappen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...