tommy hansen Startet 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Juli.2017 Hei jeg driver og lapper noen hull kjølen + noen andre steder under vannlinja i en 15 fots båt , var på biltema og de sa at jeg skulle bruke Biltema Epoxy primer og vevd glassfiber legge noen lag med det og bruke alu rulle og få ut luften.. har prøvd det nå men litt usikker om dette var riktig metode. noen med erfaring her inne som kan gi meg noen tips? Mvh Tommy Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Biltema Epoxy primer..". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Dersom de mener denne grunningen egner seg til laminering, hvorfor selger de da "Lamineringsepoksy"? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 (redigert) Det er nok heller lamineringsepoksyen deres du skulle ha brukt.. Epoksyprimeren er ganske tynn i forhold, men for all del, kan gode være den binder godt nok til glassfiberveven. Jeg ville ha slipt rent området du skal støpe (skråsliping slik at du får god overlapp og styrke for hullene), avfettet med aceton og primet med ren ufortykket epoksy (som den jeg linker til). Så vætet ut ferdig utklyppede stykker av glassfiberveven og lagt en og en over skaden du skal fikse opp i. Så bruk aluminiumsrulla til å få ut lufta (du kan også til nøds bruke hendene, men bruk hansker, du vil ikke ha epoksy direkte på huden!). Når du så har bygget opp tilstrekkelig antall lag med vev kan du la det få herde i fred for så å slipe over slik at det blir jevnt dagen etter. Først da kommer epoksyprimeren til sin rett, som en slags forsegling av overflaten og grunning til bunnstoffet. Redigert 9.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 9.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2017 Hvorfor ikke bruke Biltema sin polyester og glassfibermatte til småreparasjoner? Har brukt dette til diverse reparasjonsarbeider på min egen båt bl.a. innstøping av nye skott i dreggkasse forut og akter, støping av baugsprud og reparasjon av skade i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Som Hakkanen skriver: du må bruke lamineringsepoxy, ikke primer. Du må bruke vevd duk, ikke matte. Epoxy fester mye bedre på gammel polyester enn ny polyester, derfor er epoxy best til denny type arbeid. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Til Hakkanen: Hva er det blå som stikker opp rundt skaden/repareringsbota og hvorfor blir det brukt? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Det er maskeringsteip. Bruker det for å avgrense området jeg sliper og for å hindre at så mye bunnstoff blir slipt inn i glassfiberen. Avfetter uansett, men trenger ikke legge opp til mer forurensninger enn nødvendig. Etter epoksyen har herdet sliper jeg jevnt, og da langs kantene på reparasjonen helt ned til teipen blir spist opp av sandpapiret. Den blå teipen er lett å se gjennom støvete vernebriller, dermed får man et forvarsel om å roe ned litt når teipen blir slipt vekk Sitér dette innlegget Link to post
tommy hansen Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Tusen takk for bra svar her i tråden :)!!! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hakkannen skrev On 10.7.2017 at 11.34: Det er maskeringsteip. Bruker det for å avgrense området jeg sliper og for å hindre at så mye bunnstoff blir slipt inn i glassfiberen. Avfetter uansett, men trenger ikke legge opp til mer forurensninger enn nødvendig. Smart triks! Et alternativ er å fjerne bunnstoffet i et litt større område. Med skrape og grovrengjører har man god kontroll slik at man kan la primeren være igjen der man ønsker. Ellers vil jeg slå et slag for polyester til slike reparasjoner. Jeg ser helt klart poenget med at epoxy er sterkere og binder bedre, men dersom man ikke er ekspert vil jeg påstå at polyester er enklere å bruke. Hvis man ikke klarer å oppnå et bra resultat hjelper det ikke at materialet er bedre Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hakkannen Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Komodo skrev for 2 timer siden: Ellers vil jeg slå et slag for polyester til slike reparasjoner. Jeg ser helt klart poenget med at epoxy er sterkere og binder bedre, men dersom man ikke er ekspert vil jeg påstå at polyester er enklere å bruke. Hvis man ikke klarer å oppnå et bra resultat hjelper det ikke at materialet er bedre Ser den For min del har jeg begrenset erfaring med polyester (for all del, har støpt litt, men ikke nok til å kalle meg så veldig erfaren), men har brukt epoksy en del i forbindelse med reparasjoner på trebåter og kaldbaking. Og da jeg i tillegg ikke kom skikkelig til på innsiden av båten for å slipe ned mot null fra begge sider (trangt som fy og innerliner i glassfiber) ble det sikrere for meg å bruke epoksy som limer bedre enn polyester til gammel glassfiber. Spesielt med tanke på at dette er under vannlinja. Har (just in safety case) gått opp i radius fra 12x tykkelsen av laminatet til 14x for å være sikrere på sterkt nok resultat, selv om støpen ikke ble fra begge sider. Epoksyen har herdet fint (viktig med pinlig nøyaktig blandingsforhold) og det nye laminatet virker sterkt og godt. Vil jo forsåvidt vise seg om det har gått galt etter sjøsettingen på fredag La duken vekselvis i flere retninger for å sikre styrke alle retninger. Tror det skal noe til at det begynner å lekke, har erfart at epoksy limer veldig bra til de fleste materialer så lenge grunnarbeidet er gjort skikkelig. Var litt usikker på om glassfiberen (den gamle) var tørr nok til å støpe etter bare ei uke på land, men flere mente den ikke hadde noen grunn til å være fuktig, noe det virker som de har rett i. Virket tørr og fin da jeg slipte meg inn, lot likevel opplegget få tørke en dag i sola, så bør det i alle fall ikke stå på det For noen år tilbake skulle jeg lage en ny gasskasse til båten. Ble vel egentlig en utvidelse av den gamle, den var for to av de smale 5kg flaskene. Kappet vekk den delen av kassen jeg ville utvide og slipte ned mot null ca. 8-10x tykkelsen. Prøvde meg da med polyester, selv om jeg i utgangspunktet hadde mer tro på epoksy. Resultatet virker sterkt og greit, men så kreves ikke den store styrken der heller. Likte at det gikk så fort med polyester, tar en del lengre tid med epoksy, selv med hurtig herder. Redigert 10.Juli.2017 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 10 hours ago, Komodo said: Ellers vil jeg slå et slag for polyester til slike reparasjoner. Jeg ser helt klart poenget med at epoxy er sterkere og binder bedre, men dersom man ikke er ekspert vil jeg påstå at polyester er enklere å bruke. Hvis man ikke klarer å oppnå et bra resultat hjelper det ikke at materialet er bedre Øvelse gjør mester. Min påstand er at det er enklere å få et godt resultat med epoxy om man ikke har noe erfaring med noen av delene. Det er lettere å blande riktig ( bruk kjøkkenvekt på epoxy - med polyester bruk kjøkkenvekt til polyesteren og sprøyte til herder: ml og gram er ca 1-1). Hovedargumentet er at man har mer tid med epoxy, og ser man det blir galt kan man rive av alt og tørke med aceton før man prøver igjen. Polyester og matte er muligens enklere hvis det er køddete hjørner, men med litt smart klipping av duken på forhånd får man det til. Jeg foretrekker forresten pensel og tapetskape for hhv påføring av epoxy og for å mette duken, ikke rulle. Men uansett må du jobbe inn epoxyen (eller polyester) til det ikke er luftblærer. Det kan være lurt å gjøre noen tester før mangår løs på selve båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.