Jump to content

Mistenker vann i VP 110S seildrev


izzno

Recommended Posts

Peilepinne sitter i toppen og vil vel sådan bare vise toppen av Oljen.

 

Men fargen er lysegrå (lys lys grå). Konsistensen er fortsatt som olje.

 

Kan dette være spon eller er det garantert vann? 

Kan jeg kjøre med dette til sesongen er over? +/- 40 timer. (Lotto? :D)

 

Jeg ser også "litt" fukt rundt belgen på innsiden, men det lekker ikke inn...

 

Planen er uansett og bytte belg / pakninger til høsten.

Link to post

Dersom fargen er lysgrå har du garantert vann i drevet.

Og det vannet kan kun komme inn et sted. Slitte simmerringer rundt akselen.

Opp til deg, men jeg ville gjort noe med det.

Ganske enkel jobb. Tar deg en times tid, men båten må opp.

Sjekk akslingen for slitespor samtidig.

Link to post

Olje og vann som piskes sammen blir lys grå farge.

Dette gjør at oljen mister sine smørende egenskaper og vannet kan tære på metallet. Så nei, dette kan du ikke kjøre med eller vente til høsten.

 

På et drev er det normalt to steder vann kommer inn:

Enten ved slitne simmerringer rundt propellakslingen, eller der du deler drevet fra girkassen.

Litt fukt rundt belgen tror jeg ikke har noe sammenheng med dette.

 

Det kan nok se ut som høsten kommer veldig tidlig for deg i år ;-)

 

 

Link to post
Sitat

Det kan nok se ut som høsten kommer veldig tidlig for deg i år ;-)

 

Kjøpte båten i forrige uke :/ , litt starterproblemer (Hammer gjør susen)  og mistenker dynamo ikke lader. Men lett å fikse begge deler så.

 

Men neida, dette skal vi få fikset. Skal sørge for et løft og bestille pakkesett med en gang. Takk for svar!

 

Sitat

Ganske enkel jobb. Tar deg en times tid, men båten må opp.

 

Trenger jeg noen spesialverktøy til dette? Eller er det bare som å klemme inn en simmerring på bilmotor?

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post

Litt usikker på om Mulligan greier det på en time. I så fall bør du leie inn han til avtalt pris.

De fleste sier rundt 10 timer på denne jobben.

  • løsne alt av kabler og slanger
  • Dele motor og girkasse
  • Flytte frem motor
  • av med propell og aksling
  • løfte opp drev.
  • dele drev og bytte pakning
  • trekke av lager simmering på aksel
  •     - også montere alt i motsatt rekkefølge igjen.

Det ligger flere filmer på Youtube om hvordan dette gjøres.

Håper du fikk båten billig, ellers ville jeg forlangt noe avslag.

Link to post

Jeg trodde i disse seildrevene sto under overtrykkk, altså at oljen står høyere i giret enn havflaten. Ved lekkasje vil da olje lekke ut, men ikke vann inn.

 

Utfordringen kan være å få løsnet anode 33 og lagerhus 3 dersom det er mye korrosjon. At boltene kan brekke.

Når dette er ute er det enkelt å bytte de to simmerringene 14:

 

5941.jpg

 

 

Se også denne: Reparere slitespor etter simmerring i propellaksling på VP 120S-B seildrev

Link to post

Utrolig mye kunnskap her! :)

 

Bytter selvfølgelig anoden, men er det annet som burde byttes?

 

Vindøyet skrev 49 minutes ago:

Litt usikker på om Mulligan greier det på en time. I så fall bør du leie inn han til avtalt pris.

De fleste sier rundt 10 timer på denne jobben.

  • løsne alt av kabler og slanger
  • Dele motor og girkasse
  • Flytte frem motor
  • av med propell og aksling
  • løfte opp drev.
  • dele drev og bytte pakning
  • trekke av lager simmering på aksel
  •     - også montere alt i motsatt rekkefølge igjen.

Det ligger flere filmer på Youtube om hvordan dette gjøres.

Håper du fikk båten billig, ellers ville jeg forlangt noe avslag.

 

Her snakker du om Belgen?

 

Betalte forøvrig 70k (Lå ute til 90) for en Maxim 26 med det meste i orden. Båten gikk helt fint en transport på 3000rpm i 5 timer. Lekker litt olje (Ser ut som bunnpanna). < 1dl på 5 timer drift. Dynamo usikker (Litt usikker på skillerele etc, tar det i egen tråd), starter må overhalles (Hammer virker).

 

Så er det noe i det og ikke skru for mye på noe som virker. Jeg leverer helt klart en oljesugesvamp til resirk 1 gang i året fremfor å dele en så gammel motor.

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post

Om du har en dor som passer inn i unbrakoskrue (23) som holder lagerhus (3) og gir disse et par bastante slag med tung hammer så er det min overtro at skruene løsner lettere fordi man da "knuser" noe av det vite pulveret som danner over tid og kniper fast skruene...

Link to post
Ingar skrev 11 minutes ago:

Jeg trodde i disse seildrevene sto under overtrykkk, altså at oljen står høyere i giret enn havflaten. Ved lekkasje vil da olje lekke ut, men ikke vann inn.

Varierer fra båt til båt. På en flatbunning vil det være slik. Hos meg er den under vann.

Fremgangsmåten er riktig. 

NB. Tappeskruen må ut før akselen trekkes ut. Ellers knekker den magnetiske tappen av.

Dersom simmeringen er slitt inn på fjæra må akslingen inspiseres nøye for spor.

Link to post

Hm, er det noen med 110S montert på Maxim som har bestille deler fra MarinePartsEurope?

 

Denne Zink anoden jeg fikk ser ikke ut som den som sitter på mitt drev!

 

 

IMG_20170704_182621.jpg

1500406216806234053885.jpg

 

Da begynner jeg å tvile på simmerringene og... Jeg vil ikke la drevet stå åpent uten olje mens jeg venter på rett deler.

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post

Jeg fikk F*** ikke skilt drevet!

 

Det var så vidt jeg fikk av propellen til å begynne med. Unbrako bolten til konetuppen dro jeg rund på den første halvtimen... Hadde det ikke hvert for at bolten hadde grodd fast i konen som har hull på sidene som jeg fikk kilt en bauta trekker i, hadde jeg ikke fått av propellen en gang.

 

Boltene som fester ytterdrevet var greie å få av, men å skille drevet var klin umulig. Det er begrenset hvor mye jeg tør å banke på det! Forslag mottas med stor takk!

 

Ellers så jeg når jeg skrudde ut tappebolten at pakningen der var fullstendig oppløst/borte. Jeg satser på at den er problemet da den var så og si intet eksisterende. Heldigvis bestilte jeg denne og...

 

Oljen var forøvrig mørk grå, Jeg lot den stå på land 2 dager før jeg tappet den. Det kom ikke vann først så jeg er ikke sikker på hva som har skjedd...

 

Propell:

Propellen var veldig ru og hakkete rundt kantene. Den pusset jeg med stålbørste og tenkte lakkere for å få litt glattere overflate. Kantene får vente.

 

Før jeg hevet båten gjorde den 7knop på 3500rpm

 

Er det realistisk å få en marsfart på 10knop på denne balja, og kan jeg hente det på å rette litt på propell etc?

Redigert av izzno (see edit history)
Link to post

Ut fra data i den testen som ligger i arkivet kan man ikke forvente mer enn 7-8 knop med bruk av korrekt propell og maks 3500rpm. Propellen benyttet i testen var altfor tung, ga maks 3800, mens det skulle vært 4500.

Håper selgeren informerte deg om dette.

 

Hva mener du med at du ikke får "skilt drevet!"? Demontere del nr. 3?

Link to post
Ingar skrev 5 minutes ago:

Ut fra data i den testen som ligger i arkivet kan man ikke forvente mer enn 7-8 knop med bruk av korrekt propell og maks 3500rpm. Propellen benyttet i testen var altfor tung, ga maks 3800, mens det skulle vært 4500.

Håper selgeren informerte deg om dette.

 

Nå gir motor max 3800rpm, men den er 40 år gammel med en liten dyse-lekk så det kan være mange årsaker til det. Det kan også være at propellen er overdimensjonert som du sier. Jeg vet heller ikke om Propellen er orginal... Selger informerte om marsfart og anbefalt rpm, men nå annonserte han også båten som ferieklar. Antall Topics burde gi en klar indikator på at dette IKKE var tilfellet.

 

Ingar skrev 5 minutes ago:

Hva mener du med at du ikke får " skilt drevet!"? Demontere del nr. 3?

 

Jepp!

IMG_20170721_175659.jpg

IMG_20170721_175654.jpg

Link to post

Slik jeg skjønner har du fått av anoden og de 2 boltene som holder del 3. Isåfall, ta tak i del 3 med stooor rørtang og vri den løs. Sitter antagelig i o-ringene (22).

 

Angående fart så vil den dyselekkasjen neppe ha noen innvirkning av betydning på motorens ytelse. De må isåfall være at den er så stor at det blåser ut merkbart med luft ut med dertil tap av kompresjon. Antagelig er det heller en form for svetting over lang tid.

Man må anta at motoren i testbåten var ny og derfor ydet full effekt. I og med at turtallet likevel bare ble 3800 (av 4500) tilsier at propellen var for "tung", drøyt 15%.

Sannsynlig marsjfart blir da 10.0kn fratrukket 15%.

 

Link to post
Ingar skrev 33 minutes ago:

Slik jeg skjønner har du fått av anoden og de 2 boltene som holder del 3. Isåfall, ta tak i del 3 med stooor rørtang og vri den løs. Sitter antagelig i o-ringene (22).

 

Det var et godt tips! Jeg prøver med rørleggertang imorgen.

 

Ingar skrev 34 minutes ago:

Man må anta at motoren i testbåten var ny og derfor ydet full effekt. I og med at turtallet likevel bare ble 3800 (av 4500) tilsier at propellen var for "tung", drøyt 15%.

Sannsynlig marsjfart blir da 10.0kn fratrukket 15%.

 

Det stemmer det bra med hva jeg opplever.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...