Jump to content

Vetus 4.17, for mye olje ?


Sontut

Recommended Posts

Jeg er redd for at jeg har fylt for mye olje på motoren Vetus 4.17 en 47 innenbords diesel motor.

instruksjonsboka sier at den rommer 5,6 liter olje. 

Nå målte jeg ikke eksakt hvor mye olje jeg tømte ut men det var i underkant.... ? 

og jeg tømte nesten 5 liter på....

 

fikk nok muligens en ikke helt eksakt peiling heller men den viste over og jeg prøvde å tømme noe av.

 

etter flere lengre turer mistet plutselig motoren kraft på høyere turtall.

etter å ha kjørt på sakte fart inn til fylling av diesel ... Fylte diesel backet litt og kom hundre meter ut på fjorden da den mister kraft på nytt og stopper når jeg gir mer gass.... nå sjekket jeg under dørken med tydelig endel olje som har sprutet ut...

Fikk på lav lav fart manøvrert meg inn til brygga igjen..... Der står den

 

 

har lurt på om dette kan ha sammenheng med en grunnstøting da jeg klarte å stoppe i sand/leire og motoren bråstoppet

altså om det har sammenheng med aksel/gir og slark pakninger som har røket etter dette

Sannsynligheten her er der men båten har jo gått fint lenge etter så skaden kommer jo mye lengre etter

 

men for mye olje har det altså vært på den lenge lenge fem turer på fire-seks timer minst

 

setter pris på innspill

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...