Jump to content

Ny båt, Princess Riviera 266

TimJ

Recommended Posts

Komodo:

??? ja, hadde jeg hatt råd til ett drev som tålte den effekten der så hadde jeg lett kjøpt den motoren....

ser jo at D6-400 blir levert på båter med drev, men aner ikke hva drev fra VP det er da?

Prolimit:

Takk for god info, vil nok da tro at med en 315hk burde jeg klare godt over 30 knop, enkelt, siden vekten blir mye mindre osv....

Bra tips ang Princess i England, skal sende de en Mail når jeg har fått båten og be om all info de måtte ha om den:-)

Det med drev ja... nå er det 290SP som sitter der, og det er ikke så aktuelt, vil helst ha DP drev....

17000 var jo ikke en sinnsyk pris, men spørs når man i tillegg skal bygge om til DP om det ikke bare lønner seg å selge begge drev/motorer som sitter der i dag og kjøpe noe "nytt"

Trophy skrev 11 minutes ago:

Eg satte inn en ny mercruiser 320 diesel med bravo 3x drev  1.81 utveksling i 2006 . Bayliner 2858 2000 mod som veide ca 4000/4500kg og fart 34/31 kn. Lengde i vannlinje 28 fot. Vekt ved kraning .

Burde gå fint med 1 motor på din båt. Lykke til :thumbsup:

Takk for bra svar:-) husker du ca forbruk ved cruise? Og hva var cruise farten din?

En motor på 315 hk fungerer sikkert bra, jeg er tilhenger av dobbelt installasjon både for driftssikkerheten og manøvrerings fordelene. På min 286 med 2xAD41 snitter jeg 1,9 liter PR. NM. Hva jeg bruker i marsjfart har jeg ingen aning om. Legger ved en link til en engelsk side for brukte marine deler og motorer. Det ligger det en fin Yanmar 6lp med drev og instrumentering til helt OK pris. 

https://m.apolloduck.com/boat.phtml?id=332596

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Sliter med å finne høyden på båten uten targa...

noen som vet hvor jeg kan finne det ut?

Må vite høyden pga frakt... Litt drøyt å kjøre til Bergen for og måle??‍♂️

Selger er på ferie så han får ikke hjulpet meg.

Igjen er jeg usikker på motor valg, blir sliten av meg selv????

For enklest mulig jobb, 2x200hk små diesel maskiner.... Der er det dårlig utvalg brukt... hadde håpet å holde meg under 150 000 for motor og drev. 

Så ser ut som om jeg må gå for en motor?

• 2 uker senere...

Da er det ikke lenge igjen før båten kommer ned.

var oppe og gjorde den klar for transport, så meste torsdag starter den på reisen fra Vestlandet og ned hit.

Er en del som skal/må gjøres.

Den må vaskes grundige innvendig, båten har stått på land i ett år med dårlig lufting, noe som har resultert i mugg og jordslag flere steder.

Puter inni må renses, madrass i stikkcabin tror jeg blir kastet.

Alt elektrisk skal ses over, alt bak i motorrom skal ut og det skal vaskes og males der.

Bilder kommer neste helg, glemte å ta bilder når jeg var der....

• 2 uker senere...

Da er båten kommet hjem og jeg har begynt å lage en liten oversikt over hva som skal/må gjøres.

Lekker vann inn i takluka i cabinen, den må byttes da pakninger er helt råtne.

Samtidig lurer jeg da på hvordan det ser ut i selve taket?! Princess har laget ett stort taktrekk i plast eller noe, som jeg ikke helt ser eller skjønner hvordan kan demonteres uten å skru hele båten fra hverandre. Noen som har Riviera som vet noe om dette?

Er mye mugg/jordslag i hele båten, men heldigvis er alt mulig å vaske bort.

noen detaljer må byttes ut da fukt har ødelagt.

Det er ikke septiktank i båten, så dette må keg og finne en plass til.

videre skal motorrom renskes fullstendig og alt av kabler bakover skal byttes ut samt at motorrom skal males.

Det elektriske skal ses over, landstrømmen og 220v siden virker grei, det er brukt skikkelige kabler beregnet på båt.

Når det gjelder motor ser jeg ut til å lande på 2x 315hk yanmar, men jeg må finmåle litt og se at det faktisk er plass nedi der.

Har lyst til å ta den litt ekstra ut nå, så vurderer Seastar Optimus 360 styring/gass/gir....

Koster noen kroner, men dæven det ser rått ut...

Dashbord blir som det er, men kommer til å kjøre alt av instrumenter digitalt. Enten Veethree sin løsning eller rett i plotter. Utfordringen med å bruke plotter er at det stjeler mye plass, og noe særlig over 12" plotter koster jo blod....

alle puter innvendig må dessverre lages nytt da fukt og mugg har ødelagt de ser det ut som.

Vel, dette er så langt, kommer sikkert mer som må gjøres når jeg starter.

Blir artig å følge.

Har også innstalert septiktank i min riviera 286, plassert i rommet forran/under pasasjer setet.

Septik slange ut fra toalett, og under stikk lugaren, dette har fungert fint. Egent tømmeventil plassert ved septiktank.

Blir krefter nok hvertfall med 2 x 315, men hva veier disse?? pass på så den ikke blir for baktung.

Ellers en flott båt, du garrantert får mye glede av. Missunnelig på hekkporten, som kom på 266 :thumbsup:

TimJ skrev for 3 timer siden:

Når det gjelder motor ser jeg ut til å lande på 2x 315hk yanmar, men jeg må finmåle litt og se at det faktisk er plass nedi der.

TimJ skrev for 3 timer siden:

Jøss, det må jeg si!  Dette blir spennende!  Men da sprekker kanskje budsjettet litt også? 

LEBA skrev for 5 timer siden:

Blir gøy å følge dette prosjektet også sjef :smiley::smiley:

Hehehe, takk for det ja?? spent selv jeg???

volvo_penta_ skrev for 4 timer siden:

Blir artig å følge.

Har også innstalert septiktank i min riviera 286, plassert i rommet forran/under pasasjer setet.

Septik slange ut fra toalett, og under stikk lugaren, dette har fungert fint. Egent tømmeventil plassert ved septiktank.

Blir krefter nok hvertfall med 2 x 315, men hva veier disse?? pass på så den ikke blir for baktung.

Ellers en flott båt, du garrantert får mye glede av. Missunnelig på hekkporten, som kom på 266 :thumbsup:

Ok, du la den der ja? Ser ut som om jeg kan kutte opp gulvet i stikkcabinen og montere den bak vanntanken.... skal måle litt og se hva som går?

Burde ikke stå på krefter nei??? Hanmar motorene er faktisk ganske lette. De veier rett over 400kg stykket. AD41 motorene til volvo veier langt over 500kg, og de ble båten levert med fra fabrikk, så burde fungere fint....

Hekkporten er vel det jeg har savnet mest tror jeg. Skal bli deilig å slippe å klatre over båten for å komme ombord.....

Komodo skrev for 3 timer siden:

Jøss, det må jeg si!  Dette blir spennende!  Men da sprekker kanskje budsjettet litt også? 

Budsjett ja????‍♂️ Ryker på 200 for to sånne maskiner.... Optimus greiene vet jeg ikke prisen på enda, men blir det for dyrt dropper jeg det så lenge.....

Ellers har jeg fått vasket båten innvendig i dag. Har igjen toalettrommet og stikkcabinen men det burde gå fort.

skal prøve å få vasket selve skroget innvendig og på ett vis, da mye lukt sitter der vil jeg tro.

Skal få røsket ut motorene til helgen håper jeg så jobben med å tømme maskinrommet kan starte. Ser at de som har hatt båten før har gjort det enkelt med lensepumper.... Når en ryker tar vi ikke ut den gamle og bytter den ut, Neida, vi monterer bare en ny??‍♂️??‍♂️??‍♂️ Har sikkert 100 lensepumper i bunn av båten????

Bilder kommer til helgen????

10 hours ago, TimJ said:

Ellers har jeg fått vasket båten innvendig i dag. Har igjen toalettrommet og stikkcabinen men det burde gå fort.

skal prøve å få vasket selve skroget innvendig og på ett vis, da mye lukt sitter der vil jeg tro.

Skal få røsket ut motorene til helgen håper jeg så jobben med å tømme maskinrommet kan starte. Ser at de som har hatt båten før har gjort det enkelt med lensepumper.... Når en ryker tar vi ikke ut den gamle og bytter den ut, Neida, vi monterer bare en ny??‍♂️??‍♂️??‍♂️ Har sikkert 100 lensepumper i bunn av båten????

Bilder kommer til helgen????

:lol: :lol::lol::lol::lol: :giggle::giggle::giggle::giggle::giggle: Ikke pent å le, men ser for meg det motorrommet!!

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...