Jump to content

På svai fra hekken


Pim

Recommended Posts

Hei.

Det er vanlig at det er ankeret i baugen benyttes når man ligger på svai. Personlig har jeg gode erfaringer med å ligge på svai med ankeret ut fra hekken. Det skyldes først og fremst at båten min ligger dønn stille på denne måten. Dersom jeg ligger med ankeret ut foran jager og stresser den frem og tilbake. Jeg vil anta at dette fører til at båten napper i ankeret slik at det kan løsne. Mulig at ulike båttyper kan oppføre seg litt ulikt når det gjelder dette. En ulempe med ankeret ut fra akter er at man får vinden inn i cockpiten, men er det andre ulemper? Er det f.eks. større vindfang i båten når den ligger slik? Har noen andre eller tilsvarende erfaringer?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Det er vanlig at det er ankeret i baugen benyttes når man ligger på svai. Personlig har jeg gode erfaringer med å ligge på svai med ankeret ut fra hekken. Det skyldes først og fremst at båten min ligger dønn stille på denne måten. Dersom jeg ligger med ankeret ut foran jager og stresser den frem og tilbake. Jeg vil anta at dette fører til at båten napper i ankeret slik at det kan løsne. Mulig at ulike båttyper kan oppføre seg litt ulikt når det gjelder dette. En ulempe med ankeret ut fra akter er at man får vinden inn i cockpiten, men er det andre ulemper? Er det f.eks. større vindfang i båten når den ligger slik? Har noen andre eller tilsvarende erfaringer?

<{POST_SNAPBACK}>

Nå sier du ingen ting om hva slags båt du har. Jeg vil anta at du får større vindmotstand om du har hekken mot vind. Om jeg husker rett vil en seilbåt på ca. 30 fot i 50 knops vind (full storm) trekke i ankerkjettingen med en kraft på ca. 300 kg. I orkan ca. 1000 kg. Dette er kreftene forårsaket av vind. Jeg har selv blitt overrasket av 50 knops vind en natt på svai hvor det var meldt frisk bris 10 (20 knop). Det blir vel sjelden til at man opplever å ankre i hardere vind, men jeg har ligget på svai i stiv kuling nokså mange ganger.

 

Jeg velger alltid ankerplass slik at jeg har bølge-le. Så rykk og napp på grunn av bølger er ikke problemet. Hva så om båten jager? Vel, har man et godt ankerfeste så kan man vektlegge at noe av vindenergien omsettes til bevegelse av båten, fremfor å direkte dra i ankerkjettingen. I alle fall bidrar det til fjæring. Kanskje er aberet med jaging først og fremst at båter kan gå i klinsj om plassen er for liten?

 

En annen sak: Så en tråd her for noen uker siden hvor noen snakket om ankring på steinbunn. Unngå alltid det!

 

Sørg for å sette ankeret godt fast ved oppankring du, om du ligger med hekken mot vinden synes jeg nesten blir en privat smak-sak! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke ligget på svai i så sterk vind som storm, men en gang i stiv kuling. Da hadde jeg to 10 kg Bruce-ankere på linje (samme tau) ut fra hekken. Det fungerte bra. Båten min er en Rasmus 35, langkjølt, ca 6 tonn. Jeg trodde en stund at den var spesielt urolig med ankeret ut fra baugen. Men det var inntil jeg så en ny stor First på svai i mye vind. Den så ikke ut til å ha det særlig godt... Men jeg er nok enig i at vindfanget blir større med hekken mot vinden.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

De aller fleste (om ikke alle) båter er vel konstruert for at sjø og vind helst, og hvis mulig, skal tas imot med baugen. Det gjelder også når man ligger på svai. Sjøl ville jeg ikke ankret opp for nattligge med hekken mot været, selv om noen båttyper sikkert fint kan klare det. Dessuten er det også andre faktorer som spiller inn (som nevnt i flere innlegg): lengden på ankertauet man har ute, daumann, etc....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...