Ny skipper Startet 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 10.Juli.2017 Heisann båtfolket ! På vei hjem i dag virket ikke gassen etter første trinn , båten går i gir forover,men kun på tomgangsfart i 3-4 knop. Ingen reaksjon når jeg gir gass. Prøvd å stoppe opp slå av og på maskin, men samme problemet. Har hatt litt problem tidligere,men virket når jeg satt i fri og ga gass igjen. PS: 5 timers tur hjem i dag i 3 knop og bølger var litt av en tur Revers går også bra i gir og der får jeg gitt normal gass. Det er ikke lenge siden jeg kalibrerte systemet da jeg skiftet til nye VP original propeller. Problemet kom faktisk litt etter dette ! Håper inderlig noen har tips og erfaringer så jeg kan få løst dette problemet raskt midt i ferien ! Eller tips om noen i Vestfold ( Sande ) som kan fikse dette . Motor er VP D4 260, 2006 model og har gått ca. 750 timer Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Husker ikke i farten hvilken feil som ikke lar deg få gasdpådrag, men vil tippe dette har gitt ein feil kode. Se i manual og følg prosedyre for å lese ut feilkoder, og se hva du får ut. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Får du til å øke turtall når N-knappen er trykket inn slik at giret ikke kobler inn? En mulig årsak kan være om motorstyringen ikke får beskjed om at drevet har kommet i gir. Jeg tror det skal være en bryter inne i giraktuatoren som skal gi et slikt signal. Kan skyldes feil med bryter eller at girwire går tregt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Har ikke fått noen feilkoder. Er det enkelt å åpne giraktuatoren for å sjekke bryteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Jeg har ikke drev selv så jeg kjenner ikke aktuatoren. Lignende spørsmål har vært oppe på forumet tidligere og treg girwire har vært en gjenganger. Det kom på et tidspunkt en ny forbedret wire. Vet du om du har gammel eller ny type? Skal være kjennelig på fargen på strømpen uten at jeg husker hvilken farge som er den nye. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Den går lett i gir forover og revers, men gir ikke gass forover, tror jeg har gammel type girwire, men det virker som det er noe med gassen forover. Gass på revers funker jo som den skal ! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Om wiren er treg kan den gå langt nok til at drevet går i gir, men ikke langt nok til at bryteren blir trykket inn. Og så kan det også være en risiko for at drevet bare nesten er i gir og at det slurer. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Ok, takk , skal sjekke dette ! Må vel ha båten opp på verksted for å sjekke dette , eller er det noe jeg kan gjøre fra maskinrommet ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 (redigert) Som sagt har ikke jeg egen erfaring med disse aktuatorene. Forhåpentlig vis kommer drevekspertene på banen og gir mer eksakte råd. Jeg ville sjekket bevegelsen på aktuatoren når den settes i gir forover og sett om det er mulig å tvinge den enda lengre. Det må kanskje åpnes et deksel eller noe på aktuatoren for å gjøre dette. Redigert 10.Juli.2017 av Brigg (see edit history) Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Hva gjør jeg for å frigjøre giret så jeg kun kan teste gasspådraget ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Jeg har denne typen panel. Med spaken i nøytral, hold inne N-knappen samtidig som spaken settes i gir enten fremover eller bakover. Nå kan knappen slippes og turtallet økes ved å bevege spaken ytterligere. Maks turtall på denne måten er 14-1500 rpm. Funksjonen avbrytes når spaken settes i nøytral igjen. Dette står også i instruksjonsboken ? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Ok, flott, jeg har samme panel, greit å test gassen på den måten Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Selv om det virker litt rart, kan det være at kalibrering av spaken hjelper? Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ny skipper Svart 10.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Ja, enig, skal prøve igjen i morgen å kalibrere før jeg gjør andre tiltak ! Sitér dette innlegget Link to post
leif_erikg Svart 10.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Juli.2017 Rimelig sikker på at det ikke er giraktuatoren som er synderen. Om jeg ikke husker feil, så vil mangel på tilbakemelding fra sensor om at drev er i gir føre til at motoren stanser tvert. Tror det er en annen sensorfeil som gir dette symptomet. Uansett så bør dette gi en feilmelding, så jeg anbefaler sterkt å lese ut feilkoder. Da slipper du å tippe. Prosedyren står i manual. Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post
Ny skipper Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Hei Fiksa det i dag etter mye bra tips fra dere . Tok tak i 3 ting : Kobla batteripolene av og på på startbatteriet, tok av girvaier i maskinrommet og strammet 3-4 runder og kalibrerte spaken. Nå er alt OK, takk for hjelpen Tror nok slakk i girvaier var hovedproblemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.