Jump to content

Biltema to-komponent pu-topcoat, hvilken tynner?

pero

Recommended Posts

Jeg har en boks med Biltema Topcoat, to-komponent lakk. Denne er ikke å få tak i lenger, men hadde tenkt å benytte den med sprøyte. Den skal tynnes med Biltema tynner, 36-542. Den eksisterer heller ikke lenger, er det noen som har tips om hvilken tynner som kan benyttes som erstatning? Brukte siste rest av tynneren jeg hadde på grunningen fra samme fabrikat. Klassifisering er to-komponent polyuretan, inneholder Xylen, Etylbenzen, 2-metoksy-1-metyletylacetat, Solvent nafta (petroleum), lett aromatisk, <0,1% benzen og 1-metoksy-2-propanol. Hentet fra sikkerhetsdatabaldet til samme produkt.

Tynner nr 3 virket, og den gamle lakken fungerte godt i sprøyta. Nå er ikke dette noe dyrt prosjekt, mer et budsjettprosjekt med en 1980 Yamaha 25Hk, og båten ble gitt bort gratis for et par år siden. Den gjør likevel gode 26 knop. Takker for svar. Nå trenger jeg bare skutsiden, Hempel har de vel på skipsbutikken i Drammen mener jeg å ha sett, ellers er det lite to-komponent å finne for tiden.

20170711_190150.jpg

Sjekk ut billigkassen hos Maritim! I alle fall her i Stavanger ligger det 4-5 bokser med Jotun Topgloss tokomponent polyuretanmaling, til kun 250kr per stk:thumbsup: Forsto det slik at de faser ut Jotun Topgloss, derfor kom boksene på billigsalg. Hos Maritim Stavanger var det kun en form for marineblå farge igjen, men hvis andre butikker gjør det samme kan det være du finner andre farger også. Verdt et forsøk! Har gode erfaringer med Jotun Topgloss fra tidligere, den blir vel så fin som Biltema sin variant.

Guest Thostr

Oppleves kanskje ikke som et relevant innspill, men i Don Casey sin seilbåt-manual så står det veldig uttrykkelig at sprøyting av polyuretan-lakk medfører ekstrem helsefare og at det må benyttes top-of-the-pops ventilator og tilhørende beskyttelsesutstyr for å unngå innånding og eksponering. Kanskje ikke noe nytt for deg, men synes det var verdt å nevne (jeg har ingen egenerfaring med lakksprøyting forøvrig, så dette får stå på Casey si konto).

Takker for innspill. Jeg har brukt sprøyte en del ganger, og ikke alltid med godt nok åndedrettsvern. Det kan jeg komme til å angre på i fremtiden, men er langt mer påpasselig med dette nå. God ventilasjon er ivaretatt, det vil si mer eller mindre utendørs. Ja, støv og insekter er en plage, men det får heller være patina på dette prosjektet. Egnet maske med kjemikaliefilter er også benyttet, så det er langt bedre enn mine hensyn for 20 år siden med en 3M støvmaske i en lukket garasje...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...