Bavaria32Sport Startet 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2017 Hei! Jeg har en bavaria sport 32, 2005 modell. Første sesong og kjempefornøyd. Vi hadde nå en tur på noen timer før vi la til i en havn. Når jeg sjekket spenningen på forbruksbatteriene så lå de litt under 12V. De hadde vært brukt en del før vi dro så det at spenningen var lav i utgangspunktet var greit. Jeg trodde at disse batteriene ble ladet under kjøring, men de gjør kanskje ikke det? Mine to spørsmål er; 1. Hvordan fungerer lading av forbruksbatteriene? Er det kun ved tilkoblet landstrøm? 2. Om det er slik at de lades kun ved tilkoblet landstrøm, finnes det noen måte å få dynamoene til å lade forbruksbatteriene? Tusen takk for hjelpen. Kommentar fra moderator: Tittelen er redigert, var opprinnelig "Lading av forbruksbatterier". Alle må vennligst lese reglene for Båtforumet før man poster. Normalt blir nye emner med mangelfull tittel flyttet til Ikke godkjente emnetitler. Tips: Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent. Link to post
Mille II Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Hei. Om du går inn å søker på f.eks "lading av batterier" for du en mengde treff her som kan hjelpe deg med dette. Der kan du lese deg opp ganske bra på diverse temaer, hvordan dette skal fungere, koples opp mot dynamoer, releer, dioder etc. Lykke til :-) Link to post
Bavaria32Sport Svart 11.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Tusen takk og beklager da unødvendig posting. Fortsatt god sommer. Link to post
index Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Jeg vet ikke hvordan ladingen er satt opp på disse båtene. Mulig du har en batterivender som står I feil stilling? Alle båter har lading av forbruksbank fra dynamo, men styringen av dette varierer. Det kan være manuelle brytere, skilllediode eller rele. Om du snakker med noen med samme båt kan de sikkert gi deg noen tips. "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Engers Svart 11.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2017 Jeg har en Bavaria 33 sport fra 2008. Mener at styrbord motor lader forbruksbanken...... Link to post
Bavaria32Sport Svart 13.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Tusen takk for svar. Vendebryter ville vel normalt være i nærheten av førerplass? Engers, i skapet i enden av innstikklugaren er det en stor oransje boks som lader batteriene, eller styrer lading når landstrøm er koblet på. Ville det være naturlig at denne sørge for lading av forbruksbanken? Link to post
Sequoia Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Det er ikke vendebryter på disse. Den oransje "boksen" i enden av midtkabinen er normalt en 45A batterilader fra Quick. Ladingen skjer via en skillediode. Det er den blå "dingsen" med kjøleribber du ser bak samme plate som den oransje. Fra fabrikk er båten satt opp med fire stk 140Ah batterier. To av disse er startbatteri til hver motor. De to resterende er forbruksbatterier. Den ene motoren (husker ikke hvilken) lader kun sitt startbatteri. Den andre lader sitt startbatteri pluss forbruksbatteriene. Så sant skilledioden ikke er defekt lades alle batterier når motorene går. Når du ligger med landstrøm må du slå på batteriladeren for at den skal lade. Link to post
Eureka Svart 13.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2017 Men om batteriene er ødelagt, klarer de ikke holde på strømmen... Link to post
Windy37GM Svart 14.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2017 Engers har rett. På vår forrige båt (BMB32 sport 2004) ladet en motor forbruk og 1 motor start. Jeg bygget om dette med stor suksess med en ladefordeler fra Sterling. mvh Windy37GM med det gamle nicket Bavaria32Sport :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bavaria32Sport Svart 18.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Hei! Takk for ytterligere svar! Når jeg er koblet på landstrøm så ser jeg på voltmeteret i byssa at spenningen relativt raskt stiger til rundt 14V. Burde jeg ikke kunne se det samme når motorene går ? Jeg kjørte i flere timer uten at det krabbet noe særlig over 12V. Batteriene ser ut til å være i OK stand. Er det noen måte jeg kan måle dette på ? Holder det må å sette på et voltmeter på ett av batteriene for å se om det lader ? Det er lagt på et ekstra forbr. batteri så jeg kjører med 2 start og 3 forbr. Windy37GM(prev. Bavaria32Sport:) ; Hvordan bygget du om dette... har du evt noen lenke til hvordan dette gjøres eller hvem man kan kontakte ? Vet du kost på dette ? Tusen takk igjen! Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Hva legger du i at batteriene "ser" ok ut? Har du sjekket eventuelt væskenivå og målt syrevekt? Link to post
Windy37GM Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Bavaria32Sport skrev for 8 timer siden: Windy37GM(prev. Bavaria32Sport:) ; Hvordan bygget du om dette... har du evt noen lenke til hvordan dette gjøres eller hvem man kan kontakte ? Vet du kost på dette ? Jeg er elektronikk ingeniør fra de hine-hårde-dage så dette ble bare tenkt ut selv. Fordeler ble en slik: http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Split-R-12V/251/1 Type PSRT134. Ganske logisk sak, men det tok en dags tid å koble alt :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Eureka Svart 18.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2017 Om batteriene er under 12v uten at noen forbrukere står på, så er de mer eller mindre tatt livet av. Link to post
Bavaria32Sport Svart 25.Juli.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2017 Takk Windy37GM. Eureka; Disse batteriene er "vedlikeholdsfrie" slik at jeg får ikke målt cellene. Jeg mente egentlig at de ser greie ut spenningsmessig etter lading fra landstrøm og etter en tids forbruk på kjøleskap, lys osv... Vurderer forresten å installere en generator ombord. Dette vil kunne gi meg litt ekstra når jeg ligger uten landstrøm. Link to post
Windy37GM Svart 26.Juli.2017 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2017 Ville heller sett på Eføy :-) null bråk, installerer selv Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Bellil Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Windy37GM skrev On 18.7.2017 at 19.44: Jeg er elektronikk ingeniør fra de hine-hårde-dage så dette ble bare tenkt ut selv. Fordeler ble en slik: http://tbbecker.mamutweb.com/Shop/List/Pro-Split-R-12V/251/1 Type PSRT134. Ganske logisk sak, men det tok en dags tid å koble alt :-) Jeg har en dobbelinstallasjon med VP KAD32 med originale dynamoer (60 A og orignale laderegulatorer) hvor den ene motoren kun lader sitt eget startbatteri (115 Ah bly/syre) og den andre lader sitt eget startbatteri (115 Ah bly/syre) og forbruksbanken på 2x245 Ah bly/syre via den orignale blå skilledioden. Slik status er nå så lader jeg i praksis ikke forbruk under gange, men fort 30 A+ med den originale Quickladeren på landstrøm. Jeg var på Seatronic i dag og de anbefalte PSRT134, men det var bestillingsvare. Kan jo da like godt kjøpe den av Becker, men var det virkelig så "enkelt" å bare kaste ut den blå skilledioden og montere opp Sterling etter beskrivelsen på Sterling sine sider https://cdn.shopify.com/s/files/1/0658/7343/files/ProSplit_5dad4325-eea4-4aa9-9645-a2074ad41e41.pdf?785? Ved å sette Sterling i motorrommet så bør jeg ha mer enn nok kabel til overs og kabeltang til grovt utstyr har vi på jobben :-) Det står i veiledningen til Sterling at alle negative på batteriene skal kobles sammen. Brukte du da "grov" kabel (hvor grov) eller bare noe for å få samme potensialet? A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Windy37GM Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 (redigert) Jeg brukte grov kabel :-) det går likemye steøm gjennom minus kabel som på pluss kabel en annen dings som Becker har er dynamotilbatterilader. Såvidt jeg forstår blir det bådeladeregulator og ladefordeler i samme boks :-) jeg sikler på en sånn en :-) Redigert 8.Mai.2018 av Windy37GM (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Cruiseliner Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Hvilke batteribanker som lades når, avhenger av hvordan oppsettet er i din båt. Vil anta at du har batteribryter? Hvis bankene ikke er koblet sammen via et rele e.l. vil du måtte ha bryteren i posisjon "Both" (1+2) for at begge bankene skal få lading. Dynamoen er som regel koblet direkte til startbatteriet (dvs. via startmotor). Uten skillerele vil kun startbatteriet få lading dersom bryteren står i posisjon 1. Samme prinsipp gjelder batterilader (med 1 utgang). Vil anbefale å montere et skillerele. Da får begge banker lading etter behov, uavhengig av bryterens posisjon. Link to post
hegra Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Bellil skrev for 20 timer siden: Slik status er nå så lader jeg i praksis ikke forbruk under gange. Litt usikker på hva du mener her. Denne blå skilledioden har vært feilkoblet før, også av båtprodusenter. Sier ikke at den er feilkoblet hos deg, men det er enkelt og sjekke. Mål spenning på diodens inngang, altså + kabelen mellom dynamo og skillediode. Målingen foretas når motor er stoppet, men hovedbrytere på. Da skal det være spenningsløst på diodens inngang. Har du batterispenning er den feilkoblet. Dette kan uansett være greit og sjekke enten du skifter til Sterling eller beholder dioden. Link to post
Bellil Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Nå har jeg kommet hjem etter en "svipptur" til Becker og handlet inn en PSRT134 fra Sterling. Den blir montert i helgen og forhåpentlig vil alle mine sorger være kastet bak min rygg, og jeg ser de ikke mer :-) Jeg har ikke bryter i dag, men den originale blå skilledioden. Med PSRT134 skal jeg nå få to dynamoer inn til felles ladefordeling hvor startbatteriene prioriteres. Videre har den fire utganger slik at jeg evt kan utvide med en "bank" til feks kjøleskap som kombineres med solcellepanel. Forhåpentlig kommer det noen gledeshyl her i løpet av helgen. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bellil Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 Nå er PSRT134 montert og jeg får lading på opp mot 15 ampere på 2000+ rpm. Om det er fordi forbruksbatteriet begynner å nærme seg fullt eller om det er det jeg kan forvente å få vet jeg ikke noe om for øyeblikket. Jeg synes det er litt lite, men litt bruk framover vil vise om dette er hva jeg kan forvente. Hvor resten av de 2*60 A fra dynamoene går har jeg ingen formening om. Den originale skilledioden er nå plassert i boden og der blir den om ikke noen har veldig lyst på den. Takker for all hjelp. A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Clasg Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 (redigert) hegra skrev On 8. maj 2018 at 19.33: Litt usikker på hva du mener her. Denne blå skilledioden har vært feilkoblet før, også av båtprodusenter. Sier ikke at den er feilkoblet hos deg, men det er enkelt og sjekke. Mål spenning på diodens inngang, altså + kabelen mellom dynamo og skillediode. Målingen foretas når motor er stoppet, men hovedbrytere på. Da skal det være spenningsløst på diodens inngang. Har du batterispenning er den feilkoblet. Dette kan uansett være greit og sjekke enten du skifter til Sterling eller beholder dioden. Jeg har også Bavaria 32 Sport fra 2005 og her var der fejl i opkoblingen fra generator til skillediode. Generatoren har fra "B+" forbindelse direkte til startbatteriet, og da generatoren måler referencespænding fra startbatteriet, får forbrugsbatteriet kun ladespænding - de 0,7 volt, der er i tab over skilledioden. Løsningen er at adskille de kabler der er tilsluttet til B + på generatoren. Det kraftige kabel der går direkte til skilledioden skal forblive monteret på B +. De 2 andre kabler kobles sammen og isoleres på forsvarlig vis. Det gule referencekabel som kommer fra forbrugsbatteriet, tilsluttes til generatorens referencemåling ( kort gult kabel, der kommer inde fra generatorens laderegulator. Håber det giver mening :-)) Redigert 13.Mai.2018 av Clasg (see edit history) Link to post
hegra Svart 13.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mai.2018 (redigert) Skulle ikke undre meg at det har vært feil hos Bellil også. Nå har vel han allerede investert i nytt opplegg og tar neppe i bruk den gamle igjen. Og, det er jo ikke helt sikkert det var feil hos Bellil heller. Det som ergrer litt er at dioden får skylda, blir kastet ut, og alt blir selvsagt mye bedre når den blir erstattet av noe som kobles riktig. Tror båtprodusenter følger monteringsanvisning til dioden. Der står bare at ladekabel skal flyttes fra startmotorens + til diodens inngang. Det tror jeg de prøver på, men oppdager da fort at de ikke får start på noen motoremerker. Årsak, både startrele og strøm til nøkkel er koblet til B+ på dynamo og som kjent er denne nå bare koblet til diodeinngangen. Der er ikke mye strøm og hente. Resultat blir at de kobler ladekabel tilbake til start , men legger også en ny ekstra ladekabel mellom dynamo og diode. Og vips, så er gevinsten av dioden borte, for lav spenning til forbruk, eller man koker startbatteri om sense er koblet på forbruk, like ille begge deler, og startbatteri tømmes i takt med forbruksbatteri når man ligger stille også. Løsningen er som Clasg har gjort. Den har også VP forklart et eller annet sted, men det har nok ikke alle båtprodusenter fått med seg. Redigert 13.Mai.2018 av hegra (see edit history) Link to post
Clasg Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 (redigert) Vil lige tilføje at efter jeg koblede om, så lader SB motor med 14,1 V, både på start batteri og forbrugsbatteri. Og BB motor lader med 14,0 V. BB motor er der ikke ændret ved. Redigert 16.Mai.2018 av Clasg (see edit history) Link to post
Windy37GM Svart 16.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2018 Jeg sitter og lurer på en sånn: https://sterling-power.com/collections/alternator-to-battery-chargers/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a?variant=878066559 den trykker ladespenningen opp til 14,4 mot batteriene, dvs en DC-DC konverter. Lettere enn å modifisere regulatorene... På Bavaria32 er det vel 1 start batteri til hver motor også. Jeg bygget om slik at jeg hadde 1 batteri til start og 3 til forbruk. dette var med KAD32 og fungerte utmerket. Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn