Jump to content

Bavaria sport 32, 2005, hvordan fungerer lading av forbruksbatterier?

Bavaria32Sport

Recommended Posts

Jeg peker fremdeles på en skrue med betegnelsen B+

som må være isolert innover på denne dynamoen.

Så, selv om det fantes noe vidunderlig kobling ellers
er både B-, D+ og W fortsatt der disse skal være.

Uforandret.

Og skulle det virkelig være noe som trenger spenning "tilbake"

da er det jo den direkte kontakten mellom PSR "Alt" og batteri

som leverer eksakt det samme spenning som den opprinnelige forbindelsen ville ha levert.
Ingen forskjell, og tvert imot bedre siden vi bruker større tverrsnitt.

Strøm er også raskere enn alt som måler spenning på båter, uansett.

Om den går fra original forbindelsen mellom B+ og starter, for så via startkabelen som tilkobling,
eller fra B+ til skillediode / PSR og så til batteri, må være det samme.

Men jeg lar meg gjerne forklare hvorfor det skulle være noe annet på denne Bavariaen.

Kanskje vi mangler noe detalj?

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Jeg har vært litt opptatt med andre gjøremål, men i påvente av ny dynamo prøvde jeg å tegne opp hvordan negativ pol var kablet (færre kabler å følge ut). Jeg fant da ut at jeg har kløna det til med å lage et nytt felles nullpunkt for minus (70 mm² i tillegg til de 16 mm² som ligger originalt). Dermed var det en minus som gikk rett til batteriet. Dette har medført at forbruksbatteriet har blitt ladet også utenom Victron. Når denne var fjernet fikk jeg 27 A inn på forbruk på tomgang. BINGO :-) Dette var kun med bb da stb manglet dynamo.

Original VP dynamo (delenummer VOP873770) ble montert på tirsdag. Med "flatt" forbruksbatteri fikk jeg på ca 900 rpm på begge motorer 66 A inn til forbruk. Det er jeg greit fornøyd med.

Bb har fortsatt tre kabler på B+ og jeg har oppdaget at det må være en feilkobling et sted for når hovedbryter forbruk er slått av forteller Victron at det går ca 0,25 A til forbruksbatteriene. Dette er når begge start er toppladet og det er lavere spenning på forbruk.

Dette får jeg lete etter når en passende anledning kommer.

Nå er jeg fornøyd nok med resultatet og prøver meg en uke på båtferie.

Igjen tusen takk til alle som har hjulpet til.

Skulle du se meg/båten i fjorden så si at jeg skylder deg en øl/dram/hvasomhelst :-)

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Da vær første trins unnagjort.
Gratulerer så mye!

Senere finner du også det andre, det er jeg ganske så sikker på.

God tur, god ferie! :sailing:

Jørg

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

• 3 år senere...

Hei,

Jeg ser også på muligheten for og kunne lade forbruksbatteriene med bb motor.

Driver å titter litt på dc til dc laderene til victron. 

https://www.victronenergy.no/dc-dc-converters/orion-tr-smart

Ville det fungert og koblet opp denne mellom bb startbatteri og forbruksbatteriene?

Vil ladestrømmen bli for stor når man går for begge maskiner eller måtte jeg skilt laderen med en bryter slik at man bare ladet med bb evt når den går alene?

Victron laderen kan programeres slik at den også kan lade med motoren av, så ideelt sett kunne jeg tenkt meg en mulighet for og "emergency" parallellkoble bb og sb startbatteri sammen slik at man kunne lånt noen amper av startbatteriene til forbruksbatteriene dersom det trengs.

Noen som har noen synspunkter på dette? :crazy:    

Jeg har ingen erfaring med DC-DC, men det burde jo fungere. Jeg har lest noen innlegg her på BP som sier at dersom man har to identiske generatorer så skal de kunne kobles direkte sammen slik at de for mottaker oppfører seg som en.

En dynamo er for dumt når man har to. Det originale oppsettet hos meg var at den ene kun ladet det ene startbatteriet. Det er en ganske slapp jobb.

Jeg har nå flyttet ankerene og baugpropell over til startbatteriene. Så får de i hvert fall litt mer å jobbe med.

Det er en laaaang tråd her på BP om lading

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Vanligvis taler det ingenting imot å bruke BB-ladere for å lade fra startbatteriet på en motor til f.eks. forbruksbank som er tilkoblet andre motoren.
Er bare spørs om det er nyttig, fordi noen ganger begrenser det for mye.
Når det begrenser unødvendig for for mye kan man også bruke relébaserte fordelinger, eller passive fordelere (MosFet, skilledioder) til krysskobling.

Dynamoer oppfører seg heller ikke (nødvendigvis) annerledes pga. det.
Ved direkte parallellkobling av dynamoer derimot kan det hende at en dynamo bremser/slår ut den andre straks spenningene øker, det fordi dynamoene ser så rett på spenningene den andre produserer. I noen tilfelle fantes det problemer at dynamoer kunne svinge mot hverandre, men dette hovedsakelig med ekstern regulering samtidig det var nervøse/følsomme regulatorer  det dreide seg om.
Unntak, altså, som blitt enda sjeldnere idag.

Ang ladestrøm (Ampere) er det noe annet.
Her må du se om batteriet tåler det laderne / dynamoene leverer.

For blybatterier (åpne/lukkete bly-syre, Gel, AGM, rørceller mv.) gjelder det særlig når batteriene er utladet en del. Dvs. vanligvis når den brukes syklisk som  forbruksbatterier. Her kan plater / isolatorer / ledere osv få termiske problemer sålenge det går mye ladestrøm. Batterier som står antisyklisk (som f.eks. startbatterier som brukes bar for start eller godt dimensjonerte trusterbatterier mv.) er normalt ikke berørt av det.

Lithium mv.:
Pga. oppbygging (fysisk/elektronisk/BMS med begrensninger) og / eller kjemien må nesten alle Drop-Inn batterier lades strømbegrenset.
Noen kan nok lades med 3-sifrete Ampere, ganske mange som har 80 til 150A BMS lades med +/- 80A, og noen andre t.o.m. helt ned til f.eks. godt under 60A.

Husk altså gjerne (som vanlig):
Det er -bare- databladet til dine batterier som bestemmer dette.
Så bare les.

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...